Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kamu Politikaları Analizi | SBK 616 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖZER KÖSEOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Yönetsel ve siyasal karar alma süreçlerini, modellerini ve yaklaşımlarını inceleme, öğrencilerin kamu politikasının çeşitli süreçlerini anlayarak bunları uygulayabilmesini sağlamak. |
Dersin İçeriği | Kamu politikasının tanımı, gelişimi ve temel özellikleri, kamu politikasının aktörleri ve süreçleri, kamu politikası oluşturma ve karar verme modelleri, Türkiyede kamu politikası süreçleri ve bu süreçte rol oynayan aktörlerin analizi. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kamu politikası ve politika analizine ilişkin temel kavram ve yaklaşımları bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Kamu politikası aktörlerini ve bu aktörlerin politika süreçlerindeki rollerini anlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Kamu politikasına ilişkin temel modelleri bilir ve bunları etkili bir şekilde kullanır. | Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, Anlatım, Soru-Cevap, | |
4 | Kamuda karar verme model ve yaklaşımlarını bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
5 | Türkiyede kamu politikası süreçlerini ve kamu politikasının temel aktörlerini öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Doğru karar verme, karar tasarıları oluşturma, alternatif politikalar arasından seçim yapabilme niteliklerini kazanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, | |
7 | Politika analizine ilişkin çeşitli yaklaşım ve modelleri bilir ve bunları politika süreçlerinde uygulayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kamu politikası: Tanımı, siyasa-politika ilişkisi, gelişimi ve Türkiyedeki durumu | Çevik ve Demirci (2008) ilgili bölümü |
2 | Kamu politikası oluşturma, uygulama ve değerlendirme | Çevik ve Demirci (2008) ilgili bölümü |
3 | Kamu politikalarında düzenleme, yeniden düzenleme ve yeniden dağıtım | Çevik ve Demirci (2008) ilgili bölümü |
4 | Kamu politikası süreçlerinde etkili olan aktörler | Çevik ve Demirci (2008) ilgili bölümü |
5 | Kamu politikası oluşturma ve karar verme modelleri (rasyonel yaklaşım, sınırlı rasyonalite, artırımcı model) | Çevik ve Demirci (2008) ilgili bölümü |
6 | Kamu politikası oluşturma ve karar verme modelleri (Kanıt temelli modeller, garbage can modeli) | Çevik ve Demirci (2008) ilgili bölümü |
7 | Kamu politikası oluşturma ve karar verme modelleri (sistem teorisi, elit teorisi, grup teorisi, kurumsal yaklaşım) | Çevik ve Demirci (2008) ilgili bölümü |
8 | ARA SINAV | |
9 | Kamu politikası oluşturma ve karar verme modelleri (kamu tercihi teorisi, oyun kuramı, müzakereci yaklaşım, post-pozitivist modeller) | Çevik ve Demirci (2008) ilgili bölümü |
10 | Kamu politikası analiz yöntemleri | Çevik ve Demirci (2008) ilgili bölümü |
11 | Türkiyede kamu politikalarının oluşturulması, uygulanması ve değerlendirilmesi süreçleri | Çevik ve Demirci (2008) ilgili bölümü |
12 | Türkiyede kamu politikası süreçlerinde rol oynayan aktörler | Çevik ve Demirci (2008) ilgili bölümü |
13 | Kamu politikası transferi | Çevik ve Demirci (2008) ilgili bölümü |
14 | Kamu politikaların katılım | Çevik ve Demirci (2008) ilgili bölümü |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Çevik, Hasan Huseyin, Suleyman Demirci, Kamu Politikası: Kavramlar, Aktörler, Sure., Modeller, Analiz, Kararverme, Seçkin Yayınları, Ankara, 2008. |
Ders Kaynakları | Çelik, Fatma Eda (2008), Çalışma Alanı Olarak Kamu Politikası. Tarihsel ve Düşünsel Kökler Üzerine Amme İdaresi Dergisi, Cilt 41, Sayı 3, s. 41-72. Dunn, William N. (2004), Public Policy Analysis : An Introduction, Upper Saddle River, Pearson-Prentice Hall, NJ. Özen, Şükrü ve Hayriye Özen (2010), Kamu Siyasaları ve Toplumsal Hareketler: Türkiyede Protesto Hareketlerinin Madencilik Siyasasına Etkileri, Amme İdaresi Dergisi, Cilt 43, Sayı 2, s.33-64. Aksoy, Şinasi ve Yılmaz Üstüner (2007), Kamu Yönetimi: Yöntem ve Sorunlar, Nobel yayınları, Ankara. Hajer, Maarten ve Hedrik Wagenaar (2003), Deliberative Policy Analysis, Cambridge University Press, London. McCain, Roger A. (2009), Game Theory and Public Policy,Edward Elgar. Kemali Saybaşılı (der.), Siyaset Biliminde Temel Yaklaşımlar, Doruk Yayıncılık, Ankara. Smith, Kevin B., C.W. Larimer, The Public Policy Theory Primer, Westview Press, 2009. Anderson, James E., (2003), Public Policymaking: An Introduction, Fifth Edition, Houghton Company, Boston,. Sobacı, Mehmet Zahid (2009), İdari Reform ve Politika Transferi Yeni Kamu Yönetiminin Yayılışı, Turhan Kitabevi, Ankara. Çevik, Hasan Hüseyin (1998) "Kamu Politikaları Analizi Çalışmaları Üzerine Türkiye Açısından Bir Değerlendirme", Amme İdaresi Dergisi, Cilt 31, Sayı 2, Haziran. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yönetim bilimi, siyaset bilimi ve sosyoloji, hukuk bilimleri, kentleşme ve çevre sorunları alanlarında doktora derecesinde kuramsal bilgi ve donanıma sahip olma | ||||||
2 | Temel istatistik paket programlarını kullanabilme, yeni araştırma konuları kurgulayabilme, ilgili konularda araştırma yapabilmek için nitel ve nicel araştırma yöntemlerine hakim olma, bu doğrultuda akademik ve mesleki konularda araştırma yapabilme | ||||||
3 | Kaymakamlık, idari yargı hâkimliği, müfettişlik, denetmenlik, kontrolörlük ve uzman yardımcılığı gibi kamu yönetiminin kariyer alanlarında kendini geliştirme potansiyeline ve becerisine sahip olma | ||||||
4 | Kamu kurum ve kuruluşları, siyasi kurumlar, özel sektör ve sivil toplum örgütlerinin insan kaynakları, halkla ilişkiler, mali yönetim ve denetim gibi yönetim alanlarının çeşitli düzeylerinde mesleki bilgi ve becerilerini geliştirme niteliğine sahip olma | ||||||
5 | Kazandığı kuramsal bilgi ile analiz tekniklerini kullanarak sorunlara ve olgulara çeşitli açılardan bakabilme, çözüm önerileri üretebilme, program ve karar taslaklarını hazırlayabilme yeteneğine sahip olma, alanıyla ilgili olarak yeni projeler üretebilme, bu projelerin uygulanması için seminer ve sunum gibi çalışmaları organize edebilme | ||||||
6 | Ulusal ve uluslararası düzeyde yönetim, hukuk, siyaset, sosyoloji, kentleşme ve çevre sorunları konularında kuramsal ve uygulama alanlarında ortaya çıkan yenilikleri takip edebilme, bu alanlarla ilgili olarak yeni eser ve düşünceler meydana getirebilme, meydana getirdiği yayınlarla ilgili literatüre katkı sağlayabilme | ||||||
7 | Takım çalışmasına uyumlu, takım yönetme becerisine sahip, inisiyatif sahibi, yenilikçi fikirlere açık, analitik düşünebilme yeteneğine sahip olma | ||||||
8 | Türkçe’yi iyi kullanma, iyi bir yazılı ve sözlü iletişime sahip olma , kendini doğru şekilde ifade edebilme ve empati yeteneğine sahip olma | ||||||
9 | Mesleki ve bilimsel etik davranış ilkelerinin bilincinde olma | ||||||
10 | Bilgiye erişebilme ve bu amaçla kaynak araştırması yapabilme, veri tabanları ve diğer bilgi kaynaklarını kullanabilme becerisi ile alanıyla ilgili literatüre hakim olma |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kamu politikası ve politika analizine ilişkin temel kavram ve yaklaşımları bilir. | ||||||||||
2 | Kamu politikası aktörlerini ve bu aktörlerin politika süreçlerindeki rollerini anlar. | ||||||||||
3 | Kamu politikasına ilişkin temel modelleri bilir ve bunları etkili bir şekilde kullanır. | ||||||||||
4 | Kamuda karar verme model ve yaklaşımlarını bilir. | ||||||||||
5 | Türkiyede kamu politikası süreçlerini ve kamu politikasının temel aktörlerini öğrenir. | ||||||||||
6 | Doğru karar verme, karar tasarıları oluşturma, alternatif politikalar arasından seçim yapabilme niteliklerini kazanır. | ||||||||||
7 | Politika analizine ilişkin çeşitli yaklaşım ve modelleri bilir ve bunları politika süreçlerinde uygulayabilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Sözlü Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 145 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,8 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |