Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Iv. Ders Kurulu (Ürogenital ve Endokrin Sistemler) | TIP 3400 | 3 | 145 + 6 | 7 | 11 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÖZLEM AYDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu kurulda öğrencilerin üriner sisteme ait hastalıklar ile endokrin, üreme ve kadın genital sisteme ait klinik fizyoloji ile bu sistemlere ait hastalıkların oluşum mekanizmalarını, hastalık nedenlerini, hastalıkların klinik özelliklerini, laboratuvar yöntemlerini, görüntüleme yöntemlerini ve tedavi yöntemleri ile ilgili temel kavramları öğrenmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders kurulun sonunda öğrenciler 1. Üriner sisteme ait hastalıklarının oluşum mekanizmalarını öğrenecek, 2. Üriner sistem hastalık nedenleri, hastalıkların klinik özellikleri, laboratuvar ve görüntüleme bulguları ve tedavi yöntemleri ile ilgili temel kavramları öğrenecek, 3. Üriner sistemin fonksiyonel ve anotomik özelliklerini ve terminolojiyi bilecek, 4. Böbrek fonksiyon testlerini tanımlayabilecek, 5. Sıvı-elektrolit ve asit-baz dengesi fizyolojisini, denge bozukluklarını ve nedenlerini bilecek, 6. Yüksek kan basıncı tanımını, fizyopatolojisini ve nedenlerini açıklayabilecek, 7. Akut ve kronik böbrek yetmezliği tanımını, patolojisini ve nedenlerini açıklayabilecek, 8. Nefrit ve nefrotik sendrom tanımını, patolojisini ve nedenlerini bilecek, 9. Üriner sistem enfeksiyonlarını ve cinsel yolla bulaşan hastalıkları, bakteri ve mantarların virulans mekanizmalarını bilecek, 10. Üriner sistem tümörlerini sınıflayabilecek, 11. Erkek üreme sistemi, mesane ve üretra ile ilgili hastalıkların genel özelliklerini açıklayabilecek, 12. Renin-anjiotensin-aldosteron sistemi ve ilişkili ilaçları, diüretikleri öğrenecek, 13. Üriner sistemin konjenital anomalileri ve enfeksiyonları ile olan ilişkisini açıklayabilecek, 14. Endokrin sisteme ait fonksiyonel fizyolojiyi, ve terminolojiyi açıklayabilecek, 15. İç salgı bez hormonlarının farmakolojik özelliklerini sayabilecek, 16. Çocukluk çağında ve erişkinde hormonal fizyolojiyi, hormonların farmakolojik özelliklerini, hormon salgılayan bezlere ait hastalıklarının oluşumunu, klinik bulgularını açıklayabilecek, 17. Kalsiyum metabolizmasına ait hastalıkların oluşum mekanizmasını, laboratuvar ve görüntüleme bulgularını, klinik özelliklerini ve tedavisini tanımlayıp açıklayabilecek, 18. Kortikosteroidlerin farmakolojik özelliklerini sayabilecek, 19. Glukoz metabolizmasına ait hastalıkların oluşum mekanizmasını, klinik bulgularını ve tedavisi yöntemlerini açıklayabilecek, 20. Büyüme fizyolojisini açıklayıp bozukluklarını tanımlayabilecek, 21. Pubertenin fizyolojik özelliklerini sıralayıp puberte bozukluklarını tanımlayabilecek, 22. Menstruasyon ve ovulasyon fizyolojisini açıklayabilecek, 23. Üreme sisteminde rol oynayan hormonların ve antagositlerinin farmakolojik özelliklerini açıklayabilecek, 24. Menstruasyon ve ovulasyon bozukluklarına ait hastalıkları sınıflayıp tanımlayabilecek, 25. Kadın üreme sisteminde hormonal düzensizliğe bağlı gelişen hastalıkları sınıflayıp klinik özelliklerini açıklayabilecek, 26. Fetus ve plasenta fizyolojisini açıklayabilecek ve bu yapılara ait hastalıkları sınıflayıp tanımlayabilecek, 27. Gebelik ve laktasyon fizyolojisini ve gebelik oluşumunu açıklayabilecek, 28. Gebelikteki tarama testlerini ve prenatal tanı testlerini sıralayabilecek, 29. Genetik danışmanlık yöntemlerini açıklayabilecek, 30. Normal doğum fizyolojisi ve mekanizmasını açıklayabilecek, 31. Üreme fizyolojisini açıklayıp, infertilite tanımlamasını ve sınıflamasını yapabilecek, tanı yöntemlerini açıklayabilecek, 32. Doğum kontrolünde kullanılan farmakolojik ajanları sınıflayıp sayabilecek, 33. Endokrin ve üreme sistemi tümörlerinin patolojik özelliklerini bilecektir 34. Tiroid fonksiyon testlerini yorumlayabilecek, patolojik durumları ve hastaya yaklaşımı yorumlayabilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tıbbi Biyokimya (Teorik): Hormon fonksiyon testlerinin değerlendirmesini ve prenatal tarama ve tanı testlerini açıklar. | ||
2 | Tıbbi Patoloji (Teorik): Öğrenci bu ders kurulu sırasında ürogenital sistem ve endokrin sistem hastalıklarının oluşturduğu histopatolojik ve morfolojik değişiklikleri öğrenir. | ||
3 | Tıbbi Patoloji (Uygulama) Öğrenci bu ders kurulu sırasında ürogenital sistem ve endokrin sistem hastalıklarının oluşturduğu histopatolojik bulguları öğrenir. | ||
4 | Portfolyo: Bu dersin sonunda öğrenci tıpta bilimsel veri üretir, yorumlar ve sunabilir. | ||
5 | Tıbbi Mesleki Beceri III: Bu kurul sonunda öğrenciler jinekolojik muayene yöntemlerini, vajinal smear alma ve üretral kataterizasyon işlemlerinin basamaklarını bilir ve uygular | ||
6 | İç hastalıkları: Hasta öyküsünü nefrolojik ve endokrin hastalıklar açısından değerlendirir, emptom/başvuru nedeni ve bulguları tanımlayıp, ayırıcı tanısını tartışabilir, tanı ve tetkik yöntemlerini sayabilir, laboratuvar bulgularının normal sınırılarını tanımlayarak patolojik değerleri belirleyebilir. | ||
7 | Radyoloji (Teorik): Ürogenital sistem hastalıklarının tanısında kullanılan görüntüleme yöntemlerini ve temel radyolojik bulguları tanımlar | ||
8 | Tıbbi farmakoloji: Endokrin siteme etkili olan ilaçların etkilerini ve yan etkilerini bilir. | ||
9 | Enfeksiyon Hastalıkları (Teorik): Ürogenital sistem şikayetleriyle gelen hastalarda enfeksiyöz astalıkların ayırıcı tanısını yapar, cinsel temasla bulaşan hastalıkları bilir. | ||
10 | Çocuk cerrahisi: Konjenital Adrenal Hiperplazi, Obstrüktif Üropati, Nöroblastoma bilir ve anlatabilir. | ||
11 | Tıbbi mikrobiyoloji: Genitoüriner Sistem Enfeksiyonlarında Mikrobiyolojik Tanısında yaklaşımı bilir ve uygular, TORCH Enfeksiyonlarını bilir ve ve bu enfeksiyonların tasında yapılacakları bilir ve uygular, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | KADIN HAST. Üreme Sisteminin Klinik Anatomisi, Jinekolojide Hasta Muayenesi, Semptomlar ve Tanısal İşlemler, Obstetrikte Hasta Muayenesi, Semptomlar ve Tanısal İşlemler, Kadın Hayatının Evreleri, Normal Doğum Fizyolojisi ve Mekanizması | |
2 | ÜROLOJİ Üriner Sistem Semiyoloji ve Semptomatolojisi | |
3 | İÇ HASTALIKLARI Böbrek Hastalıklarına Giriş, Akut Böbrek Hasarı, Glomerüler Hastalıklara Giriş, | |
4 | İÇ HASTALIKLARI Böbrek Hastalıkları ve Hipertansiyon, Herediter ve Konjenital Böbrek Hastalıkları, Asit-Baz Dengesi ve Bozuklukları | |
5 | T.FARMAKOLOJİ Diüretikler, İdrar Yolları Enfeksiyonlarının Tedavisinde Kullanılan İlaçlar, Sıvı-Elektrolit ve Asit-Baz Denge Bozukluğunda Kullanılan İlaçlar | |
6 | RADYOLOJİ Ürogenital Sistem Radyolojisine Giriş, Üriner Sistem Taş Hastalığı, Erkek Üreme Sistemi Radyolojisine Giriş, , Kadın Üreme Sistemi Radyolojisine Giriş | |
7 | ÜROLOJİ Miksiyon, İnkontinans ve Nörojenik Mesane, Erkekte Üreme ve İnfertilite, Testis Tümörleri, Böbrek Tümörleri, Prostat Kanseri | |
8 | BİYOKİMYA Adrenal Bezin Fonksiyon Testleri, Cinsiyet Bezi Fonksiyon Testleri, Prenatal Tanı Testleri, Tiroid Fonksiyon Testleri | |
9 | NÜKLEER TIP Ürogenital Sistem Hastalıklarında Nükleer Tıp Yöntemleri, Endokrin Sistemi Hastalıklarında Nükleer Tıp Yöntemleri | |
10 | ÇOCUK CERRAHİSİ Üriner Sistem Enfeksiyon | |
11 | ÇOCUK CERRAHİSİ Üriner Sistem Enfeksiyon | |
12 | TIBBİ BİYOLOJİ Genetik Danışma ve Prenatal Tanı | |
13 | TIBBİ PATOLOJİ Böbrek Patolojisine Giriş ve Böbreğin Doğumsal Gelişim Bozuklukları ve Kistler, | |
14 | Ön Hipofiz ve Hipotalamus Hastalıklar, Nörohipofiz Hastalıkları, I Tiroid Hastalıklarında Kullanılan Testler, Ötiroid Guatr, TiroidNeoplazmları, alsiyum Metabolizma Bozuklukları, OSTEOPOROZ, |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | ders notları dersi veren öğretim elemanı tarafından sisteme yüklenir. |
Ders Kaynakları | Enfeksiyon Hastalıkları ve Mikrobiyolojisi Nobel Tıp Kitapevleri, Ayşe Willke Topçu, Güner Söyletir, Mehmet Doğanay 2018 baskı
Mandell, Douglas, and Bennett's Principles and Practice of Infectious Diseases. John E. Bennett, Raphael Dolin, Martin J. Blaser
Goodman and Gillman's The Pharmacological Basis of Therapeutics
Robbins Temel Patoloji |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
3 | Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir | X | |||||
4 | Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir | X | |||||
5 | Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | X | |||||
6 | Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | X | |||||
7 | İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
8 | Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
9 | Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tıbbi Biyokimya (Teorik): Hormon fonksiyon testlerinin değerlendirmesini ve prenatal tarama ve tanı testlerini açıklar. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
2 | Tıbbi Patoloji (Teorik): Öğrenci bu ders kurulu sırasında ürogenital sistem ve endokrin sistem hastalıklarının oluşturduğu histopatolojik ve morfolojik değişiklikleri öğrenir. | |||||||||
3 | Tıbbi Patoloji (Uygulama) Öğrenci bu ders kurulu sırasında ürogenital sistem ve endokrin sistem hastalıklarının oluşturduğu histopatolojik bulguları öğrenir. | |||||||||
4 | Portfolyo: Bu dersin sonunda öğrenci tıpta bilimsel veri üretir, yorumlar ve sunabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
5 | Tıbbi Mesleki Beceri III: Bu kurul sonunda öğrenciler jinekolojik muayene yöntemlerini, vajinal smear alma ve üretral kataterizasyon işlemlerinin basamaklarını bilir ve uygular | |||||||||
6 | İç hastalıkları: Hasta öyküsünü nefrolojik ve endokrin hastalıklar açısından değerlendirir, emptom/başvuru nedeni ve bulguları tanımlayıp, ayırıcı tanısını tartışabilir, tanı ve tetkik yöntemlerini sayabilir, laboratuvar bulgularının normal sınırılarını tanımlayarak patolojik değerleri belirleyebilir. | |||||||||
7 | Radyoloji (Teorik): Ürogenital sistem hastalıklarının tanısında kullanılan görüntüleme yöntemlerini ve temel radyolojik bulguları tanımlar | |||||||||
8 | Tıbbi farmakoloji: Endokrin siteme etkili olan ilaçların etkilerini ve yan etkilerini bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
9 | Enfeksiyon Hastalıkları (Teorik): Ürogenital sistem şikayetleriyle gelen hastalarda enfeksiyöz astalıkların ayırıcı tanısını yapar, cinsel temasla bulaşan hastalıkları bilir. | |||||||||
10 | Çocuk cerrahisi: Konjenital Adrenal Hiperplazi, Obstrüktif Üropati, Nöroblastoma bilir ve anlatabilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
11 | Tıbbi mikrobiyoloji: Genitoüriner Sistem Enfeksiyonlarında Mikrobiyolojik Tanısında yaklaşımı bilir ve uygular, TORCH Enfeksiyonlarını bilir ve ve bu enfeksiyonların tasında yapılacakları bilir ve uygular, | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
1. KurulTeorikSinav | 0 |
1. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
3. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
4. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
5. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
6. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
7. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
8. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
9. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
10. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
11. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
12. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
13. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 90 |
14. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 10 |
Toplam | 1090 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|