Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
II. Ders Kurulu (Sindirim Sistemi ve Metabolizma) | TIP 2200 | 2 | 85 + 20 | 8 | 8 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Girişimcilik ve Proje Yönetimi Atatürk İlkeleri ve İnkilap Tarihi |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. DERYA GÜZEL ERDOĞAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kurulun amacı sindirim sisteminin gelişimsel, yapısal ve işlevsel yönleri üzerinde durmak ve öğrencilere sindirim ve metabolizma konusunda gelişimsel, yapısal, biyokimyasal temel bilgiler sağlamaktır. Bu kurulda; Ağız boşluğu, dil, dişler ve destekleyen dokular, tükürük bezleri, yemek borusu, mide, karaciğer, safra kesesi, pankreas, ince ve kalın bağırsakların yapısı ve işlevleri Karbohidratlar, lipitler, proteinlerin sindirimi ve emilimi, safranın oluşumu, salgılanması ve içeriği, nükleotid metabolizması, mineraller ve iz elementler öğrenilecektir. Bu bölümde tıbbi beceriler, laboratuvar uygulamaları, parenteral solüsyonların uygulanması, preparasyon becerileri kazandırılması hedeflenir. Sindirim sisteminde organların anatomisinin, gelişiminin ve fizyolojisinin, moleküler düzeyde sindirim biyokimyasının ve çeşitli organik bileşiklerin metabolizmasının anlaşılması ve gastrointestinal sistem enfeksiyon etkenlerinin öğrenilmesi amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | 1. Sindirim sistemini oluşturan organları morfolojik açıdan tanır. 2. Sindirim sistemi organların beslenmelerini ve inervasyonlarını bilir. 3. Sindirim sistemini oluşturan organların gelişimini ve histolojisini öğrenir 4. Gastrointestinal sistem enfeksiyon etkenlerini öğrenir. 5. Gastrointestinal sistemin işlev mekanizmalarını tanımlayabilir. 6. Gastrointestinal sisteme ait hastalıkların belirtilerini ve fizyopatolojisini tanımlayabilir. 7. Karbohidratlar sindirimi ve emilim mekanizmasını açıklayabilir 8. Lipitler sindirimi ve emilim mekanizmasını açıklayabilir 9. Proteinlerin sindirimi ve emilim mekanizmasını açıklayabilir 10. Moleküler düzeyde sindirim biyokimyasının ve çeşitli organik bileşiklerin metabolizmasını öğrenir. 11. Safranın oluşumu, salgılanması ve içeriğini tanımlayabilir 12. Kan şekeri konsantrasyonları ile insülin sekresyonu arasındaki ilişkisini tanımlayabilmeli. Glukagon salgılanmasının kontrolünü açıklayabilir 13. Sindirim sisteminin anomalileri ve temel işlevsel bozukluklarını sayabilir 14. Asit baz dengesi ve tampon sistemlerini açıklayabilir 15. Laboratuvarda protein ve bilirubin analizini değerlendirebilir 16. İntravenöz enjeksiyon becerisi işleminin basamaklarını sayabilir ve uygulayabilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Tıbbi biyokimya teorik: Karbonhidrat proteinlerin ve lipitlerin sindirimini, emilimini, metabolizmasını, porfirinleri ve safra pigmentlerini, asit baz tampon sistemlerinin fonksiyonlarını tanımlar. | ||
2 | Anatomi teorik: Sindirim sistemini oluşturan ağız, abdominal organlar, oesophagus, ince ve kalın bağırsaklar, karaciğer, pancreas ve benzeri yapıları, işlevleri, komşulukları, kanlanmaları ve sinirsel inervasyonları anlatabilmek. | ||
3 | Fizyoloji teorik: Sindirim sistemini fizyolojik olarak açıklar. | ||
4 | Histoloji ve Embriyoloji teorik: Sindirim sistemi ve ilişkili bezlere ait hücre, doku ve organlarının yapısal özelliklerini ve organizma bütünü içindeki rollerini kavrar.. Sindirim sistemin gelişiminin temel ögelerini kavrayarak, gelişimsel bozukların nedenleriyle ilişkilendirebilir. | ||
5 | Tıbbi Mikrobiyoloji teorik: İmmün sistem hücrelerini, doğal ve edinsel bağışıklık mekanizmalarını, immün yetmezlik ve otoimmüniteyi bilmek ve açıklamak. | ||
6 | Tıbbi Mesleki Beceri II: İntravenöz enjeksiyon işleminin basamaklarını saymak ve uygulamak. | ||
7 | Anatomi (uygulama): Sindirim sistemini oluşturan ağız, abdominal organlar, oesophagus, ince ve kalın bağırsaklar, karaciğer, pancreas ve benzeri yapıları, işlevleri, komşulukları, kanlanmaları ve sinirsel inervasyonları ile birlikte kadavra ve makette gösterebilmek. | ||
8 | Histoloji ve embriyoloji (uygulama): Mikroskopik incelemelerde sindirim sistemine ait organ ve hücreleri yapısal özellikleri ile ayırt edebilmek. | ||
9 | Tıbbi biyokimya (uygulama): Biyokimya laboratuvarında protein ve bilirubin tayini için kullanılan yöntemleri uygulamak. | ||
10 | Tıbbi Mikrobiyoloji (Uygulama): İmmün sistem hücrelerini fark eder. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Anatomi | |
2 | Tıbbi biyokimya | |
3 | Fizyoloji | |
4 | Histoloji ve embriyoloji | |
5 | Tıbbi mikrobiyoloji | |
6 | ||
7 | ||
8 | ||
9 | ||
10 | ||
11 | ||
12 | ||
13 | ||
14 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Güncel ders notları SABİS üzerinden öğrencilerle paylaşılmaktadır. |
Ders Kaynakları | Her Yönüyle Anatomi– ed:Prof.Dr.Yasin Arifoğlu / Anatomi - ed: Kaplan Arıncı, Alaittin Elhan / Clinically Oriented Anatomy - ed: Keith L. Moore / Anatomi Atlasları (Sobotta, Netter) Ganong’un Tıbbi Fizyolojisi / Guyton Tıbbi Fizyoloji Gartner - Renkli Histoloji Atlası / Medikal Embriyoloji (Langman) Lehninger Biyokimyanın İlkeleri / Harpers Illustrated Biochemistry Murray Temel Tıbbi Mikrobiyoloji |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
3 | Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir | X | |||||
4 | Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir | X | |||||
5 | Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | X | |||||
6 | Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | X | |||||
7 | İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
8 | Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
9 | Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Tıbbi biyokimya teorik: Karbonhidrat proteinlerin ve lipitlerin sindirimini, emilimini, metabolizmasını, porfirinleri ve safra pigmentlerini, asit baz tampon sistemlerinin fonksiyonlarını tanımlar. | 5 | 5 | |||||||
2 | Anatomi teorik: Sindirim sistemini oluşturan ağız, abdominal organlar, oesophagus, ince ve kalın bağırsaklar, karaciğer, pancreas ve benzeri yapıları, işlevleri, komşulukları, kanlanmaları ve sinirsel inervasyonları anlatabilmek. | |||||||||
3 | Fizyoloji teorik: Sindirim sistemini fizyolojik olarak açıklar. | |||||||||
4 | Histoloji ve Embriyoloji teorik: Sindirim sistemi ve ilişkili bezlere ait hücre, doku ve organlarının yapısal özelliklerini ve organizma bütünü içindeki rollerini kavrar.. Sindirim sistemin gelişiminin temel ögelerini kavrayarak, gelişimsel bozukların nedenleriyle ilişkilendirebilir. | |||||||||
5 | Tıbbi Mikrobiyoloji teorik: İmmün sistem hücrelerini, doğal ve edinsel bağışıklık mekanizmalarını, immün yetmezlik ve otoimmüniteyi bilmek ve açıklamak. | |||||||||
6 | Tıbbi Mesleki Beceri II: İntravenöz enjeksiyon işleminin basamaklarını saymak ve uygulamak. | |||||||||
7 | Anatomi (uygulama): Sindirim sistemini oluşturan ağız, abdominal organlar, oesophagus, ince ve kalın bağırsaklar, karaciğer, pancreas ve benzeri yapıları, işlevleri, komşulukları, kanlanmaları ve sinirsel inervasyonları ile birlikte kadavra ve makette gösterebilmek. | |||||||||
8 | Histoloji ve embriyoloji (uygulama): Mikroskopik incelemelerde sindirim sistemine ait organ ve hücreleri yapısal özellikleri ile ayırt edebilmek. | |||||||||
9 | Tıbbi biyokimya (uygulama): Biyokimya laboratuvarında protein ve bilirubin tayini için kullanılan yöntemleri uygulamak. | |||||||||
10 | Tıbbi Mikrobiyoloji (Uygulama): İmmün sistem hücrelerini fark eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
8. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
1. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
5. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
1. KurulTeorikSinav | 100 |
3. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
4. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
6. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
9. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
2. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
7. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
Toplam | 1000 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|