Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Acil Tıp | TIP 401 | 4 | 33 + 35 | 3 | 3 |
Ön Koşul Dersleri | yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi MURAT ÖZSARAÇ |
Dersi Verenler | Prof.Dr. YUSUF YÜRÜMEZ, Dr.Öğr.Üyesi MURAT ÖZSARAÇ, Dr.Öğr.Üyesi NECİP GÖKHAN GÜNER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Acil Tıp klinik uygulama programı ile; konusunda güncel uluslararası kabul görmüş kılavuzların ve yapılması gerekli asgari bilgi, beceri ve tutumların bu eğitimi alan tüm öğrencilere ulaştırılması hedeflenmektedir. Diğer yandan acil durum olmayan fakat gerekli tedbir ve tedavi uygulamalarının uygun biçimde yapılmadığında daha kötüye gidebilecek durumları tanıyıp müdahale edecek bilgi ve donanıma sahip olmaları da amaçlanmaktadır |
Dersin İçeriği | Herhangi biri için ve herhangi bir zaman diliminde medikal, cerrahi ya da psikiyatrik bir semptom, durum ya da rahatsızlığın başlangıç değerlendirilmesi, tedavisi ve yönlendirilmesi uygulamaları, hastane öncesi müdahaleler, hastanelerarası koordinasyon ve hastane içerisindeki sunulan acil sağlık hizmeti, toplumsal afet olaylarının her aşamasında yapılması gereken acil müdahaleler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Acil hastalara yaklaşım ilkelerini bilir. | Anlatım, | |
2 | Tıbbi ve cerrahi acil durumlarda muayene yapar ve hastaların vital bulgularını yorumlayabilir. | Anlatım, | |
3 | Acil ve çok acil sorunları tanıyabilir, gerektiğinde triyaj yapabilir, acil durumlarda sık kullandığı ilaçları bilir. | Anlatım, | |
4 | Kardiyopulmoner resusitasyon yapar ve defibrilatör kullanımını bilir. | Anlatım, | |
5 | Hastane dışı ortamlarda acil müdahale gerektiren durumları tanır ve gerekli müdahaleleri yapar. | Grupla Çalışma, Anlatım, | |
6 | Acil servis içinde ölüm ve acil servise ölü olarak getirilen olgularda yapılması gerekenleri bilir, ölüm haberinin hasta yakınlarına verilmesi ile ilgili beceriyi edinir. | Anlatım, | |
7 | Endotrakeal entübasyon uygular. | Anlatım, | |
8 | Travma geçirmiş hastaların acil servis bakım ve tedavilerini yönlendirir. | Anlatım, | |
9 | Zehirlenmiş hastanın acil servis bakım esaslarını bilir. | Anlatım, | |
10 | Yara bakım ve sütür tekniklerini bilir. | Anlatım, | |
11 | EKG çekimi yapar ve değerlendirir, hayatı tehdit eden aritmi ve acil servis yaklaşımlarını bilir. | Anlatım, | |
12 | Hasta ve sağlık personeliyle iletişimin esaslarını bilir. | Anlatım, | |
13 | Adli vaka yönetimini bilir. | Anlatım, | |
14 | Acil serviste sıklıkla ihtiyaç duyulan radyografik ve laboratuvar tetkiklerini talep etme ve değerlendirme esaslarını öğrenir. | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Acil hasta karşılama ve değerlendirme | |
2 | Temel yaşam desteği | |
3 | İleri kardiyak yaşam desteği | |
4 | Defibrilasyon ve defibrilatör kullanımı | |
5 | Akut koroner sendromlar | |
6 | Akut durumlarda elektrokardiyografi | |
7 | Şok ve patofizyolojisi | |
8 | Şok türleri ve tedavileri | |
9 | Acil serviste tanısal yaklaşımlar – laboratuvar analizleri | |
10 | Acil serviste teşhis yaklaşımları – görüntüleme yöntemleri | |
11 | Multitravmatik hasta yönetimi | |
12 | Travma hastasında sıvı ve kan resüsitasyonu | |
13 | Sütür teknikleri | |
14 | Elektrokardiyografi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Judith E. Tintinalli. Tintinallis Emergency Medicine A Comprehensive Study Guide, 9th. Edition, McGraw-Hill Companies, 2020. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Sağlık Hizmeti: Sağlık hizmeti sunumunda gerekli bilgi, beceri ve tutumları edinir ve kullanır, hastaya biyopsikososyal bir yaklaşım gösterir, sağlık eğitimi verir, korunma, tanı, tedavi, takip ve rehabilitasyon süreçlerinde güvenli, akılcı ve etkin yaklaşım gösterir. | X | |||||
2 | Sağlık Hizmeti: Girişimsel ve/veya girişimsel olmayan uygulamaları güvenli ve etkin bir biçimde gerçekleştirir, hasta ve çalışan güvenliğini göz önünde bulundurur, sağlığa etki eden fiziksel ve sosyoekonomik şartlar ile bireysel özellik ve davranışları göz önünde bulundurur | X | |||||
3 | Etik ve Mesleki İlkeler: İyi hekimlik uygulamalarını dikkate alır, etik ilkeler çerçevesinde görevini yerine getirir, nitelikli sağlık bakımı sunma konusunda kararlılık gösterir, mesleki performansını değerlendirir | X | |||||
4 | Sağlık Savunucusu: Sosyal yükümlülüklerini dikkate alarak sağlık hizmetini geliştirmeyi savunur, tüm paydaşlar ile işbirliği yapar, sağlık göstergelerini değerlendirir, kendi sağlığını korumaya önem verir | ||||||
5 | Lider: Sağlık ekibi içinde liderlik yapar, kaynakları maliyet-etkin, toplum yararına ve mevzuata uygun kullanır | ||||||
6 | Ekip: Sağlık ekibi içinde farklı ekip rollerini üstlenir, sağlık çalışanlarının görev ve yükümlülüklerinin farkındadır, meslektaşları ve diğer meslek grupları ile uyumlu ve etkin çalışır | X | |||||
7 | İletişim: Hasta, hasta yakınları, sağlık çalışanları ve farklı sosyokültürel özelliklere sahip bireyler ile etkili iletişim kurar, tanı, tedavi ve takipte hasta merkezli bir yaklaşım gösterir. | X | |||||
8 | Bilimsel Yaklaşım: Gerekli durumlarda bilimsel araştırma planlar, güncel literatür bilgisine ulaşır ve değerlendirir, kanıta dayalı tıp ilkelerini uygular, bilişim teknolojilerini kullanır | X | |||||
9 | Yaşam Boyu Öğrenme: Kariyer gelişimini etkili olarak yönetir, yaşam boyu değişen koşullara uyum sağlama becerilerini gösterir, doğru öğrenme kaynaklarını seçer, kendi öğrenme sürecini düzenler | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Acil hastalara yaklaşım ilkelerini bilir. | |||||||||
2 | Tıbbi ve cerrahi acil durumlarda muayene yapar ve hastaların vital bulgularını yorumlayabilir. | |||||||||
3 | Acil ve çok acil sorunları tanıyabilir, gerektiğinde triyaj yapabilir, acil durumlarda sık kullandığı ilaçları bilir. | |||||||||
4 | Kardiyopulmoner resusitasyon yapar ve defibrilatör kullanımını bilir. | |||||||||
5 | Hastane dışı ortamlarda acil müdahale gerektiren durumları tanır ve gerekli müdahaleleri yapar. | |||||||||
6 | Acil servis içinde ölüm ve acil servise ölü olarak getirilen olgularda yapılması gerekenleri bilir, ölüm haberinin hasta yakınlarına verilmesi ile ilgili beceriyi edinir. | |||||||||
7 | Endotrakeal entübasyon uygular. | |||||||||
8 | Travma geçirmiş hastaların acil servis bakım ve tedavilerini yönlendirir. | |||||||||
9 | Zehirlenmiş hastanın acil servis bakım esaslarını bilir. | |||||||||
10 | Yara bakım ve sütür tekniklerini bilir. | |||||||||
11 | EKG çekimi yapar ve değerlendirir, hayatı tehdit eden aritmi ve acil servis yaklaşımlarını bilir. | |||||||||
12 | Hasta ve sağlık personeliyle iletişimin esaslarını bilir. | |||||||||
13 | Adli vaka yönetimini bilir. | |||||||||
14 | Acil serviste sıklıkla ihtiyaç duyulan radyografik ve laboratuvar tetkiklerini talep etme ve değerlendirme esaslarını öğrenir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
1. Pratik | 50 |
1. Teorik | 50 |
1. Teorik Bütünleme | 50 |
1. Pratik Bütünleme | 50 |
Toplam | 200 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sözlü Sınav | 1 | 4 | 4 |
Final | 1 | 4 | 4 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 1 | 48 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 1 | 16 | 16 |
Toplam İş Yükü | 72 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 2,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 3 |