Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
V. Ders Kurulu (Hücre Bilimi V ve Hareket Sistemi) TIP 1500 1 81 + 17 9 9
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler

İngilizce

Temel bilgi teknolojileri kullanımı

Türk Dili

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ASUMAN DEVECİ ÖZKAN
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

I. Sınıf öğrencileri bu ders kurulu sonunda, doku ve iskelet sistemlerinin yapı ve işlevleri, kas ve sinir sistemlerinin normal yapı ve işlevleri hakkında bilgi sahibi olacak, kas dokusu tiplerini ve sinir hücrelerini ayırt edebilecek, hekimliğin toplumsal ve düşünsel boyutları hakkında bilgi sahibi olacaklar.

Dersin İçeriği

Doku ve iskelet sistemlerinin yapı ve işlevleri, kas ve sinir sistemlerinin normal yapı ve işlevleri, kas dokusu tipleri ve sinir hücreleri ayırt edebilme, hekimliğin toplumsal ve düşünsel boyutları hakkında bilgi sahibi olma.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Alt ekstremiteyi ve gluteal bölgedeki kas, arter, sinir ve fascia yapılarını bilir, açıklar. Mikro Öğretim,
2 İyonize ve iyonize olmayan radyasyonun biyofiziksel özellikleri ve biyolojik sistemlerdeki etkileri, korunma yollarının öğrenir, görüntüleme yöntemlerinin biyofiziksel prensipleri ve medikal alanlardaki uygulamalarının kavrar. Mikro Öğretim,
3 Kas sisteminin biyokimyasal ve fizyolojik mekanizmalarını, kas hücresinin uyarılma-kasılma eşleşmesinin moleküler ve elektriksel yapısını, kontraktil proteinlerin moleküler yapısı ve kontraksiyondaki görevini, çizgili, düz ve Kalp kaslarI arasındaki mekaniksel, elekriksel ve biyokimyasal mekanizmalar arasındaki farkları ve özelleklerini tanımlayabilir. Sinir kas kavşağında gerçekleşen olayları ve görevli, aksiyon potansiyeli şekillerini öğrenir. Mikro Öğretim,
4 Sinir doku histolojisini öğrenir. Eğitsel Oyun, Mikro Öğretim,
5 Nükleotidler ve nükleik asitlerin metabolizması, DNA yapısı, replikasyonu, onarımı, R NA sentezi, işlenmesi ve düzenlenmesini bilir. Mikro Öğretim,
6 Genomik evrimin mekanizmalarını, FISH tanı yöntemlerini kullanım amaçlarını kavrayabilir, Rekombinant DNA teknolojisi hakkında bilgileri anlatabilir Mikro Öğretim,
7 Tıp fakültesi öğrencisi olarak, güncel bilgiye ulaşma gerekliliğinin farkında olur Mikro Öğretim,
8 Alt ekstremiteyi ve gluteal bölgedeki kas, arter, sinir ve fascia yapılarını kadavra ve makette tanıyıp,gösterebilir. Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Deney ve Laboratuvar, Mikro Öğretim,
9 Özgül soğurma oranı (SAR) ölçümünü yapar ve hesaplar Eğitsel Oyun, Mikro Öğretim,
10 Sinir dokusunu tanır. Eğitsel Oyun, Mikro Öğretim,
11 Nükleik asitlerin metabolizması ile ilgili reaksiyonları tanımlar ve uygular. Eğitsel Oyun, Mikro Öğretim,
12 Bu kurul sonunda kan basıncı ölçme, yüzeyel sütur atma/alma, arteryal ve venöz kan alma işlemlerinin basamaklarını sayar ve uygular. Tartışma, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Mikro Öğretim,
13 Bu dersin sonunda öğrenci tıpta bilimsel veri üretir, yorumlar ve sunabilir. Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Benzetişim,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Radyasyon kavramı, at ve üst ekstremiteler, kas sistemi, sinir doku histolojisi, DNA yapısı, replikasyonu, onarımı, rekombinant dna teknolojisi, özgül soğurma oranı (SAR) ölçümünü mesleki beceri konuları, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama.
2 Radyasyon kavramı, at ve üst ekstremiteler, kas sistemi, sinir doku histolojisi, DNA yapısı, replikasyonu, onarımı, rekombinant dna teknolojisi, özgül soğurma oranı (SAR) ölçümünü mesleki beceri konuları, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama.
3 Radyasyon kavramı, at ve üst ekstremiteler, kas sistemi, sinir doku histolojisi, DNA yapısı, replikasyonu, onarımı, rekombinant dna teknolojisi, özgül soğurma oranı (SAR) ölçümünü mesleki beceri konuları, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama.
4 Radyasyon kavramı, at ve üst ekstremiteler, kas sistemi, sinir doku histolojisi, DNA yapısı, replikasyonu, onarımı, rekombinant dna teknolojisi, özgül soğurma oranı (SAR) ölçümünü mesleki beceri konuları, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama.
5 Radyasyon kavramı, at ve üst ekstremiteler, kas sistemi, sinir doku histolojisi, DNA yapısı, replikasyonu, onarımı, rekombinant dna teknolojisi, özgül soğurma oranı (SAR) ölçümünü mesleki beceri konuları, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama.
6 Radyasyon kavramı, at ve üst ekstremiteler, kas sistemi, sinir doku histolojisi, DNA yapısı, replikasyonu, onarımı, rekombinant dna teknolojisi, özgül soğurma oranı (SAR) ölçümünü mesleki beceri konuları, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama.
7 Radyasyon kavramı, at ve üst ekstremiteler, kas sistemi, sinir doku histolojisi, DNA yapısı, replikasyonu, onarımı, rekombinant dna teknolojisi, özgül soğurma oranı (SAR) ölçümünü mesleki beceri konuları, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama.
8 Radyasyon kavramı, at ve üst ekstremiteler, kas sistemi, sinir doku histolojisi, DNA yapısı, replikasyonu, onarımı, rekombinant dna teknolojisi, özgül soğurma oranı (SAR) ölçümünü mesleki beceri konuları, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama.
9 Radyasyon kavramı, at ve üst ekstremiteler, kas sistemi, sinir doku histolojisi, DNA yapısı, replikasyonu, onarımı, rekombinant dna teknolojisi, özgül soğurma oranı (SAR) ölçümünü mesleki beceri konuları, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama.
10 Radyasyon kavramı, at ve üst ekstremiteler, kas sistemi, sinir doku histolojisi, DNA yapısı, replikasyonu, onarımı, rekombinant dna teknolojisi, özgül soğurma oranı (SAR) ölçümünü mesleki beceri konuları, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama.
11 Radyasyon kavramı, at ve üst ekstremiteler, kas sistemi, sinir doku histolojisi, DNA yapısı, replikasyonu, onarımı, rekombinant dna teknolojisi, özgül soğurma oranı (SAR) ölçümünü mesleki beceri konuları, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama.
12 Radyasyon kavramı, at ve üst ekstremiteler, kas sistemi, sinir doku histolojisi, DNA yapısı, replikasyonu, onarımı, rekombinant dna teknolojisi, özgül soğurma oranı (SAR) ölçümünü mesleki beceri konuları, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama.
13 Radyasyon kavramı, at ve üst ekstremiteler, kas sistemi, sinir doku histolojisi, DNA yapısı, replikasyonu, onarımı, rekombinant dna teknolojisi, özgül soğurma oranı (SAR) ölçümünü mesleki beceri konuları, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama.
14 Radyasyon kavramı, at ve üst ekstremiteler, kas sistemi, sinir doku histolojisi, DNA yapısı, replikasyonu, onarımı, rekombinant dna teknolojisi, özgül soğurma oranı (SAR) ölçümünü mesleki beceri konuları, tıpta bilimsel veri üretme ve yorumlama.
Kaynaklar
Ders Notu

Güncel ders notları kurul derslerinden önce SABİS üzerinden öğrencilerle paylaşılır.

Ders Kaynakları

Güler Temizkan, Nazlı Arda, Temel ve İleri Moleküler Biyoloji Yöntemleri-Genomik ve Proteomik Analizler, Nobel Tıp Kitabevleri, 2018.

L. Bikem Süzen, İnsan Anatomisi ve Fizyolojisine Giriş, Güneş Tıp Kitabevi, 2020.

Ferit Pehlivan, Biyofizik, Nobel Tıp Kitabevi, Güneş Tıp Kitabevi, 2021.

Leyla Tapul, Genel Embriyoloji ve Histoloji Uygulama / Teknikler Kitabı, Güneş Tıp Kitabevi, 2017

Figen Gürdöl, Tıbbi Biyokimya - Güncellenmiş 5. Baskı, Güneş Tıp Kitabevi, 2021

Ayşe Başaran, Tıbbi Biyoloji Ders Kitabı, Güneş Tıp Kitabevi, 2010

John E. Hall, Guyton Tıbbi Fizyoloji 14. Baskı, Güneş Tıp Kitabevi, 2021

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. X
2 Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur X
3 Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir X
4 Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir X
5 Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır X
6 Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır X
7 İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. X
8 Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır X
9 Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Alt ekstremiteyi ve gluteal bölgedeki kas, arter, sinir ve fascia yapılarını bilir, açıklar. 5 5 5
2 İyonize ve iyonize olmayan radyasyonun biyofiziksel özellikleri ve biyolojik sistemlerdeki etkileri, korunma yollarının öğrenir, görüntüleme yöntemlerinin biyofiziksel prensipleri ve medikal alanlardaki uygulamalarının kavrar. 5 5 5 5
3 Kas sisteminin biyokimyasal ve fizyolojik mekanizmalarını, kas hücresinin uyarılma-kasılma eşleşmesinin moleküler ve elektriksel yapısını, kontraktil proteinlerin moleküler yapısı ve kontraksiyondaki görevini, çizgili, düz ve Kalp kaslarI arasındaki mekaniksel, elekriksel ve biyokimyasal mekanizmalar arasındaki farkları ve özelleklerini tanımlayabilir. Sinir kas kavşağında gerçekleşen olayları ve görevli, aksiyon potansiyeli şekillerini öğrenir. 5 5 5 5
4 Sinir doku histolojisini öğrenir. 5 5 5
5 Nükleotidler ve nükleik asitlerin metabolizması, DNA yapısı, replikasyonu, onarımı, R NA sentezi, işlenmesi ve düzenlenmesini bilir. 5 5 5 5
6 Genomik evrimin mekanizmalarını, FISH tanı yöntemlerini kullanım amaçlarını kavrayabilir, Rekombinant DNA teknolojisi hakkında bilgileri anlatabilir 5 5
7 Tıp fakültesi öğrencisi olarak, güncel bilgiye ulaşma gerekliliğinin farkında olur 5 5
8 Alt ekstremiteyi ve gluteal bölgedeki kas, arter, sinir ve fascia yapılarını kadavra ve makette tanıyıp,gösterebilir. 5 5 5
9 Özgül soğurma oranı (SAR) ölçümünü yapar ve hesaplar 5 5 5 5 5 5
10 Sinir dokusunu tanır. 5 5 5
11 Nükleik asitlerin metabolizması ile ilgili reaksiyonları tanımlar ve uygular. 5 5 5 5 5 5
12 Bu kurul sonunda kan basıncı ölçme, yüzeyel sütur atma/alma, arteryal ve venöz kan alma işlemlerinin basamaklarını sayar ve uygular. 5 5 5 5
13 Bu dersin sonunda öğrenci tıpta bilimsel veri üretir, yorumlar ve sunabilir. 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
1. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 86
2. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 86
3. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 86
4. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 86
5. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 86
6. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 86
7. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 86
8. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 86
9. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 86
10. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 86
11. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 86
12. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 10
13. Alt Dersin Yıl İçi Katkısı 4
1. KurulTeorikSinav 100
Toplam 1060
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 5 20 100
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 5 20 100
Final 1 20 20
Performans Görevi (Laboratuvar) 10 1 10
Toplam İş Yükü 230
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 9,2
Dersin AKTS Kredisi 9