Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
III. Ders Kurulu (Ürogenital ve Endokrin Sistemler) TIP 2300 2 117 + 21 8 10
Ön Koşul Dersleri

yok

Önerilen Seçmeli Dersler

Girişimcilik ve Proje Yönetimi

Atatürk İlkeleri ve İnkilap Tarihi

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. DERYA GÜZEL ERDOĞAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Boşaltım, endokrin ve üreme sistemlerini oluşturan organların lokalizasyonu, oluşumları ve bu organları oluşturan yapılar hakkında gelişimsel, yapısal, hücresel, biyokimyasal ve işlevsel düzeyde temel bilgiler sağlamaktır.

Böbrek, üreter, mesane, üretra, testisler, boşaltma kanalları, bezleri ve ovaryumlar, uterin tüpler, uterus, vajina, meme bezleri, plasenta, hipofiz, tiroid, paratiroid, pineal ve böbrek üstü bezlerinin normal gelişimi, anatomisi, histolojik yapısı ve işlevleri ile ilgili temel bilgilerin kavranması sağlanır.

Endokrinolojinin genel kavramları, hormonların yapısal ve işlevsel analizi, hipotalamo-hipofizer hormonal sistemin analizi, çalışması, gonadların üreme hücrelerini oluşturması ve hormonları salgılaması, menstrüel siklus, gebelik, laktasyon ve vücudun iç çevresinin su ve inorganik kompozisyon açısından homeostazisi üzerine derinlemesine bakış sağlanır.

Öğrencilere intradermal, intrasubkutan ve intramüsküler enjeksiyonları yapmak için uygun yer, materyal ve beceri kazanmak üzere bilgi aktarılır. Ürogenital sistem enfeksiyonlarına neden olan mikroorganizmaları ve tanısını öğrenir.

Boşaltım, endokrin ve üreme sistemlerinin anatomisinin sınıflandırılması ve lokalizasyonu, bu sistemlerin özelliklerinin morfolojik olarak doku ve hücresel düzeyde detaylı olarak açıklanarak bilgi kazanılması, her bir organ ve sistemin fizyolojik özellikleri, fonksiyonları ve birbirleri ile olan ilişkilerinin öğrenilmesi, farklı yapı ve özellikteki hormonların biyokimyasal yapı, özellik ve fonksiyonlarının açıklanması ile hormonların bu sistemler üzerinde olan etkilerini ve kontrol mekanizmalarını kavranması amaçlanmıştır.

Dersin İçeriği

1. Üriner sistemi, genital sistemi ve endokrin sistemi oluşturan organları morfolojik açıdan tanır. 

2. Ürogenital ve endokrin sistem organların beslenmelerini ve inervasyonlarını bilir.

3. Ürogenital ve endokrin sistemi oluşturan organların gelişimini ve histolojisini öğrenir.

4. Ürogenital sistem enfeksiyonlarına neden olan mikroorganizmaları ve tanısını öğrenir.

5. Endokrin sistemin sinir sistemi ile birlikte vücudun önemli bir kontrol sistemi olduğunu kavrar.

6. Endokrin bezleri ve salgıladıkları hormonları tanımlayarak vücuttaki fonksiyonlarını açıklayabilir.

7. Böbreklerin işlevlerini, vücut sıvı ve elektrolit dengesini açıklayabilir

8. Hormon üretimi ve hormonların etkileriyle ilgili mekanizmalar, düzenlenmesi ve bu olayları etkileyen faktörleri anlatabilir

9. Erkek ve dişi üreme sisteminin endokrin regülasyonunu kavrayabilir

10. Gebelik süreci ve süreçte hormonal ve biyokimyasal değişimleri sayabilir

11. Pankreas ve gastrointestnal traktus hormonlarının yapı ve etki mekanizmalarını kavrayabilir

12. Cinsiyet, Adrenal medulla ve korteks hormonlarının yapı ve etki mekanizmalarını açıklayabilir

13. Tiroid hormonlarının yapı ve etki mekanizmalarını açıklayabilir

14. Kalsiyum metabozlimasını düzenleyen hormonları tanımlayabilir

15. Böbrek fonksiyon testleri hakkında genel bilgi kazanıp teorik ve pratik kullanımını yapabilir

16. İntrasubkutan, intramüsküler ve intradermal enjeksiyon işlemlerinin basamaklarını sayabilir ve uygulayabilir

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Anatomi (Teorik): Endokrin organları, böbrek, üreter, mesane, üretra, erkek ve kadın genital organların yerleşim, komşuluk, kanlanmaları ve sinirsel inervasyonlarını açıklayabilir.
2 Fizyoloji (Teorik): 1.Endokrin sistemin sinir sistemi ile birlikte vücudun önemli bir kontrol sistemi olduğunu kavrar. 2. Endokrin bezleri ve salgıladıkları hormonları tanımlayarak vücuttaki fonksiyonlarını açıklar.
3 Histoloji ve Embriyoloji (Teorik): Ürogenital ve Endokrin sistemlere ait hücre, doku ve organlarının yapısal özelliklerini ve organizma bütünü içindeki rollerini kavramak. Ürogenital ve Endokrin sistemlere gelişiminin temel ögelerini kavrayarak,histolojik yapılarını göz önünde bulundurarak gelişimsel bozukların nedenleriyle ilişkilendirebilmek.
4 Tıbbi Biyokimya (Teorik): Endokrin ve üreme sistemlerin biyokimyasal etki mekanizmaları ve kontrolünü bilir.
5 Tıbbi Mikrobiyoloji (Teorik): Enterik bakterileri, pnömokok, enterokok, stafilokokların genel özelliklerini, virülans faktörlerini bilir. Bakterilerin tanımlamasında kullanılan yöntemleri bilir ve açıklar.
6 Anatomi (Uygulama): Endokrin organları, böbrek, üreter, mesane, üretra, erkek ve kadın genital organların yerleşim, komşuluk, kanlanmaları ve sinirsel inervasyonlarını kadavra ve makette gösterebilir.
7 Histoloji embriyoloji (uygulama): Mikroskopik incelemelerde Ürogenital ve Endokrin sistemlere ait organ ve hücreleri yapısal özellikleri ile ayırt edebilmek ve organların farklı evre ve durumlarındaki histolojik yapılarının farklarını anlamak.
8 Tıbbi biyokimya (uygulama): Böbrek fonksiyon testlerini açıklar ve pratik kullanımını yapar.
9 Tıbbi Mikrobiyoloji (Uygulama): Enterik bakterileri, pnömokok, enterokok, stafilokokları tanır, Bu bakterilerin tanımlamasında kullanılan yöntemleri yapar.
10 Portfolyo: Bu dersin sonunda öğrenci tıpta bilimsel veri üretir, yorumlar ve sunabilir.
11 Tıbbi Mesleki Beceri II: Bu kurul sonunda öğrenciler intramüsküler, intradermal ve subkutan enjeksiyon işlemlerinin basamaklarını sayar ve uygular.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Anatomi
2 Fizyoloji
3 Histoloji ve Embriyoloji
4 Tıbbi biyokimya
5 Tıbbi Mikrobiyoloji
6
7
8
9
10
11
12
13
14
Kaynaklar
Ders Notu

Güncel ders notları SABİS üzerinden öğrencilerle paylaşılmaktadır.

Ders Kaynakları

Her Yönüyle Anatomi– ed:Prof.Dr.Yasin Arifoğlu / Anatomi - ed: Kaplan Arıncı, Alaittin Elhan / Clinically Oriented Anatomy - ed: Keith L. Moore / Anatomi Atlasları (Sobotta, Netter)

Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi / Guyton Tıbbi Fizyoloji

Gartner - Renkli Histoloji Atlası / Medikal Embriyoloji (Langman) 

Lehninger Biyokimyanın İlkeleri / Harpers Illustrated Biochemistry

Murray Temel Tıbbi Mikrobiyoloji

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. X
2 Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur X
3 Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir X
4 Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir X
5 Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır X
6 Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır X
7 İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. X
8 Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır X
9 Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Anatomi (Teorik): Endokrin organları, böbrek, üreter, mesane, üretra, erkek ve kadın genital organların yerleşim, komşuluk, kanlanmaları ve sinirsel inervasyonlarını açıklayabilir. 5
2 Fizyoloji (Teorik): 1.Endokrin sistemin sinir sistemi ile birlikte vücudun önemli bir kontrol sistemi olduğunu kavrar. 2. Endokrin bezleri ve salgıladıkları hormonları tanımlayarak vücuttaki fonksiyonlarını açıklar.
3 Histoloji ve Embriyoloji (Teorik): Ürogenital ve Endokrin sistemlere ait hücre, doku ve organlarının yapısal özelliklerini ve organizma bütünü içindeki rollerini kavramak. Ürogenital ve Endokrin sistemlere gelişiminin temel ögelerini kavrayarak,histolojik yapılarını göz önünde bulundurarak gelişimsel bozukların nedenleriyle ilişkilendirebilmek.
4 Tıbbi Biyokimya (Teorik): Endokrin ve üreme sistemlerin biyokimyasal etki mekanizmaları ve kontrolünü bilir.
5 Tıbbi Mikrobiyoloji (Teorik): Enterik bakterileri, pnömokok, enterokok, stafilokokların genel özelliklerini, virülans faktörlerini bilir. Bakterilerin tanımlamasında kullanılan yöntemleri bilir ve açıklar.
6 Anatomi (Uygulama): Endokrin organları, böbrek, üreter, mesane, üretra, erkek ve kadın genital organların yerleşim, komşuluk, kanlanmaları ve sinirsel inervasyonlarını kadavra ve makette gösterebilir.
7 Histoloji embriyoloji (uygulama): Mikroskopik incelemelerde Ürogenital ve Endokrin sistemlere ait organ ve hücreleri yapısal özellikleri ile ayırt edebilmek ve organların farklı evre ve durumlarındaki histolojik yapılarının farklarını anlamak.
8 Tıbbi biyokimya (uygulama): Böbrek fonksiyon testlerini açıklar ve pratik kullanımını yapar.
9 Tıbbi Mikrobiyoloji (Uygulama): Enterik bakterileri, pnömokok, enterokok, stafilokokları tanır, Bu bakterilerin tanımlamasında kullanılan yöntemleri yapar.
10 Portfolyo: Bu dersin sonunda öğrenci tıpta bilimsel veri üretir, yorumlar ve sunabilir.
11 Tıbbi Mesleki Beceri II: Bu kurul sonunda öğrenciler intramüsküler, intradermal ve subkutan enjeksiyon işlemlerinin basamaklarını sayar ve uygular.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
1. KurulTeorikSinav 100
7. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 100
5. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 100
2. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 100
4. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 100
8. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 100
1. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 100
6. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 100
9. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 100
3. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 100
Toplam 1000
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)