Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
II. Ders Kurulu (Dolaşım ve Solunum Sistemleri) | TIP 3200 | 3 | 127 + 5 | 7 | 10 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ÖZLEM AYDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu kurulda öğrencilerin erişkinlerde ve çocuklarda sık görülen dolaşım ve solunum sistemi hastalıklarının patolojisi, patofizyolojisi, klinik bulguları, temel tanı yöntemleri ve farmakolojik tedavileri ile ilgili bilgileri edinmeleri ve klinik stajlar öncesi bu sistemlerin hastalıkları ile ilgili temel kavramları öğrenmeleri amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Bu ders kurulunun sonunda öğrenciler; 1. Solunum sistemi anatomisi ve fizyolojisini bilecek, 2. Dolaşım ve solunum sistemi hastalıklarına ait yakınmalar ve fizik muayene bulgularını kavrayacak, 3. Dolaşım ve solunum sistemi hastalıklarının invazif ve noninvazif tanı yöntemlerini bilecek, 4. Üst ve alt solunum yollarının yangısal hastalıklarının patolojisi ve klinik bulgularını bilecek, 5. Solunum ve dolaşım sistemi hastalılarına yol açan temel risk faktörlerini ve tedavi yöntemlerini bilecek, 6. Akut bronşit, pnömoni gibi alt solunum yolları enfeksiyonlarının epidemiyolojisini, fizyopatolojisini, tanısını, klinik seyrini ve tedavisini anlatabilecek, 7. Tüberküloz enfeksiyonunun fizyopatolojisini, tanısını, klinik seyrini ve tedavisini açıklayabilecek, 8. Tütün ürünlerinin zararlarını ve bu ürünlerin kullanımını bıraktırma yöntemlerini sayabilecek, 9. Çevresel ve mesleki akciğer hastalıklarının fizyopatolojisini ve tanının nasıl koyulduğunu açıklayabilecek, 10. İnterstisyel akciğer hastalıklarının fizyopatolojisini ve tanının nasıl koyulduğunu açıklayabilecek, 11. Kalp yetmezliğinin fizyopatolojisini, tanısını, klinik seyrini açıklayabilecek ve tedavi seçeneklerini sayabilecek, 12. Elektrokardiyogram ve değerlendirmesi hakkında bilgiye sahip olacak ve sık görülen aritmilerin temel prensiplerini açıklayabilecek, 13. Hipertansiyonun, iskemik kalp hastalıklarının epidemiyolojisini, tanısını, komplikasyonlarını, tedavi seçeneklerini ve korunma yollarını sayabilecek, 14. İnfektif endokarditin patolojisini, tanı, tedavi ve proflaksisinin nasıl yapıldığını tarif edebilecek, 15. Akut romatizmal ateşin patolojisi, tanı, tedavi ve proflaksisini açıklayabilecek, 16. Konjenital kalp hastalıklarını sayabilecek, 17. Otonom sinir sistemini etkileyen ilaçların etki mekanizmasını, farmakokinetiğini, toksik etkilerini, ilaç etkileşimlerini açıklayabilecek ve klinik kullanımını açıklayabilecek, kardiyovasku¨ler sistem ve solunum sitemi hastalıklarında kullanılan ilaçların etki mekanizmasını, farmakokinetiğini, toksik etkilerini, ilaç etkileşimlerini ve klinik kullanımını açıklayabilecektir. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kardiyovasküler hastalıklarda anamnez almayı bilir, bu hastaların fizik muayenesini yapabilir, kardiyolojide temel tanı yöntemlerini bilir, elektrokardiyografi yorumlamanın temel prensiplerini öğrenir; koroner arter hastalığı, kalp yetersizliği, sistemik hipertansiyon, aritmiler, pulmoner hipertansiyon ve kalp kapak hastalıklarının patofizyolojini ve tanısı bilir. | ||
2 | Tıbbi Patoloji (Teorik): Öğrenci bu ders kurulu sırasında dolaşım ve solunum sistemi hastalıklarının organlarda oluşturduğu histopatolojik ve morfolojik değişiklikleri öğrenir | ||
3 | Tıbbi Mesleki Beceri III (Modül): Bu kurul sonunda öğrenciler dolaşım ve solunum sistemi muayene yöntemlerini bilir ve uygular | ||
4 | Radyoloji (Teorik) : Kardiyovaskuler ve solunum sistemi hastalıklarının tanısında kullanılan görüntüleme yöntemlerini ve temel radyolojik bulguları tanımlar | ||
5 | Tıbbi Farmakoloji: (Teorik): Otonom sinir sistemi, kardiyovasküler sistem ve solunum sitemine etkili olan ilaçların etkilerini ve yan etkilerini bilir. | ||
6 | Biyoistatistik (Teorik): Dağılımları tanımlayıcı istatistikleri bilir, elde ve istatistik yazılımı ile hesaplar, parametre tahminleri yapar. | ||
7 | Çocuk sağlığı ve hastalıkları: Akut Romatizmal Ateş, Siyanoz ve Siyanotik Hastaya Yaklaşımı, Boğmaca ve Benzeri Hastalıkları, Wheezing, Çocuklarda Kalp Yetmezliği Fizyopatolojisi ve Tanısı, Doğumsal Kalp Hastalıklarını tanımlar ve bilir. Yenidoğanda Konjenital Solunum Güçlüğünü bilir. | ||
8 | Tıbbi mikrobiyoloji: solunum yolu enfeksiyonlarının, sepsisin, kardiovasküler hastalıkların ve tüberkülozun mikrobiyolojik tanısında izlenecek yolları bilir. Zoonotik Enfeksiyonlar ve Mikrobiyolojisini bilir ve tanımlar. | ||
9 | Göğüs hastalıkları: Pulmoner Emboliyi tanımlar, Sigara Bağımlılığı, Zararları ve Tedavisini bilir, Sarkoidoz ve DiffüzParankimal Akciğer Hastalıklarını bilir, Tüberkülozun kliniği, tanısın,tedavisini; Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalığını bilir. | ||
10 | Çocuk cerrahisi: Çocuklarda Pnömotoraksa yaklaşımı bilir ve tanımlar., |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | KARDİYOLOJİ: Kalp Hastalıklarında Fizik Muayene; Kalp Sesleri ve Üfürümler, Kalp Sesleri ve Üfürümler, | |
2 | KARDİYOLOJİ:Kardiyolojide Tanı Yöntemleri, EKG Değerlendirme, Koroner Arter Hastalığı ve Uygulama | |
3 | TIBBİ PATOLOJİ İskemik Kalp Hastalığı Patolojisi, Akciğer Konjenital Hastalıklar, Hipertansiyon ve Kalp Kası Patolojisi, Ateroskleroz Patolojisi, Ateroskleroz Dışı Damar Hastalıkları Patolojisi, Obstrüktif ve Restriktif Akciğer Hastalıkları | |
4 | RADYOLOJİ Dolaşım Sistemi Radyolojisine Giriş | |
5 | GÖĞÜS HAST. Solunum Sistemi için Anamnez ve Semptomlar, Solunum Sisteminin Anatomisi, Histolojisi ve Fizyolojisi: Klinik Bakış, Pnömoniler, Tüberküloz | |
6 | T. MİKROBİYOLOJİ Sepsiste Mikrobiyolojik Tanı | |
7 | TIBBİ FARMAKOLOJİ Otonom Sinir Sistemi Farmakolojisine Giriş, Parasempatomimetik İlaçlar ve Antikolinesterazlar, Antihipertansif İlaçlar | |
8 | NÜKLEER TIP Kardiyovasküler Sistem Hastalıklarında Nükleer Tıp Yöntemleri, Solunum Sistemi Hastalıklarında Nükleer Tıp Yöntemleri | |
9 | GÖĞÜS HAST. Astım, Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalığı, Sarkoidoz ve DiffüzParankimal Akciğer Hastalıklar, pnökonyoz, Pulmoner Emboli, Solunum yetmezliği ve Kan Gazı Değerlendirmesi | |
10 | TIBBİ FARMAKOLOJİ AnginaPektoris Tedavisinde Kullanılan İlaçlar, , PeriferikVazodilatatör İlaçlar, Antiaritmik İlaçlar , Hiperlipidemi Tedavisinde Kullanılan İlaçlar | |
11 | KARDİYOLOJİ Sistemik Hipertansiyon, Koroner Arter Hastalığı, Valvüler Kalp Hastalığı, Miyokardit ve Kardiyomiyopatiler, | |
12 | ÇOCUK S. VE HAST. Akut Romatizmal Ateş, Siyanoz ve Siyanotik Hastaya Yaklaşım | |
13 | ÇOCUK S. VE HAST. Çocuklarda Kardiyovasküler Hastalıklardan Korunma | |
14 | T. MİKROBİYOLOJİ Solunum Yolu Enfeksiyonlarında Mikrobiyolojik Tanı, Tüberkülozun Mikrobiyolojik Tanısı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | ders notları dersi veren öğretim elemanı tarafından sisteme yüklenir. |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
3 | Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir | ||||||
4 | Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir | ||||||
5 | Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | ||||||
6 | Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | ||||||
7 | İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | ||||||
8 | Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
9 | Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kardiyovasküler hastalıklarda anamnez almayı bilir, bu hastaların fizik muayenesini yapabilir, kardiyolojide temel tanı yöntemlerini bilir, elektrokardiyografi yorumlamanın temel prensiplerini öğrenir; koroner arter hastalığı, kalp yetersizliği, sistemik hipertansiyon, aritmiler, pulmoner hipertansiyon ve kalp kapak hastalıklarının patofizyolojini ve tanısı bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
2 | Tıbbi Patoloji (Teorik): Öğrenci bu ders kurulu sırasında dolaşım ve solunum sistemi hastalıklarının organlarda oluşturduğu histopatolojik ve morfolojik değişiklikleri öğrenir | |||||||||
3 | Tıbbi Mesleki Beceri III (Modül): Bu kurul sonunda öğrenciler dolaşım ve solunum sistemi muayene yöntemlerini bilir ve uygular | |||||||||
4 | Radyoloji (Teorik) : Kardiyovaskuler ve solunum sistemi hastalıklarının tanısında kullanılan görüntüleme yöntemlerini ve temel radyolojik bulguları tanımlar | |||||||||
5 | Tıbbi Farmakoloji: (Teorik): Otonom sinir sistemi, kardiyovasküler sistem ve solunum sitemine etkili olan ilaçların etkilerini ve yan etkilerini bilir. | |||||||||
6 | Biyoistatistik (Teorik): Dağılımları tanımlayıcı istatistikleri bilir, elde ve istatistik yazılımı ile hesaplar, parametre tahminleri yapar. | |||||||||
7 | Çocuk sağlığı ve hastalıkları: Akut Romatizmal Ateş, Siyanoz ve Siyanotik Hastaya Yaklaşımı, Boğmaca ve Benzeri Hastalıkları, Wheezing, Çocuklarda Kalp Yetmezliği Fizyopatolojisi ve Tanısı, Doğumsal Kalp Hastalıklarını tanımlar ve bilir. Yenidoğanda Konjenital Solunum Güçlüğünü bilir. | |||||||||
8 | Tıbbi mikrobiyoloji: solunum yolu enfeksiyonlarının, sepsisin, kardiovasküler hastalıkların ve tüberkülozun mikrobiyolojik tanısında izlenecek yolları bilir. Zoonotik Enfeksiyonlar ve Mikrobiyolojisini bilir ve tanımlar. | |||||||||
9 | Göğüs hastalıkları: Pulmoner Emboliyi tanımlar, Sigara Bağımlılığı, Zararları ve Tedavisini bilir, Sarkoidoz ve DiffüzParankimal Akciğer Hastalıklarını bilir, Tüberkülozun kliniği, tanısın,tedavisini; Kronik Obstrüktif Akciğer Hastalığını bilir. | |||||||||
10 | Çocuk cerrahisi: Çocuklarda Pnömotoraksa yaklaşımı bilir ve tanımlar., | 5 | 5 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
8. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
1. KurulTeorikSinav | 0 |
7. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
4. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
2. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
6. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
3. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
5. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
9. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
10. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
11. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
12. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
1. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
13. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
14. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
Toplam | 1400 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|