Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öğretim Modelleri ve Desenleme EPT 523 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ÖMER FARUK VURAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Öğretim Modelleri ve Desenleme amacı; öğretim süreçlerini etkili bir şekilde planlayabilme, uygulayabilme ve değerlendirebilme becerilerini geliştirmek amacıyla öğrencilere öğretim modelleri, yaklaşımları ve öğretim tasarım süreçlerine yönelik kapsamlı bilgi ve beceriler kazandırmaktır.

Dersin İçeriği

Ders kapsamında farklı öğretim modellerinin kuramsal temellerini inceleyerek bu modellerin eğitim ortamlarında nasıl uygulanabileceğine ilişkin sistematik bir anlayış oluşturulması hedeflenmektedir. Ayrıca öğrencilerin farklı durumlar ve öğrenme ihtiyaçları doğrultusunda etkili öğretim desenleri geliştirebilmeleri için gerekli stratejileri öğrenmeleri sağlanmaktadır. Böylece öğrencilere, kuramsal bilgiyi uygulamaya aktarabilme, öğretim süreçlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirebilme ve öğretim uygulamalarının kalitesini artırabilme yetkinliği kazandırılması amaçlanmaktadır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğretim tasarım süreçlerine ilişkin temel kavramları açıklar ve öğretim tasarımının eğitim süreçlerindeki önemini kavrar.
2 Öğretim modelleri ve yaklaşımlarının teorik temellerini açıklar, bunları eğitim ortamlarında nasıl kullanacağını bilir.
3 Öğretim tasarım modellerini (ADDIE, Dick ve Carey gibi) açıklar ve belirli öğrenme durumları için uygun tasarım modellerini seçer ve uygular.
4 Öğretim modellerinin güçlü ve zayıf yönlerini karşılaştırarak analiz eder ve öğretim ortamına uygun olan modeli seçer.
5 Öğretim tasarımlarını ve öğretim etkinliklerini değerlendirmek için uygun yöntem ve teknikleri seçer, bu değerlendirmeler ışığında öğretim sürecini iyileştirir.
6 Öğretim süreçlerinde karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri geliştirir ve eleştirel düşünme becerileriyle tasarımlarını yeniden yapılandırır.
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin tanıtımı, temel kavramlar ve tanımlar (Öğretim, öğrenme, tasarım, model ve desenleme kavramları)
2 Öğretim tasarımı ve öğretim süreçlerine genel bakış ve temel ilkeler
3 Öğretim modellerinin sınıflandırılması ve temel kuramlar
4 Öğretim tasarımı modelleri (ADDIE Modeli, Dick ve Carey Modeli)
5 Öğretim tasarımı modellerinin uygulama örnekleri ve değerlendirilmesi
6 Öğretim modelleri: Sunuş Yoluyla Öğretim Modeli (Ausubel)
7 Öğretim modelleri: Kavram Öğretimi ve Kavram Haritaları (Novak)
8 Öğretim modelleri: Buluş Yoluyla Öğretim Modeli (Bruner)
9 İşbirliğine dayalı öğretim modelleri ve yaklaşımları (Cooperative Learning, İşbirlikli Öğrenme)
10 Probleme Dayalı Öğretim Modeli (Problem-Based Learning)
11 Proje Tabanlı Öğretim Modeli (Project-Based Learning)
12 Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme süreçleri
13 Öğretim tasarımlarının değerlendirilmesi ve ölçme süreçleri
14 Öğretim tasarımlarının değerlendirilmesi ve ölçme süreçleri
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Arends, R. I. (2017). Öğrenmeyi öğretme (10. Baskıdan Çev., M. T. Gültekin, Ed.). Nobel Akademik Yayıncılık.

Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2015). The systematic design of instruction (8th ed.). Pearson Education.

Ertürk, S. (2013). Eğitimde program geliştirme (7. Baskı). Edge Akademi Yayınları.

Joyce, B., Weil, M., & Calhoun, E. (2015). Öğretim modelleri (Çev. Ed. A. Doğanay & D. Köseoğlu). Nobel Akademik Yayıncılık.

Reigeluth, C. M., & Carr-Chellman, A. A. (Eds.). (2009). Instructional-design theories and models: Building a common knowledge base (Vol. 3). Routledge.

Senemoğlu, N. (2020). Gelişim, öğrenme ve öğretim (26. Baskı). Anı Yayıncılık.

Yüksel, S., & Sağlam, M. (2022). Eğitimde program geliştirme kuramlar ve yaklaşımlar (9. Baskı). Pegem Akademi Yayıncılık.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama X
2 Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma X
3 Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma
4 İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme
5 Program tasarısı hazırlama
6 Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma X
7 Farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme X
8 Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme
9 Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme X
10 Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma
11 Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme X
12 Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma
13 Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Öğretim tasarım süreçlerine ilişkin temel kavramları açıklar ve öğretim tasarımının eğitim süreçlerindeki önemini kavrar.
2 Öğretim modelleri ve yaklaşımlarının teorik temellerini açıklar, bunları eğitim ortamlarında nasıl kullanacağını bilir.
3 Öğretim tasarım modellerini (ADDIE, Dick ve Carey gibi) açıklar ve belirli öğrenme durumları için uygun tasarım modellerini seçer ve uygular.
4 Öğretim modellerinin güçlü ve zayıf yönlerini karşılaştırarak analiz eder ve öğretim ortamına uygun olan modeli seçer.
5 Öğretim tasarımlarını ve öğretim etkinliklerini değerlendirmek için uygun yöntem ve teknikleri seçer, bu değerlendirmeler ışığında öğretim sürecini iyileştirir.
6 Öğretim süreçlerinde karşılaşılan sorunları belirleyerek çözüm önerileri geliştirir ve eleştirel düşünme becerileriyle tasarımlarını yeniden yapılandırır.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 15 15
Proje / Tasarım 1 20 20
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 160
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,4
dersAKTSKredisi 6