Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Halk Sağlığı TIP 604 6 24 + 136 5 5
Ön Koşul Dersleri

Yok

Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Doç.Dr. ELİF KÖSE
Dersi Verenler Prof.Dr. HASAN ÇETİN EKERBİÇER, Doç.Dr. ELİF KÖSE, Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH UÇAR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Hekim adaylarına; hekimliğin herkese hakkaniyete dayalı koruyucu, iyileştirici ve rehabilite edici sağlık hizmeti sunma mesleği olduğunu kavratma ve buna uygun beceri ve davranma yeteneğini kazandırmayı amaçlar.

Dersin İçeriği

1.Aile planlaması danışmanlığı

2.Evde Bakim Hizmetlerine Katilma, Ziyaret Edilen Hastalara İlişkin Rapor Hazirlama (Uygulama)

3.Verem Savaş Dispanserinde Tüberkülozlu Hasta İzlemine Katılma Ve Akciğer Filmi Değerlendirme (Uygulama), Tüberküloz temaslı bireye yaklaşım ve doğrudan gözetimli tedavi

4.Saha araştırması konu seçimi ve ön hazırlık yapılması

5.Bağışıklama ve TSM tarafından verilen bağılıklık hizmetlerine katılma

6.Serviks kanseri, meme kanseri taramasına katılma, tarama sonuçlarını değerlendirme

7.Saha araştırması için verilerin toplanması

8.Bilimsel makale okuma va yazma prensipleri

9.Çalışanların işe giriş ve periyodik muayene prensipleri

10. Çevre sağlığı biriminde suda Klor tayini, bakteriyolojik su örneği alma ve değerlendirme

11.15-49 yaş kadın izlemleri

12.Tanımlayıcı İstatistiklerin hesaplanması

13.Saha Araştırma ve verilerinin analizi ve rapor yazımı

14.Saha raporunun sunumu ve stajın değerlendirilmesi

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Literatür tarayarak araştırma konusu saptayıp, anket formu hazırlayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Gözlem,
2 Anne çocuk sağlığı kavramı ve ilişkili faktörleri tanımlamak, Modern aile planlaması yöntemleri ile ilgili danışmanlık yapabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
3 Evde Bakim Hizmetlerini bilmek, Ziyaret Edilen Hastalara İlişkin Rapor Hazırlayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
4 Verem Savaş Dispanserinde Tüberkülozlu Hastayı İzleyebilmek ve Akciğer filmini değerlendirebilmek Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Bireysel Çalışma,
5 Tüberküloz temaslı bireye yaklaşım ve doğrudan gözetimli tedavi uygulayabilmek Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
6 Bağışıklama yöntemlerini ve bağışıklama takvimini bilme ve uygulayabilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma,
7 Serviks, meme, kolon kanseri taramalarını bilme ve uygulayabilme Anlatım, Soru-Cevap,
8 Çalışan sağlığı, çalışanların işe giriş ve periyodik muayeneleri yapabilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
9 Bilimsel makale okuma, yorumlayabilme ve yazma prensiplerini bilme Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem,
10 Tütün kontrolünde TSM’nin rolünü kavrama ve uygulayabilme Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma,
11 Çocuk, ergen, kadın ve üreme sağlığı hizmetlerinin (çeküs) uygulayabilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
12 15-49 yaş kadın izlemlerini kavrama Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
13 Saha araştırması verilerinin analizi Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gezi / Gözlem, Gözlem,
14 Yenidoğan tarama programlarının gözlemlenmesi ve emzirme danışmanlığı verebilme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Alan araştırması konularının seçimi ve hazırlanması
2 Anne-çocuk sağlığı
3 Aile planlaması danışmanlığı
4 Verem Savaş Dispanserinde Verem Hasta Takibi ve Akciğer Filminin Değerlendirilmesine Katılım
5 Tüberküloz temaslı bireye yaklaşım ve doğrudan gözetimli tedavi
6 Bağışıklama ve TSM tarafından verilen bağışıklık hizmetlerine katılma
7 Serviks kanseri, meme kanseri, kolon kanseri taramasına katılma, tarama sonuçlarını değerlendirme
8 Çalışan sağlığı, çalışanların işe giriş ve periyodik muayeneleri
9 Bilimsel makale okuma, yorumlayabilme ve yazma prensipleri
10 Toplum Sağlığı Merkezinin tütün kontrolünde rolü
11 Çocuk, ergen, kadın ve üreme sağlığı hizmetlerinin işleyişinin incelenmesi
12 15-49 yaş arası kadınların takibi
13 Saha araştırması verilerinin analizi
14 Yenidoğan tarama programlarının izlenmesi ve emzirme danışmanlığı
Kaynaklar
Ders Notu

Staj ilGüncel ders notları 

Ders Kaynakları

Halk Sağlığı Temel Bilgiler. Güler Ç, Akın L (Eds), Hacettepe Üniversitesi Hastaneleri Basımevi, Genişletilmiş II. Baskı, Ankara, 2012

GülerÇ. (Ed). Çevre Sağlığı (Çevre ve Ekoloji Bağlantılarıyla), 1. ve 2. Cilt, Yazıt Yayıncılık, Ankara, 2012.

Last JM. John, M. Last’tan sözler;”Quotations from John M. Last;Çev. Çağatay Güler, Yazıt Yayıncılık, Ankara,2007.

Sağlık Bakanlığı İstatistik Yıllıkları

Dünya Sağlık Örgütü web sayfası,  http://www.who.int/en/

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. X
2 Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur X
3 Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir X
4 Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir X
5 Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır X
6 Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır X
7 İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. X
8 Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır X
9 Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Literatür tarayarak araştırma konusu saptayıp, anket formu hazırlayabilmek 5 5 5 5 5
2 Anne çocuk sağlığı kavramı ve ilişkili faktörleri tanımlamak, Modern aile planlaması yöntemleri ile ilgili danışmanlık yapabilmek 5 5
3 Evde Bakim Hizmetlerini bilmek, Ziyaret Edilen Hastalara İlişkin Rapor Hazırlayabilmek 5 5 5
4 Verem Savaş Dispanserinde Tüberkülozlu Hastayı İzleyebilmek ve Akciğer filmini değerlendirebilmek 5 5
5 Tüberküloz temaslı bireye yaklaşım ve doğrudan gözetimli tedavi uygulayabilmek 5 5
6 Bağışıklama yöntemlerini ve bağışıklama takvimini bilme ve uygulayabilme 5
7 Serviks, meme, kolon kanseri taramalarını bilme ve uygulayabilme 5 5 5
8 Çalışan sağlığı, çalışanların işe giriş ve periyodik muayeneleri yapabilme 5 5 5 5 5
9 Bilimsel makale okuma, yorumlayabilme ve yazma prensiplerini bilme 5 5 5 5 5 5 5
10 Tütün kontrolünde TSM’nin rolünü kavrama ve uygulayabilme 5
11 Çocuk, ergen, kadın ve üreme sağlığı hizmetlerinin (çeküs) uygulayabilme 5 5
12 15-49 yaş kadın izlemlerini kavrama 5
13 Saha araştırması verilerinin analizi 5
14 Yenidoğan tarama programlarının gözlemlenmesi ve emzirme danışmanlığı verebilme 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Uygulama) 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 10 10
Performans Görevi (Arazi Çalışması) 1 10 10
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Toplam İş Yükü 120
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,8
Dersin AKTS Kredisi 5