Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Iv. Ders Kurulu (Sinir Sistemi ve Duyu Organları) | TIP 2400 | 2 | 129 + 29 | 11 | 11 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Girişimcilik ve Proje Yönetimi Atatürk İlkeleri ve İnkilap Tarihi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DERYA GÜZEL ERDOĞAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu kurulun amacı sinir sistemi ve duyu organlarının gelişimsel, yapısal, hücresel ve işlevsel yönleri üzerinde durmak ve sinir sistemi ve duyu organları konusunda temel bilgiler sağlamaktır. Bu kurul, tüm nöral mekanizmaları içerir. Bu kurul kapsamında; her bir sinir hücresinin yapısı, Nöral işlevlerin altında yatan temel mekanizma ve organizasyonlar, Sinir sisteminin ana bölümleri ve duyu organları; beyin, beyincik, beyin sapı, omurilik, ventrikül, göz ve ilgili yapılar, kulak ve ilgili yapılar yer alır. Dış çevrenin algılanması ile ilgili bakış açısı kazandırılması; iletişim becerileri ve lokomosyon dahil beyinin vücudu nasıl yönettiği konusu işlenir. Duyu ve motor sistemleri, sinir sisteminin organizasyon ve işlevi, görme ile ilgili işlemler ve hafıza kavramı yeri ve oluşma mekanizmaları açıklanır. Laboratuvar eğitimi yoluyla laboratuvar ve pratik becerileri kazandırılır. Nöroanatomi, sinir sistem anatomisinin sınıflandırılması ve lokalizasyonunu, görme ve işitmenin fizik ilke ve kavramlarıyla açıklanması ve görüntüleme yöntemleri ile ilgili olarak bilgi kazanılması, Merkezi ve otonom sinir sistemini oluşturan organların ince yapısı ve bu sistemlerin fonksiyonları ile olan ilişkisi, Beyin sapı, serebellum fonksiyonları, sinir sisteminin yüksek fonksiyonları, Uyku ve uyanıklık kavramlarının öğrenilmesi, genel ve özel duyuların morfolojik ve işlevsel açıdan kavranması bulunmaktadır. Tıbbi Mikrobiyoloji anabilim dalı tarafından menenjit, ensefalite neden olan mikroorganizmalar ve tanısının öğrenilmesi amaçlanmıştır. Tıbbi Biyokimya anabilim dalı tarafından görmenin gerçekleşmesi ve uyarının biyokimyasal kontrolünü öğrenmeleri amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği | 1. Merkezi sinir sistemini ve periferik sinir sitemini, duyu organları ile birlikte morfolojik açıdan tanır. 2. Merkezi sinir sistemini ve periferik sinir sitemini, duyu organların beslenmelerini ve inervasyonlarını bilir. 3. Sinir sistemi ve duyu organlarının gelişimi ve histolojisi öğrenilir. 4. Menenjit, ensefalite neden olan mikroorganizmalar ve tanısını öğrenir. 5. Merkezi ve otonom sinir sistemine ait klinik sendromları, davranış ve duyu fizyolojisini ve ilişkili mekanizmaların düzenlenmesini kavrar. 6. Sinir dokunda, sinir iletimindeki biyokimyasal mekanizmaları açıklayabilir. 7. Görme biyokimyası biyokimyasal mekanizmaları açıklayabilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anatomi (Teorik): Merkezi ve periferik sinir sisteminin unsurlarını, kulak göz gibi duyu organlarını görev, kanlanma, yerleşim ve komşuluk açısından açıklayabilir. | ||
2 | Fizyoloji (Teorik): Sinir sisteminin organizasyonu, duysal reseptörler, dokunma ve pozisyon duyuları, ağrı, omuriliğin motor işlevleri, motor işlevlerin korteks ve beyin sapı tarafından kontrolü, beyin korteksi, beynin etkinlik durumu, davranış ve motivasyon ile ilgili mekanizmalar, cerebellum ve bazal gangliyonlar, epilepsi, beyin kan akımı, otonom sinir sistemi, görme, işitme, denge, tat fizyolojisini öğrenir. | ||
3 | Histoloji ve Embriyoloji (Teorik): Sinir sistemi ve duyu organlarına ait hücre, doku ve organların embriyolojik gelişimlerini, yapısal özelliklerini ve organizma bütünü içindeki rollerini kavramak. | ||
4 | Tıbbi Biyokimya (Teorik): Görmenin gerçekleşmesi ve uyarının biyokimyasal kontrolünü tanımlar. | ||
5 | Tıbbı Mikrobiyoloji (Teorik): Zor üreyen bakteriler, Yersinia, Pasteurella, Francisella, Brucella, Bordetella, gram pozitif basilleri anaerob bakterileri, mycobacteriumları bilir, mikobakteriler için ARB dışı tanı yöntemlerini bilir, anaerobik kültür yöntemleri ve identifikasyonu bilir ve açıklar. | ||
6 | Anatomi (Uygulama): Merkezi ve periferik sinir sisteminin unsurlarını, kulak göz gibi duyu organlarını görev, kanlanma, yerleşim ve komşuluk açısından kadavra ve makette gösterebilir. | ||
7 | Histoloji ve Embriyoloji (Uygulama): Mikroskobik incelemelerde sinir sistemine ve duyu organlarına ait organ ve hücreleri yapısal özellikleri ile ayırt edebilmek. | ||
8 | Tıbbi Mikrobiyoloji (Uygulama): Zor üreyen bakterilerin kültürlerini yapar. | ||
9 | Fizyoloji (Uygulama) Sinir ileti hızı, EMG, refleksler, EEG, Görme ve işitme uygulamalarını öğrenir. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anatomi | |
2 | Histoloji ve Embriyoloji | |
3 | Tıbbi biyokimya | |
4 | Fizyoloji | |
5 | Tıbbi Mikrobiyoloji | |
6 | ||
7 | ||
8 | ||
9 | ||
10 | ||
11 | ||
12 | ||
13 | ||
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Güncel ders notları SABİS üzerinden öğrencilerle paylaşılmaktadır. |
Ders Kaynakları | Fonksiyonel Nöroanatomi -ed: Prof.Dr.Doğan Taner / Her Yönüyle Anatomi– ed: Prof.Dr.Yasin Arifoğlu / Anatomi - ed: Kaplan Arıncı, Alaittin Elhan / / Anatomi Atlasları (Sobotta, Netter) Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi / Guyton Tıbbi Fizyoloji Gartner - Renkli Histoloji Atlası / Medikal Embriyoloji (Langman) Lehninger Biyokimyanın İlkeleri / Harpers Illustrated Biochemistry Murray Temel Tıbbi Mikrobiyoloji |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
3 | Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir | X | |||||
4 | Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir | X | |||||
5 | Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | X | |||||
6 | Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | X | |||||
7 | İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
8 | Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
9 | Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Anatomi (Teorik): Merkezi ve periferik sinir sisteminin unsurlarını, kulak göz gibi duyu organlarını görev, kanlanma, yerleşim ve komşuluk açısından açıklayabilir. | 5 | 5 | |||||||
2 | Fizyoloji (Teorik): Sinir sisteminin organizasyonu, duysal reseptörler, dokunma ve pozisyon duyuları, ağrı, omuriliğin motor işlevleri, motor işlevlerin korteks ve beyin sapı tarafından kontrolü, beyin korteksi, beynin etkinlik durumu, davranış ve motivasyon ile ilgili mekanizmalar, cerebellum ve bazal gangliyonlar, epilepsi, beyin kan akımı, otonom sinir sistemi, görme, işitme, denge, tat fizyolojisini öğrenir. | |||||||||
3 | Histoloji ve Embriyoloji (Teorik): Sinir sistemi ve duyu organlarına ait hücre, doku ve organların embriyolojik gelişimlerini, yapısal özelliklerini ve organizma bütünü içindeki rollerini kavramak. | 5 | 5 | 5 | ||||||
4 | Tıbbi Biyokimya (Teorik): Görmenin gerçekleşmesi ve uyarının biyokimyasal kontrolünü tanımlar. | |||||||||
5 | Tıbbı Mikrobiyoloji (Teorik): Zor üreyen bakteriler, Yersinia, Pasteurella, Francisella, Brucella, Bordetella, gram pozitif basilleri anaerob bakterileri, mycobacteriumları bilir, mikobakteriler için ARB dışı tanı yöntemlerini bilir, anaerobik kültür yöntemleri ve identifikasyonu bilir ve açıklar. | |||||||||
6 | Anatomi (Uygulama): Merkezi ve periferik sinir sisteminin unsurlarını, kulak göz gibi duyu organlarını görev, kanlanma, yerleşim ve komşuluk açısından kadavra ve makette gösterebilir. | |||||||||
7 | Histoloji ve Embriyoloji (Uygulama): Mikroskobik incelemelerde sinir sistemine ve duyu organlarına ait organ ve hücreleri yapısal özellikleri ile ayırt edebilmek. | |||||||||
8 | Tıbbi Mikrobiyoloji (Uygulama): Zor üreyen bakterilerin kültürlerini yapar. | |||||||||
9 | Fizyoloji (Uygulama) Sinir ileti hızı, EMG, refleksler, EEG, Görme ve işitme uygulamalarını öğrenir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
3. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
5. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
7. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
2. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
6. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
1. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
4. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
8. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
9. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
1. KurulTeorikSinav | 100 |
Toplam | 1000 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|