Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
II. Ders Kurulu (Hücre Bılımı II) | TIP 1200 | 1 | 88 + 22 | 9 | 9 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | İngilizce Temel bilgi teknolojileri kullanımı Türk Dili |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ASUMAN DEVECİ ÖZKAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tıp Fakültesi1. Sınıf öğrencileri bu ders kurulu sonunda, insan metabolizmasının işleyişi, canlıların üreme şekilleri, genetik materyalin aktarımı, kalıtımın temel prensipleri hakkında bilgi sahibi olacaktır. Hasta hekim iletişimindeki temel prensipleri uygulayabilecek, temel bilgi, tutum ve becerilerin kazandırılmasını sağlamaktır. |
Dersin İçeriği | İnsan metabolizmasının işleyişi, canlıların üreme şekilleri, genetik materyalin aktarımı ve kalıtımın temel prensipleri. Hasta hekim iletişimindeki temel prensipler. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bu kurul sonunda biyolojik zarlar ve taşınma, oksidasyon ve redüksiyon reaksiyonları, karbonhidratların yapı ve fonksiyonlarını tanımlar. | Eğitsel Oyun, Mikro Öğretim, | |
2 | İnsan vücudunun canlılığının devamı için gerekli olan sistemleri anatomik açıdan özetleyebilir. | Mikro Öğretim, | |
3 | Davranış bilimlerinin temelleri, insan duygu ve davranışlarını etkileyen zihinsel Algı, zekâ, bellek, bilinç, dikkat, düşünme, problem çözme ve heyecanlar gibi kavramları, davranışların bireysel ve toplumsal yönlerini tanımlar. | Mikro Öğretim, | |
4 | Hücre organelleri ve hücrede transport mekanizmalarını tanımlayabilir. Vücut sıvıları ve elektrolitlerin dağılımı, özellikleri ve işlevlerinin tanımlayabilir | Mikro Öğretim, | |
5 | Embriyonik gelişimi öğrenir | Eğitsel Oyun, Mikro Öğretim, | |
6 | Tarihsel süreçte DNA’nın genetik madde olarak belirlenmesini sağlayan deneysel yaklaşımları öğrenir ve DNA’nın nesilden nesile aktarılma biçimini, replikasyonunu ve hücre içinde saklanmasını düzenleyen mekanizmaları kavrayabilir | Mikro Öğretim, | |
7 | İnsan vücudunun canlılığının devamı için gerekli olan sistemleri anatomik açıdan kadavra ve makette gösterip açıklayabilir. | Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Mikro Öğretim, | |
8 | Embriyonik gelişim preparatlarını tanır. | Eğitsel Oyun, Mikro Öğretim, | |
9 | Biyokimya laboratuvarında kullanılan cihazların ölçüm yöntemini, karbonhidrat ve aminoasit tanıtıcı reaksiyonları bilir. | Eğitsel Oyun, Mikro Öğretim, | |
10 | DNA’nın taşıdığı bilgiyi kullanılacak hale getiren mekanizmaları kavrar (DNA’dan RNA’ya geçiş, RNA’dan proteine geçiş mekanizmaları), gen klonlama teknolojileri ve biyoteknoloji kullanım alanlarını tanımlayabilir | Eğitsel Oyun, Mikro Öğretim, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Karbonhidratların, yapı ve fonksiyonları, biyolojik oksidasyon ve redüksiyon reaksiyon reaksiyonları, vücut sıvıları iyon kanalları, ATP sentezi genetik maddenin özellikleri, hücre organelleri ve hücrede transport mekanizmaları, hücrede sinyalleri | |
2 | Karbonhidratların, yapı ve fonksiyonları, biyolojik oksidasyon ve redüksiyon reaksiyon reaksiyonları, vücut sıvıları iyon kanalları, ATP sentezi genetik maddenin özellikleri, hücre organelleri ve hücrede transport mekanizmaları, hücrede sinyalleri | |
3 | Karbonhidratların, yapı ve fonksiyonları, biyolojik oksidasyon ve redüksiyon reaksiyon reaksiyonları, vücut sıvıları iyon kanalları, ATP sentezi genetik maddenin özellikleri, hücre organelleri ve hücrede transport mekanizmaları, hücrede sinyalleri | |
4 | Karbonhidratların, yapı ve fonksiyonları, biyolojik oksidasyon ve redüksiyon reaksiyon reaksiyonları, vücut sıvıları iyon kanalları, ATP sentezi genetik maddenin özellikleri, hücre organelleri ve hücrede transport mekanizmaları, hücrede sinyalleri | |
5 | Karbonhidratların, yapı ve fonksiyonları, biyolojik oksidasyon ve redüksiyon reaksiyon reaksiyonları, vücut sıvıları iyon kanalları, ATP sentezi genetik maddenin özellikleri, hücre organelleri ve hücrede transport mekanizmaları, hücrede sinyalleri | |
6 | Karbonhidratların, yapı ve fonksiyonları, biyolojik oksidasyon ve redüksiyon reaksiyon reaksiyonları, vücut sıvıları iyon kanalları, ATP sentezi genetik maddenin özellikleri, hücre organelleri ve hücrede transport mekanizmaları, hücrede sinyalleri | |
7 | Karbonhidratların, yapı ve fonksiyonları, biyolojik oksidasyon ve redüksiyon reaksiyon reaksiyonları, vücut sıvıları iyon kanalları, ATP sentezi genetik maddenin özellikleri, hücre organelleri ve hücrede transport mekanizmaları, hücrede sinyalleri | |
8 | Karbonhidratların, yapı ve fonksiyonları, biyolojik oksidasyon ve redüksiyon reaksiyon reaksiyonları, vücut sıvıları iyon kanalları, ATP sentezi genetik maddenin özellikleri, hücre organelleri ve hücrede transport mekanizmaları, hücrede sinyalleri | |
9 | Karbonhidratların, yapı ve fonksiyonları, biyolojik oksidasyon ve redüksiyon reaksiyon reaksiyonları, vücut sıvıları iyon kanalları, ATP sentezi genetik maddenin özellikleri, hücre organelleri ve hücrede transport mekanizmaları, hücrede sinyalleri | |
10 | Karbonhidratların, yapı ve fonksiyonları, biyolojik oksidasyon ve redüksiyon reaksiyon reaksiyonları, vücut sıvıları iyon kanalları, ATP sentezi genetik maddenin özellikleri, hücre organelleri ve hücrede transport mekanizmaları, hücrede sinyalleri | |
11 | Karbonhidratların, yapı ve fonksiyonları, biyolojik oksidasyon ve redüksiyon reaksiyon reaksiyonları, vücut sıvıları iyon kanalları, ATP sentezi genetik maddenin özellikleri, hücre organelleri ve hücrede transport mekanizmaları, hücrede sinyalleri | |
12 | Karbonhidratların, yapı ve fonksiyonları, biyolojik oksidasyon ve redüksiyon reaksiyon reaksiyonları, vücut sıvıları iyon kanalları, ATP sentezi genetik maddenin özellikleri, hücre organelleri ve hücrede transport mekanizmaları, hücrede sinyalleri | |
13 | Karbonhidratların, yapı ve fonksiyonları, biyolojik oksidasyon ve redüksiyon reaksiyon reaksiyonları, vücut sıvıları iyon kanalları, ATP sentezi genetik maddenin özellikleri, hücre organelleri ve hücrede transport mekanizmaları, hücrede sinyalleri | |
14 | Karbonhidratların, yapı ve fonksiyonları, biyolojik oksidasyon ve redüksiyon reaksiyon reaksiyonları, vücut sıvıları iyon kanalları, ATP sentezi genetik maddenin özellikleri, hücre organelleri ve hücrede transport mekanizmaları, hücrede sinyalleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Güncel ders notları kurul derslerinden önce SABİS üzerinden öğrencilerle paylaşılır. |
Ders Kaynakları | Güler Temizkan, Nazlı Arda, Temel ve İleri Moleküler Biyoloji Yöntemleri-Genomik ve Proteomik Analizler, Nobel Tıp Kitabevleri, 2018. L. Bikem Süzen, İnsan Anatomisi ve Fizyolojisine Giriş, Güneş Tıp Kitabevi, 2020. John E. Hall, Guyton Tıbbi Fizyoloji 14. Baskı, Güneş Tıp Kitabevi, 2021 Leyla Tapul, Genel Embriyoloji ve Histoloji Uygulama / Teknikler Kitabı, Güneş Tıp Kitabevi, 2017 Figen Gürdöl, Tıbbi Biyokimya - Güncellenmiş 5. Baskı, Güneş Tıp Kitabevi, 2021 Ayşe Başaran, Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı, Güneş Tıp Kitabevi, 2010 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
3 | Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir | ||||||
4 | Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir | X | |||||
5 | Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | X | |||||
6 | Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | X | |||||
7 | İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
8 | Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
9 | Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bu kurul sonunda biyolojik zarlar ve taşınma, oksidasyon ve redüksiyon reaksiyonları, karbonhidratların yapı ve fonksiyonlarını tanımlar. | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
2 | İnsan vücudunun canlılığının devamı için gerekli olan sistemleri anatomik açıdan özetleyebilir. | 5 | 5 | 5 | ||||||
3 | Davranış bilimlerinin temelleri, insan duygu ve davranışlarını etkileyen zihinsel Algı, zekâ, bellek, bilinç, dikkat, düşünme, problem çözme ve heyecanlar gibi kavramları, davranışların bireysel ve toplumsal yönlerini tanımlar. | 5 | 5 | |||||||
4 | Hücre organelleri ve hücrede transport mekanizmalarını tanımlayabilir. Vücut sıvıları ve elektrolitlerin dağılımı, özellikleri ve işlevlerinin tanımlayabilir | 5 | 5 | 5 | 5 | |||||
5 | Embriyonik gelişimi öğrenir | 5 | 5 | 5 | ||||||
6 | Tarihsel süreçte DNA’nın genetik madde olarak belirlenmesini sağlayan deneysel yaklaşımları öğrenir ve DNA’nın nesilden nesile aktarılma biçimini, replikasyonunu ve hücre içinde saklanmasını düzenleyen mekanizmaları kavrayabilir | 5 | 5 | |||||||
7 | İnsan vücudunun canlılığının devamı için gerekli olan sistemleri anatomik açıdan kadavra ve makette gösterip açıklayabilir. | 5 | 5 | 5 | ||||||
8 | Embriyonik gelişim preparatlarını tanır. | 5 | 5 | 5 | ||||||
9 | Biyokimya laboratuvarında kullanılan cihazların ölçüm yöntemini, karbonhidrat ve aminoasit tanıtıcı reaksiyonları bilir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | 5 | |||
10 | DNA’nın taşıdığı bilgiyi kullanılacak hale getiren mekanizmaları kavrar (DNA’dan RNA’ya geçiş, RNA’dan proteine geçiş mekanizmaları), gen klonlama teknolojileri ve biyoteknoloji kullanım alanlarını tanımlayabilir | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
1. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
2. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
3. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
4. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
5. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
6. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
7. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
8. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
9. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
1. KurulTeorikSinav | 100 |
10. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı | 100 |
Toplam | 1100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 5 | 20 | 100 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 20 | 100 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 10 | 1 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 5 | 20 | 100 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 5 | 20 | 100 |
Performans Görevi (Laboratuvar) | 6 | 1 | 6 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 456 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 18,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 9 |