Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
V. Ders Kurulu (Kas-İskelet Sistemi, Sinir Sistemi ve Psikiyatri) | TIP 3500 | 3 | 131 + 0 | 8 | 10 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÖZLEM AYDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu kurulda öğrencilerin ruh sağlığı ve sinir sistemi ile ilgili hastalıkların oluşum mekanizmaları, hastalık nedenleri hastalıkların klinik özellikleri, laboratuvar ve görüntüleme bulguları ve bu hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaçların farmakolojik özellikleri ve fizik tedavi yöntemleri ile ilgili temel kavramları öğrenmeleri amaçlanmaktadır.. |
Dersin İçeriği | Nöropsikiyatrik sistemin işlevlerini, hastalıklarının sınıflandırmalarını ve terminolojiyi, psikiyatride görüşme ilkelerini, belirti ve bulguları, davranışın psikososyal temellerini, psikiyatrik hastalıkların nedenlerini, bulgularını, tanı-ayırıcı tanı, tedavi ve izlemlerini sayabilir. Psikoterapi ve ruhsal hastalıkların tedavisinde kullanılan ilaç ve yöntemler hakkında bilgi sahibi olur. Sinir sisteminin hastalıklarının nedenlerini, bulgularını, tanı-ayırıcı tanı, tedavi ve izlemlerini sayabilir. Sinir sisteminin hastalıklarının tedavisinde kullanılan farmakolojik ajanların türlerini, mekanizmalarını, yan etkilerini sıralayabilir. Sinir sisteminin dejeneratif ve melanositik hastalıklarının patolojisini, sinir sistemi hastalıklarının tanısında kullanılan görüntüleme yöntemlerini, çocukların nöromotor gelişimlerinin normal seyrini, nörolojik hastalıkların uzun dönem tedavisinde rehabilitasyon yöntemlerinin önemini ve genel özelliklerini, sinir sistemi patolojilerini ve doğumsal gelişim bozukluklarını, sinir sistemi patolojilerini ve doğumsal gelişim bozukluklarını bilir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Enfeksiyon Hastalıkları (Teorik): Santral sinir sistemi ve kas iskelet sistemi enfeksiyonlarını tanımlar. | ||
2 | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları (Teorik) Semptomu olan çocuk hastalıklarının tanı ve tedavisi konusunda bilgilenmek | ||
3 | Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon (Teorik) Fizik tedavi yöntemleri ile ilgili temel kavramları öğrenir | ||
4 | Fizyoloji (Teorik) Kas iskelet fizyolojisini bilir | ||
5 | Tıbbi Biyokimya (Teorik): Nörodejeneratif hastalıklarda kullanılan biyokimyasal parametreleri açıklar, kemik ve bağ doku bivokimyası, kemik yapım ve yıkım belirteçlerini değerlendirir. | ||
6 | Nöroloji (Teorik) Temel Nörolojik Muayene bulgularını, bunların hangi lokalizasyonlardaki sorunlara işaret ettiğini ve hangi hastalıklarda daha sık gözlendiğini bilir, Multiple Skleroz, Kas Hastalıkları, Periferik Nöropatileri, Kognitif bozukjluklar, Demans, Ataksi, Epilepsi hastalığını tanımlar, muayene bulgularını bilir, ayırıcı tanılarını yapar, güncel sınıflama kriterlerini ve tanıda kullanılan yardımcı tanı yöntemlerini bilir | ||
7 | Nükleer Tıp (Teorik) Nükleer tıp yöntemlerini bilir | ||
8 | Ortopedi ve Travmatoloji (Teorik) Ortopedide Yumuşak Doku Problemlerini, Kırık İyileşmesi ve Tedavi Çeşitleri Omurga Sorunları, Travmalı Hastaya Yaklaşım Prensiplerini bilir | ||
9 | Radyoloji (Teorik) Kas-iskelet ve sinir sistemleri hastalıklarının tanısında kullanılan görüntüleme yöntemlerini ve temel radyolojik bulguları tanımlar | ||
10 | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları (Teorik) Bipolar ve Depresif Bozukluklar, Kişilik Bozuklukları, Nörobilişsel, Psikotik Bozuklukları, Gebelik ve Doğum Sonrası Dönemde Psikiyatrik Hastalıklar, Anksiyete Bozuklukları ve Obsesif Kompulsif Bozuklukları bilir. | ||
11 | Mikrobiyolojii:Kemik ve Eklem Enfeksiyonlarında, Deri ve Yumuşak Doku Enfeksiyonlarında Merkezi Sinir Sistemi Enfeksiyonları ve Mikrobiyolojik Tanıyı bilir | ||
12 | Tıbbi Farmakoloji (Teorik)Tıbbi Santral sinir sitemine etkili olan ilaçların etkilerini ve yan etkilerini bilir. | ||
13 | Tıbbi Patoloji (Teorik) Öğrenci bu ders kurulu sırasında kas iskelet sistemi ve sinir sisteminin konjenital ve edinsel hastalıklarının histopatolojik ve morfolojik bulgularını kavrar | ||
14 | İç Hastalıkları (Teorik) Bağ dokusu hastalıklarında semptom/başvuru nedeni ve bulgular yanı sıra hastalıkları ve tedavi yaklaşımlarını sayabilir |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | ÇOCUK SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI: Yenidoğan Sepsisi ve Menenjiti, Çocuklarda Zehirlenmelere Yaklaşım ve Artritler | |
2 | ENFEKSİYON HAST. Santral Sinir Sistemi ve Kas-İskelet Sistemi Enfeksiyonları | |
3 | FİZİKSEL TIP VE REH. Artrit Kavramı, Spondiloartropatiler, Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon Kavramı, Yumuşak Doku Romatizmaları, Behçet Hastalığı, Gut ve diğer kristal artropatiler, Osteoporoz, Osteoartrit, Romatoid Artrit | |
4 | FİZYOLOJİ Egzersiz Fizyolojisine Giriş, Enerji Metabolizması ve Toparlanma, Egzersizde Kardiyopulmoner Regülasyon ve Yorgunluk | |
5 | İÇ HASTALIKLARI Romatolojik Hastalıkların Yönetimi ve Tedavisi, Romatolojik Hastalıklarda Hastalığı Modifiye Edici İlaçlar, Romatolojik Hastalıklara Yaklaşım, Romatolojik Hastalıklarda Ayırıcı Tanı | |
6 | NÖROLOJİ, Nörolojik Muayene, Kognitif Bozukluklar, Epilepsi, İnme, Parkinson, Kranial Sinir Hastalıkları, Migren, Periferik Nöropati, Multiple Skleroz, Kas Hastalıkları | |
7 | NÜKLEER TIP Kas-İskelet Sistemi Hastalıklarında ve Nöropsikiyatrik Sistem Hastalıklarında Nükleer Tıp Yöntemleri | |
8 | ORTOPEDİ, Romatoid Artrit tanı ayırıcı tanı, Pediatrik Hastada Pes Ekinovarus ve Kalça Çıkığına Yaklaşım, Ortopedik Enfeksiyonlar | |
9 | RADYOLOJİ Sinir Sistemi Radyolojisine Giriş, Kas-İskelet Sistemi Radyolojisine Giriş | |
10 | RUH SAĞLIĞI VE HASTALIKLARI, Mental semiyoloji, Bipolar ve Depresif Bozukluklar, Kişilik Bozuklukları, Nörobilişsel, Psikotik Bozukluklar | |
11 | TIBBİ BİYOKİMYA Nörodejeneratif Hastalıkların Biyokimyası, Kemik Yapım ve Yıkım Belirteçleri | |
12 | TIBBİ FARMAKOLOJİ: Merkezi Sinir Sistemi Farmakolojisine Giriş, Alkollerin Farmakolojisi, Nöroleptik, Sedatif ve Hipnotik, Antiepileptik, Antidepresan, Genel Anestezik, Lokal Anestezik, Opioid analjezik İlaçlar, Merkezi Sinir Sistemi | |
13 | TIBBİ MİKROBİYOLOJİ Kemik ve Eklem Enfeksiyonlarında Mikrobiyolojik Tanı, Steril Vücut Sıvılarının Mikrobiyolojik İncelemesi, Deri ve Yumuşak Doku Enfeksiyonlarında Mikrobiyolojik Tanı, Merkezi Sinir Sistemi Enfeksiyonları ve Mikrobiyolojik Tanı | |
14 | TIBBİ PATOLOJİ: Sinir Sistemi Patolojisine Giriş, Temel Lezyonlar, Merkezi Sinir Sistemi Tümörleri, Enfeksiyonları ve Dejeneratif Hastalıklarının Patolojisi, İskelet sistemi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | ders notları dersi veren öğretim elemanı tarafından sisteme yüklenir. |
Ders Kaynakları | Öztürk, M. Orhan; Uluşahın, Aylin. Ruh sağlığı ve bozuklukları. Nobel Tıp Kitabevleri, 2015
Oğuz Karamustafalıoğlu; Temel ve Klinik Psikiyatri, Güneş Tıp Kitapevleri,2019
Öge E, Baykan B. İTF Nöroloji. Nobel Tıp Kitabevi. 2011; 2. Baskı
Bradley WG, Daroff RB, Fenichel GM, Jankovic J. Bradley Neurology in Clinical in Practice. Akademisyen Yayınevi. 2008
Enfeksiyon Hastalıkları ve Mikrobiyolojisi Nobel Tıp Kitapevleri, Ayşe Willke Topçu, Güner Söyletir, Mehmet Doğanay 2018 baskı |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
3 | Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir | X | |||||
4 | Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir | X | |||||
5 | Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | X | |||||
6 | Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | X | |||||
7 | İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
8 | Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
9 | Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Enfeksiyon Hastalıkları (Teorik): Santral sinir sistemi ve kas iskelet sistemi enfeksiyonlarını tanımlar. | 5 | ||||||||
2 | Çocuk Sağlığı ve Hastalıkları (Teorik) Semptomu olan çocuk hastalıklarının tanı ve tedavisi konusunda bilgilenmek | |||||||||
3 | Fiziksel Tıp ve Rehabilitasyon (Teorik) Fizik tedavi yöntemleri ile ilgili temel kavramları öğrenir | |||||||||
4 | Fizyoloji (Teorik) Kas iskelet fizyolojisini bilir | |||||||||
5 | Tıbbi Biyokimya (Teorik): Nörodejeneratif hastalıklarda kullanılan biyokimyasal parametreleri açıklar, kemik ve bağ doku bivokimyası, kemik yapım ve yıkım belirteçlerini değerlendirir. | |||||||||
6 | Nöroloji (Teorik) Temel Nörolojik Muayene bulgularını, bunların hangi lokalizasyonlardaki sorunlara işaret ettiğini ve hangi hastalıklarda daha sık gözlendiğini bilir, Multiple Skleroz, Kas Hastalıkları, Periferik Nöropatileri, Kognitif bozukjluklar, Demans, Ataksi, Epilepsi hastalığını tanımlar, muayene bulgularını bilir, ayırıcı tanılarını yapar, güncel sınıflama kriterlerini ve tanıda kullanılan yardımcı tanı yöntemlerini bilir | |||||||||
7 | Nükleer Tıp (Teorik) Nükleer tıp yöntemlerini bilir | |||||||||
8 | Ortopedi ve Travmatoloji (Teorik) Ortopedide Yumuşak Doku Problemlerini, Kırık İyileşmesi ve Tedavi Çeşitleri Omurga Sorunları, Travmalı Hastaya Yaklaşım Prensiplerini bilir | |||||||||
9 | Radyoloji (Teorik) Kas-iskelet ve sinir sistemleri hastalıklarının tanısında kullanılan görüntüleme yöntemlerini ve temel radyolojik bulguları tanımlar | |||||||||
10 | Ruh Sağlığı ve Hastalıkları (Teorik) Bipolar ve Depresif Bozukluklar, Kişilik Bozuklukları, Nörobilişsel, Psikotik Bozuklukları, Gebelik ve Doğum Sonrası Dönemde Psikiyatrik Hastalıklar, Anksiyete Bozuklukları ve Obsesif Kompulsif Bozuklukları bilir. | |||||||||
11 | Mikrobiyolojii:Kemik ve Eklem Enfeksiyonlarında, Deri ve Yumuşak Doku Enfeksiyonlarında Merkezi Sinir Sistemi Enfeksiyonları ve Mikrobiyolojik Tanıyı bilir | |||||||||
12 | Tıbbi Farmakoloji (Teorik)Tıbbi Santral sinir sitemine etkili olan ilaçların etkilerini ve yan etkilerini bilir. | |||||||||
13 | Tıbbi Patoloji (Teorik) Öğrenci bu ders kurulu sırasında kas iskelet sistemi ve sinir sisteminin konjenital ve edinsel hastalıklarının histopatolojik ve morfolojik bulgularını kavrar | |||||||||
14 | İç Hastalıkları (Teorik) Bağ dokusu hastalıklarında semptom/başvuru nedeni ve bulgular yanı sıra hastalıkları ve tedavi yaklaşımlarını sayabilir |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
1. KurulTeorikSinav | 0 |
1. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
2. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
3. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
4. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
5. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
6. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
7. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
8. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
9. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
10. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
11. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
12. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
13. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
14. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
15. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 10 |
Toplam | 1270 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|