Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Acil Hasta Bakımı III | İAY 205 | 3 | 2 + 1 | 3 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Ön Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Öğr.Gör. ŞEYMA TRABZON |
Dersi Verenler | Öğr.Gör. ŞEYMA TRABZON, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Hastane öncesi acil hizmetlerinin profesyonelce verilip ardından hasta ve yaralıların esas tedavisi yapılıncaya kadar geçen süre içerisinde yaşam kurtarıcı ve sakat kalmayı önleyici tıbbi müdahale olanakları sağlayabilecek teknik ve uygulamaların öğrenimi. Öğrencilerin, yapılan düzenlemelere uygun aşağıda belirtilen yeterliliklere sahip olarak mezun olmaları hedeflenmektedir. |
Dersin İçeriği | Temel Yaşam Desteği, Hastanın birinci ve ikinci değerlendirilmesi, acil hasta bakımı, hasta bakım ilkeleri, Hastane Öncesi Kullanılan İlaçlar, Jinekolojik aciller ve hastane öncesi müdahale, Gebelik acilleri ve hastane öncesi müdahale, Doğum eylemi ve uygulaması, Yenidoğan özellikleri ve Müdahale, Pediatrik Aciller, Adli Vakalarda Paramediğin Sorumluluğu, Karın Ağrılı Hastaya Yaklaşım, Şok çeşitleri ve Müdahale, Hematolojik Aciller. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Jinekolojik acil vakaları değerlendirir | Anlatım, Beyin Fırtınası, | Çoktan Seçmeli Testler, |
2 | Hasta veya yaralıyı değerlendirebilir. Yaşam desteği sağlayabilir. Acil hastalıklarda acil bakım uygulayabilir. | Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Çoktan Seçmeli Testler, |
3 | Doğum eylemine yardım edebilir | Grupla Çalışma, Tartışma, Soru-Cevap, Anlatım, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
4 | Yenidoğan muayenesini yapabilir | Soru-Cevap, Anlatım, | Çoktan Seçmeli Testler, |
5 | Hastane öncesi kullanılan ilaçları bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
6 | Adli vakalara yaklaşımı ve delilleri koruma hakkında bilgi sahibidir | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
7 | Şok ve şok çeşitlerini ve müdahaleyi bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
8 | Karın ağrılı hastaya yaklaşımı bilir | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
9 | Hematolojik hastalıklar hakkında bilgi sahibidir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Çoktan Seçmeli Testler, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Temel yaşam desteği Birinci Değerlendirme Tekniklerini Uygulama, Hasta veya Yaralının Birinci Değerlendirmesini Yapma. | |
2 | Temel yaşam desteği İkinci Değerlendirme Tekniklerini Uygulama, Hasta veya Yaralının İkinci Değerlendirmesini Yapma. | |
3 | Acil öncesi ilaç uygulamaları. | |
4 | Jinekolojik hastalıklar ve acilleri. | |
5 | Hamilelik, Riskli gebelikler ve acilleri | |
6 | Doğum süreci ve acilleri, | |
7 | Pratikte uygulama (Doğum) | |
8 | Yenidoğan değerlendirilmesi, | |
9 | Çocuk istismarının acil değerlendirilmesi, Ani bebek ölümleri. | |
10 | Yıl içi Sınavı | |
11 | Gastro intestinal sistem acilleri ve karın ağrılı hastada hastane öncesi yaklaşım | |
12 | Şokta hastane öncesi yaklaşım | |
13 | Hematolojik hastalıklarda acil yaklaşım | |
14 | Adli vakalar ve hastane öncesi yaklaşım |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1] Özden Mehmet ;İlkyardım ve acil bakım ,Ayrıntı yayınevi,2014 Ankara [3] Acil Hasta Bakımı (2 Cilt), Kitapana Yayınevi, Ali Ekşi [4] Tanyer Şengül;Cerrahi hastalıklar ,Sistem yanın evi, 2001 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleği ile ilgili temel, güncel ve uygulamalı bilgilere sahip olur. | X | |||||
2 | ş sağlığı ve güvenliği, çevre bilinci ve kalite süreçleri hakkında bilgi sahibi olur. | X | |||||
3 | Mesleği için güncel gelişmeleri ve uygulamaları takip eder, etkin şekilde kullanır. | X | |||||
4 | Mesleği ile ilgili bilişim teknolojilerini (yazılım, program, animasyon vb.) etkin kullanır. | X | |||||
5 | Mesleki problemleri ve konuları bağımsız olarak analitik ve eleştirel bir yaklaşımla değerlendirme ve çözüm önerisini sunabilme becerisine sahiptir. | X | |||||
6 | Bilgi ve beceriler düzeyinde düşüncelerini yazılı ve sözlü iletişim yolu ile etkin biçimde sunabilir, anlaşılır biçimde ifade eder. | X | |||||
7 | Alanı ile ilgili uygulamalarda karşılaşılan ve öngörülemeyen karmaşık sorunları çözmek için ekip üyesi olarak sorumluluk alır. | X | |||||
8 | Kariyer yönetimi ve yaşam boyu öğrenme konularında farkındalığa sahiptir. | X | |||||
9 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, uygulanması ve sonuçlarının duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik değerlere sahiptir. | X | |||||
10 | Bir yabancı dili kullanarak alanındaki bilgileri takip eder ve meslektaşları ile iletişim kurar. | ||||||
11 | Temel ve ileri yaşam desteği konusunda açıklar ve uygular. | X | |||||
12 | Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kullanılan ekipmanları tanımlar ve kullanır. | X | |||||
13 | Acil sağlık hizmetlerinin sunumunda kendinin, hastanın ve olay yerinin güvenliğini sağlar ve yönetir. | X | |||||
14 | Acil sağlık hizmetlerine yönelik yasal mevzuatları açıklar. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Jinekolojik acil vakaları değerlendirir | 5 | 1 | 5 | 0 | 5 | 2 | 4 | 0 | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 |
2 | Hasta veya yaralıyı değerlendirebilir. Yaşam desteği sağlayabilir. Acil hastalıklarda acil bakım uygulayabilir. | 5 | 1 | 4 | 0 | 2 | 1 | 2 | 0 | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 |
3 | Doğum eylemine yardım edebilir | 5 | 1 | 2 | 0 | 2 | 1 | 5 | 0 | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 |
4 | Yenidoğan muayenesini yapabilir | 5 | 0 | 3 | 0 | 3 | 1 | 2 | 0 | 5 | 0 | 5 | 5 | 5 | 5 |
5 | Hastane öncesi kullanılan ilaçları bilir | 5 | 0 | 5 | 0 | 2 | 2 | 4 | 0 | 5 | 0 | 1 | 5 | 5 | 5 |
6 | Adli vakalara yaklaşımı ve delilleri koruma hakkında bilgi sahibidir | 5 | 3 | 5 | 1 | 1 | 4 | 0 | 5 | 0 | 3 | 3 | 5 | 5 | |
7 | Şok ve şok çeşitlerini ve müdahaleyi bilir. | 5 | 0 | 2 | 0 | 5 | 3 | 5 | 0 | 2 | 0 | 5 | 5 | 5 | 3 |
8 | Karın ağrılı hastaya yaklaşımı bilir | 5 | 0 | 3 | 0 | 4 | 4 | 4 | 0 | 4 | 0 | 4 | 5 | 5 | 4 |
9 | Hematolojik hastalıklar hakkında bilgi sahibidir. | 4 | 0 | 3 | 0 | 3 | 4 | 4 | 0 | 4 | 0 | 3 | 5 | 5 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Kısa Sınav | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 1 | 16 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 1 | 2 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 89 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 3,56 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 4 |