Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Alternatif Okul Sistemleri EYT 548 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMET BAKİ MİNAZ
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi MUHAMMET BAKİ MİNAZ,
Dersin Yardımcıları

Dr.  Gözde Sezen Gültekin

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Geleneksel okullara yapılan eleştiriler, eğitimcileri yeni ve alternatif uygulamalara yöneltmiştir. Ders kapsamında, bu alternatif uygulamalar anlatılacak ve alternatif eğitim sistemleri hakkında farkındalık sağlanacaktır.

Dersin İçeriği

Türk Eğitim Sistemi, Avrupa?daki Bazı Eğitim Sistemleri, Ev Okulları, Montessori Okulları, Waldorf Okulları, Charter Okulları, Mıknatıs Okulları ve Paideia Okulları, Küçük Okullar, Sanal Okullar, Summer Hill Okulları, Sudbury Vadisi Okulları, Cyber Okulları.

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk Eğitim Sistemi Hakkında Temel Bilgileri Özetleme Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
2 Avrupa?daki Bazı Eğitim Sistemlerini Örnekleme Anlatım, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
3 Ev Okulları, Montessori Okulları ve Waldorf Okullarının Ortak ve Farklı Yönlerini Karşılaştırma Anlatım, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
4 Charter Okulları, Mıknatıs Okulları ve Paideia Okullarının Okullarının Ortak ve Farklı Yönlerini Karşılaştırma Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
5 Summer Hill Okulları, Sudbury Vadisi Okulları ve Cyber Okullarının Ortak ve Farklı Yönlerini Karşılaştırma Anlatım, Beyin Fırtınası, Rol Oynama,
6 Alternatif Okul Sistemlerini Karşılaştırma Beyin Fırtınası, Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Türk Eğitim Sistemi
2 Türk Eğitim Sistemi
3 Avrupa?daki Bazı Eğitim Sistemleri
4 Avrupa?daki Bazı Eğitim Sistemleri
5 Ev Okulları
6 Montessori Okulları
7 Waldorf Okulları
8 Charter Okulları
9 Mıknatıs Okulları ve Paideia Okulları
10 Küçük Okullar
11 Sanal Okullar
12 Summer Hill Okulları
13 Sudbury Vadisi Okulları
14 Cyber Okulları
Kaynaklar
Ders Notu

Aydın, İ(2006). Alternatif Okullar. Ankara: Pegem-A Yayıncılık.

Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Disiplinler arası çalışabilme becerisine sahip olur ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları eğitim yönetimi ve denetimi alanı ile bütünleştirip yeni bilgiler oluşturur.
2 Eğitim yönetimi ve denetimi alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır, bu bilgi ve becerileri disiplinler arası çalışmalarda uygular.
3 Eğitim yönetimi ve denetimi alanındaki bir sorunu, bağımsız olarak kurgular, çözüm yolları geliştirir, çözer, sonuçları değerlendirir ve gerektiğinde uygular.
4 Eğitim yönetimi, denetimi ve ekonomisi alanı ile ilgili bilimsel araştırma teknikleri alanlarında uzmanlık düzeyinde kuramsal ve uygulamalı bilgi birikimine sahiptir, bu bilgileri geliştirir ve derinleştirir.
5 Eğitim yönetimi, denetimi ve ekonomisi alanı ile ilgili elde ettiği bilimsel verileri, problem durumlarına göre nasıl çözümleyeceğine ilişkin temel istatistiki analizleri yapma, tablolaştırma, yorumlama ve sonuçlandırma yeterliğine sahip olur.
6 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili bilgileri eleştirel bir gözle değerlendirir ve öğrenmeyi yönlendirir.
7 Eğitim örgütlerindeki sosyal ilişkileri ve bu ilişkileri yönlendiren normları eleştirel bir bakış açısıyla inceler, bunları geliştirmek ve gerektiğinde değiştirmek üzere harekete geçer, liderlik yapar.
8 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili bilgileri ulusal/uluslararası düzeyde sözlü ve yazılı olarak paylaşır.
9 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili konularda strateji, politika ve uygulama planlarını yorumlar, bu planları geliştirir ve elde edilen sonuçları kalite süreçleri çerçevesinde değerlendirir.
10 Güncel gelişmeleri ve eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili değişmeleri ulusal değerler ve ülke gerçekleri doğrultusunda değerlendirir.
11 Eğitim yönetimi ve denetimi alanıyla ilgili kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında bilimsel çalışmalarını, toplumsal, bilimsel ve etik değerleri temelinde denetler ve bu değerleri öğretir.
12 Eğitim yönetimi ve denetimi alanında teknolojik gelişmeleri, bilimsel ilerlemeleri ve bilgi teknolojilerini yakından takip eder, ileri düzeyde kullanır.
13 Okulların kültürü ve okullardaki örgütsel davranışa ilişkin temel ve yeni kuram ve yaklaşımları bilir ve buna dayalı bir olaya nasıl çözüm üretebileceğini kavrar.
14 Bir örgüt olarak okullardaki hizmetlerin neler olduğunu kavrar ve bu hizmetleri hangi çağdaş örgütsel yaklaşımlarla geliştirebileceğine ilişkin bir vizyon sahibi olur.
15 Okulu yönetirken temel yasal ve yönetsel hususları bilir ve uygular.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Türk Eğitim Sistemi Hakkında Temel Bilgileri Özetleme
2 Avrupa?daki Bazı Eğitim Sistemlerini Örnekleme
3 Ev Okulları, Montessori Okulları ve Waldorf Okullarının Ortak ve Farklı Yönlerini Karşılaştırma
4 Charter Okulları, Mıknatıs Okulları ve Paideia Okullarının Okullarının Ortak ve Farklı Yönlerini Karşılaştırma
5 Summer Hill Okulları, Sudbury Vadisi Okulları ve Cyber Okullarının Ortak ve Farklı Yönlerini Karşılaştırma
6 Alternatif Okul Sistemlerini Karşılaştırma
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6