Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İnsan Hakları Hukuku | HUK 314 | 6 | 4 + 0 | 4 | 4 |
Ön Koşul Dersleri | Bulunmamaktadır |
Önerilen Seçmeli Dersler | Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HALİL KALABALIK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Ali ÖZDEMİR |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İlgili insan hakları belgeleri, öngörülen organları ve usulleriyle bir bütün olan insan hakları hukukunun, insan hak ve özgürlüklerine ilişkin standartlarının ortaya koyulmasıdır. |
Dersin İçeriği | Devlet iktidranının birey lehine sınırlanmasını ifade eden ve bireyi iktidarın kötüye kullanılmasına karşı koruyan mekanizmalar vazeden insan hakları anlayışının günümüzdeki önemi giderek artmaktadır. Nitekim ülkemizi de yakından ilgilendirdiği üzere dünyanın hemen her bölgesinde ve global ölçekte kurulmuş bulunan uluslararası örgütlere girmenin birinci ve en önemli koşulları arasında insan hakları bulunmaktadır.
Bu belgelerin bir çoğuna Türkiye'nin taraf bulunduğu; Anayasa (md.90) uyarınca bu belgelerin iç hukukun bir parçasını teşkil ettiği; yargı yerleri dahil ulusal yetkili makamları bu standartların bağladığı; özellikle ulusal yüksek yargı yerleri tarafından olmak üzere, genel olarak ulusal mahkemelerce üretilen kararlarda anılan belgelerin değerlendirildiği ve kullanıldığı gözönünde bulundurulmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İnsan haklarının tarihsel ve düşünsel gelişimini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | İnsan hakları hukukuna ilişkin temel kavramları ve ilkeleri öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | İnsan haklarının pozitif hukuktaki yerini değerlendirir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | İnsan haklarını sınıflandırır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | İnsan haklarının sınırlandırılma şartlarına hâkim olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Uluslararası koruma mekanizmalarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
7 | Bölgesel koruma mekanizmalarını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
8 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Usul Hukukuna hâkim olur İnsan Haklari Usul Hukukuna hakim olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
9 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Usul Hukukuna hâkim olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
10 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Usul Hukukuna hâkim olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
11 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Usul Hukukuna hâkim olur | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
12 | Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru usulünü öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin Konusu, Bilgi Kaynakları ve Tanıtımı | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
2 | İnsan Hakları Hukukunun Temel Kavramları, İlkeleri ve Tarihsel Gelişimi | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
3 | İnsan Haklarının Temellendirilmesi ve Sınıflandırılması | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
4 | Dikey ve Yatay Etki Kavramsallaştırılması, Devletin Negatif ve Pozitif Yükümlülükleri | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
5 | Uluslararası Düzlemde İnsan Haklarının Korunması: BM Tarafından Üretilen İnsan Hakları Belgeleri | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
6 | BM Tarafından Üretilen Genel ve Özel Nitelikli İnsan Hakları Sözleşmeleri ve Öngördükleri Koruma Sistemleri | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
7 | Bölgesel Düzlemde İnsan Haklarının Korunması: Amerikalılararası ve Afrika İnsan Hakları Mahkemeleri | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
8 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi (AİHM)'e Başvuru Usulü ve AİHM İçtihatlarının Önemi | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
9 | Yaşam Hakkı ve İşkence Yasağı | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
10 | Adil Yargılanma Hakkı | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
11 | Özel Yaşama ve Aile Yaşamına Saygı Hakkı | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
12 | İfade Özgürlüğü, Toplantı ve Gösteri Yürüyüşü Hakkı | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
13 | Mülkiyet Hakkı ve Diğer Haklara İlişkin AİHM İçtihatları | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
14 | Ulusal Düzlemde İnsan Haklarının Korunması: Anayasa Mahkemesine Bireysel Başvuru | Aşağıdaki kaynakların ilgili bölümlerini okuma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Gemalmaz, Mehmet Semih. Ulusalüstü İnsan Hakları Hukukunun Genel Teorisine Giriş Cilt 1 ve Cilt 2, 8. Bası, İstanbul, Legal Yayıncılık, 2012 Gözler, Kemal .İnsan Hakları Hukukuna Giriş, Bursa: Ekin, 2017. Gözübüyük A. Şeref. ve Gölcüklü, Feyyaz. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Uygulaması Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi İnceleme ve Yargılama Yöntemi, 11. Ek Protokole Göre Hazırlanıp Genişletilmiş 11. Bası, Ankara: Turhan Kitabevi, 2016. Kalabalık, Halil. İnsan Hakları Hukuku, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2013 |
Ders Kaynakları | Gemalmaz, Mehmet Semih. Ulusalüstü İnsan Hakları Hukukunun Genel Teorisine Giriş Cilt 1 ve Cilt 2, 8. Bası, İstanbul, Legal Yayıncılık, 2012 Gözler, Kemal .İnsan Hakları Hukukuna Giriş, Bursa: Ekin, 2017. Gözübüyük A. Şeref. ve Gölcüklü, Feyyaz. Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Uygulaması Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi İnceleme ve Yargılama Yöntemi, 11. Ek Protokole Göre Hazırlanıp Genişletilmiş 11. Bası, Ankara: Turhan Kitabevi, 2016. Kalabalık, Halil. İnsan Hakları Hukuku, Ankara: Seçkin Yayıncılık, 2013 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İlgili hukuk dalının temel kavramlarında temel bilgileri anlama ve kullanabilme, değerlendirme ve yorum yapabilme, ekonomik gelişmeleri analiz edebilme, mali konularda görüş bildirebilme, çeşitli mali sorunlar karşısında çözüm getirebilme becerisi kazanma | X | |||||
2 | Hukuk sistemlerine, kurallarına ve yorum yöntemlerine ilişkin teorik bilgilere sahip olma ve bu konuda analiz yapabilme | X | |||||
3 | İlgili hukuk dalına ait süreçlerine ilişkin teorik ve hukuki bilgilere sahip ve bunları çalışma ortamında kullanabilme, yaptırım işlemleri, hukuk kuramlarının yürürlüğe girmesi ve uygulanması konularında temel bilgilere sahip olma | X | |||||
4 | İyiniyet, dürüstlük gibi konulara hâkim olma ve bunları yorumlayabilme | X | |||||
5 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken; yeterli düzeyde genel hukuk bilgisine sahip olma | X | |||||
6 | Hukuki ve normatif araştırma becerisine ve düşünme yeteneğine sahip, alınacak kararların sonuçlarını öngörebilen ve doğru tahminlerde bulunabilen, sebep-sonuç ilişkilerini göz önünde bulunduran, stratejik yaklaşım geliştirebilme | X | |||||
7 | Liderlik özelliklerine sahip ve diğer alanlardaki uzmanlarla iletişim kurabilme yeterliliğine sahip olma | X | |||||
8 | Bir yabancı dilde bilgi sahibi olup, bu niteliklerini sözlü ve yazılı iletişimde kullanabilme | X | |||||
9 | Toplumsal, bilimsel ve mesleki etik değerlerin bilincinde olma | X | |||||
10 | İlgili hukuk alanında kullanılan bilgi sistemleri konusunda bilgi sahibi olma ve gerekli yazılımları kullanabilme becerisini gösterme | X | |||||
11 | Türkçe yazılı ve sözlü iletişim yeterliliğine sahip olma, bilgilerini ve düşüncelerini başkalarına iletebilme, ikna gücü yüksek, eleştirel düşünebilme, alternatif çözümler üretebilme, ve bilgileri analiz etme becerisine sahip, inisiyatif kullanabilme becerisine sahip olma | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İnsan haklarının tarihsel ve düşünsel gelişimini açıklar | |||||||||||
2 | İnsan hakları hukukuna ilişkin temel kavramları ve ilkeleri öğrenir | |||||||||||
3 | İnsan haklarının pozitif hukuktaki yerini değerlendirir | |||||||||||
4 | İnsan haklarını sınıflandırır | |||||||||||
5 | İnsan haklarının sınırlandırılma şartlarına hâkim olur | |||||||||||
6 | Uluslararası koruma mekanizmalarını açıklar | |||||||||||
7 | Bölgesel koruma mekanizmalarını açıklar | |||||||||||
8 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Usul Hukukuna hâkim olur İnsan Haklari Usul Hukukuna hakim olur | |||||||||||
9 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Usul Hukukuna hâkim olur | |||||||||||
10 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Usul Hukukuna hâkim olur | |||||||||||
11 | Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi Usul Hukukuna hâkim olur | |||||||||||
12 | Anayasa Mahkemesine bireysel başvuru usulünü öğrenir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 15 |
2. Kısa Sınav | 15 |
3. Kısa Sınav | 20 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|