Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Karşılaştırmalı Siyaset SBK 623 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri

None

Önerilen Seçmeli Dersler

None

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Doktora
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ZEYNEL ABİDİN KILINÇ
Dersi Verenler Prof.Dr. ZEYNEL ABİDİN KILINÇ,
Dersin Yardımcıları

Arş. Görv. Abdullah S. ÖZCAN

Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Karşılaştırmalı siyasal analizin teori, metot ve yaklaşımlarının klasik ve güncel örneklerle öğrencilere aktarılması.

Dersin İçeriği

Bu ders kültür, sosyal yapı ve kurumlar gibi temel toplumsal unsurların siyasal açıdan analizini yapar. Demokrasi ve ekonomik gelişme ilişkisi, otoriter ve demokratik rejimlerin ortaya çıkış biçimi, farklı hükümet biçimleri ve demokratik yönetimlerin etkinliği incelenmektedir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Karşılaştırmalı siyaset biliminin tarihsel süreçte gelişimini analiz eder. Anlatım, Beyin Fırtınası,
2 Karşılaştırmalı siyasette metodolojik yaklaşımları analiz eder Anlatım, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Karşılaştırmalı Siyaset Yaklaşımı: Tarihsel süreç Harry Eckstein, “A Perspective on Comparative Politics: Past and Present" - Peter Mair, “Comparative Politics: an Overview,” - David Collier (1993), “The Comparative Method,”
2 Davranışsal Devrim Ruth Lane, Karşılaştırmalı Siyaset Sanatı
3 Kültürel Yaklaşım Ruth Lane, Karşılaştırmalı Siyaset Sanatı - S. P. Huntington ve J. I. Dominguez ”Siyasal Kültür”. - Lipset, Seymour Martin (1959). “Some Social Requisites of Democracy: Economic Development and Political Legitimacy
4 Kurumsal Yaklaşım Ruth Lane, Karşılaştırmalı Siyaset Sanatı - S. P. Huntington ve J. I. Dominguez ”Siyasal Bütünleşme”.
5 Yeni Kurumsalcılık Ruth Lane, Karşılaştırmalı Siyaset Sanatı
6 Rasyonel Tercih Teorisi Ruth Lane, Karşılaştırmalı Siyaset Sanatı
7 Demokratikleşme ve Toplumsal İlerleme Ruth Lane, Karşılaştırmalı Siyaset Sanatı - S. P. Huntington ve J. I. Dominguez ”Siyasal Bilimde Siyasal Gelişme”. -S. P. Huntington ve J. I. Dominguez ”Siyasal Katılım”.
8 Bağımlılık Teorisi Ruth Lane, Karşılaştırmalı Siyaset Sanatı
9 Ara sınav
10 Hükümet Sistemleri Yazıcı, Serap. (2017). Başkanlık ve Yarı-Başkanlık Sistemleri: Türkiye için bir değerlendirme. - Akaş, Cem (2015). Kritik Kavşak
11 Toplumsal Gelişme: Kurumsal Yaklaşım Acemoğlu, Daron. (2015). Ulusların Düşüşü,
12 Toplumsal Gelişme: Kültürel Yaklaşım Fukuyama, F. Güven.
13 Otoriter Rejimler Ergun Özbudun (2016). Otoriter Rejimler, Seçimsel Demokrasiler ve Türkiye
14 Genel değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

KİTAPLAR

1. Lane, Ruth (2014). Karşılaştırmalı Siyaset Sanatı, Küre Yayınları.

2. Ergun Özbudun (2016). Otoriter Rejimler, Seçimsel Demokrasiler ve Türkiye

3. Acemoğlu, Daron. (2015). Ulusların Düşüşü, Doğan Kitap.

4. Fukuyama, F. Güven, İş Bnk. Yyn.

5. Akaş, Cem (2015). Kritik Kavşak, Koç Ünv. Yayınları.

6. Yazıcı, Serap. (2017). Başkanlık ve Yarı-Başkanlık Sistemleri: Türkiye için bir değerlendirme. Bilgi Üniversitesi Yayınları.

 

MAKALELER – Türkçe

1. S. P. Huntington ve J. I. Dominguez ”Siyasal Kültür”.

2. S. P. Huntington ve J. I. Dominguez ”Siyasal Katılım”.

3. S. P. Huntington ve J. I. Dominguez ”Siyasal Bilimde Siyasal Geişme”.

4. S. P. Huntington ve J. I. Dominguez ”Siyasal Bütünleşme”.

 

MAKALELER - İngilizce

1. Harry Eckstein, “A Perspective on Comparative Politics: Past and Present,” in H.Eckstein and D. Apter, eds., Comparative Politics: a Reader (1963): 1-33.

2. Peter Mair, “Comparative Politics: an Overview,” in Robert E. Goodin and Hans-Dieter Klingemann, eds., A New Handbook of Political Science (1996): 309-335.

3. Ronald Rogowski, “The Role of Theory and Anomaly in Social-Scientific Inference,”American Political Science Review (APSR) 89 (1995): 467-70.

4. Giovanni Sartori, “Concept Misformation in Comparative Politics,” APSR 64 (December 1970): 1033-1053.

5. David Collier and James Mahon, Jr., “Conceptual Stretching’ Revisited: Adapting Categories in Comparative Analysis,” APSR 87 (1993): 845-55.

6. David Collier (1993), “The Comparative Method,” in Ada W. Finifter, ed., Political Science: The State of the Discipline II, pp. 105-19.

7. Lipset, Seymour Martin (1959).  “Some Social Requisites of Democracy: Economic Development and Political Legitimacy” The American Political Science Review Vol. 53, No. 1 (Mar., 1959), pp. 69-105.

 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma X
2 Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme
3 Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma
4 Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma X
5 Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme X
6 Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme X
7 Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma X
8 Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma X
9 Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma
10 Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10
1 Karşılaştırmalı siyaset biliminin tarihsel süreçte gelişimini analiz eder.
2 Karşılaştırmalı siyasette metodolojik yaklaşımları analiz eder
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 10 10
Kısa Sınav 2 10 20
Ödev 1 5 5
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 141
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,64
Dersin AKTS Kredisi 6