Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Etkili Öğretim Yöntemleri EPT 526 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. ÖMER FARUK VURAL
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Bu dersin temel amacı; yüksek lisans öğrencilerine etkili öğretme ve öğrenme süreçlerine ilişkin temel kavramları kazandırmak, eleştirel, yaratıcı ve problem çözmeye yönelik düşünme becerilerinin öğretimini sağlamaktır.  Ayrıca öğrencilerin öğrenmeye güdülenmesi, çoklu zekâ kuramına göre öğretim tasarımı yapabilme yetkinlikleri ve değerlendirme süreçleri konusunda bilgi ve beceri kazanmaları hedeflenmektedir. Türkiye’deki öğretim etkinliklerinin eleştirel biçimde incelenmesiyle teori-pratik bağı güçlendirilerek, sınıfta gerçekleştirilecek etkili öğretim uygulamalarının tasarlanması ve uygulanması konusunda öğrencilerin donanımlı hale gelmesi amaçlanmaktadır.

Dersin İçeriği

Ders kapsamında öncelikle etkili öğretme ve etkili öğrenmenin temel kavramları, etkin öğretimi etkileyen koşullar ele alınacaktır. Eleştirel, yaratıcı düşünme ve problem çözme becerilerinin öğretimine yönelik teorik bilgiler aktarılacak ve öğrenme stilleri ile stratejileri incelenecektir. Ayrıca işbirlikli öğrenme, probleme dayalı öğrenme gibi çağdaş yaklaşımlar ve sınıf tartışması teknikleri uygulamalı olarak değerlendirilecektir. Çoklu zekâ kuramı çerçevesinde öğrenmeye güdülenme yöntemleri tartışılarak, öğretim etkinliklerinin değerlendirilmesi süreçlerine odaklanılacaktır. Öğrencilerin araştırma, proje ve ödev hazırlama becerileri desteklenecek, Türkiye’de gerçekleştirilen öğretim etkinlikleri analiz edilerek sınıfta etkili öğretim uygulamalarının geliştirilmesi sağlanacaktır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Öğretme ve öğrenme ile ilgili temel kavramları açıklayabilecek
2 Düşünme becerilerinin öğretimi ile ilgili etkinlikleri açıklayabilecek
3 Öğrenme stillerinin kapsamını açıklayabilecek
4 Öğrenme stratejilerini temel özellikleri ile kavrayabilecek
5 Probleme dayalı öğrenme etkinlikleri gerçekleştirebilecek
6 İşbirlikli öğrenmeyi açıklayabilecek
7 Çoklu zekaya dayalı öğretimin özelliklerini açıklayabilecek
8 Değerlendirme ile ilgili etkinlikleri gerçekleştirebilecek
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Dersin Tanıtımı
2 Etkili Öğretme ve Etkili Öğrenme Etkin Öğretme ve Etkin Öğrenme Etkili Öğretime Etki Eden Koşullar
3 Etkili Öğretme ve Etkili Öğrenme Etkin Öğretme ve Etkin Öğrenme Etkili Öğretime Etki Eden Koşullar
4 Eleştirel Düşünme Becerilerinin Öğretimi Sorun Çözme Becerilerinin Öğretimi
5 Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Öğretimi Öğrenme Stilleri
6 Yaratıcı Düşünme Becerilerinin Öğretimi Öğrenme Stilleri
7 Öğrenme Stratejileri Sınıf Tartışması ve Soru Hazırlama
8 Probleme Dayalı Öğrenme İşbirlikli Öğrenme
9 Çoklu Zeka Kuramı Öğrenmeye Güdülenme
10 Değerlendirme Süreci
11 Değerlendirme Süreci
12 Araştırma Yapma, Proje ve Ödev Hazırlama
13 Türkiye’de Gerçekleştirilen Öğretim Etkinliklerinin Gözden Geçirilmesi
14 Sınıfta Etkili Öğretim Uygulamaları
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Açıkgöz, K. Ü. (2002). Aktif Öğrenme. İzmir: Eğitim Dünyası Yayınları.

Adair, J. (2000). Karar Verme ve Problem Çözme. Çeviren: Nurdan Kalaycı. Ankara: Gazi Kitapevi.

Aksu, M. (1989). “Sorun Çözme Becerilerinin Geliştirilmesi”. Sorun Çözme Yöntemleri Sempozyumu (29 – 30 Eylül 1988). Ankara.

Arends, Richard I (1997). Classroom Instruction And Management. New York: The Mc – Graw – Hill.

Bilen, M. (2002). Plandan Uygulamaya Öğretim. Ankara: Anı Yayıncılık.

Burden, R. P. ve D. M. Byrd (2003). Methods For Effective Teaching. Usa: Pearson Education.

De Bono, E. (1997). Altı Şapkalı Düşünce Tekniği. İstanbul: Remzi Kitabevi.

Dembo, Myron H. (2000).Motivation and Learning Strategies For College Success. London: Lawrence Erlbaum Assocıates.

Demirel, Ö. (2004). Öğretimde Planlama Ve Değerlendirme – Öğretme Sanatı. Ankara: Pegem Yayıncılık.

Gömleksiz, M. (1994). “Kubaşık Öğrenme”. Çukurova Üniversitesi Eğitim Fakültesi Dergisi. 1, 10: 42 -55. Gözütok, D. (2000) . Öğretmenliğimi Geliştiriyorum. Ankara: Siyasal Kitapevi.

Gunter. M. A. Estes, T. H. Ve J. Scwab. (1999). Instruction- A Models Approach. 3rd Edition. Usa: A Viacom Company.

Güven, M. (2007). “Özel Okullarda Ve Devlet Okullarında Okuyan Öğrencilerin Kullandıkları Öğrenme Stratejileri”. VI. Ulusal Sınıf Öğretmenliği Sempozyumu- Bildiriler. 27 –29 Nisan 2007. Eskişehir, ss. 485 –492.

Güven, M. (2004). Öğrenme Stilleri İle Öğrenme Stratejileri Arasındaki İlişki. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Eğitim Fakültesi Yayınları.

Jacobsen, D., Eggen, P. , Kauchak, D. Ve Dulaney, C. (1985). Methods For Teaching. Usa: Charles E. Merrill Publishing Company, A Bell & Howell Company.

Moore, K. (2000). Öğretim Becerileri . Çeviren: Nizamettin Kaş. Editör: Ersin Altıntaş. Ankara: Atlas Kitapevi.

Özer, Bekir (2003). “Öğrenmeyi Öğretme”, Öğretimde Planlama ve Değerlendirme. Ed.: Mehmet Gültekin. Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi Yayınları, Ss.161-173.

Özer, Bekir (2002). “İlköğretim ve Ortaöğretim Okullarında Eğitim Programlarında Öğrenme Stratejileri”. Eğitim Bilimleri Ve Uygulama. 1: 17–32.

Özer, Bekir (2002). “İşbirliğine Dayalı Öğretim Yaklaşımı”. Öğretme – Öğrenme Sürecinin Etkinleştirilmesi Semineri. Eskişehir: Milli Eğitim Müdürlüğü.

Özer, B. (1998). Öğrenmeyi Öğretme. Ayhan Hakan (Ed.), Eğitim Bilimlerinde Yenilikler (Ss. 146-164). Eskişehir: Anadolu Üniversitesi Açıköğretim Fakültesi İlköğretim Öğretmenliği Lisans Tamamlama Programı.

Saban, A. (2000). Öğretme – Öğrenme Süreci- Yeni Teori ve Yaklaşımlar. Ankara: Nobel Yayın.

Sağlam, Mustafa (2002). “Etkili Öğretimi Sağlayan Öğeler”. Öğretme – Öğrenme Sürecinin Etkinleştirilmesi Semineri. Eskişehir: Milli Eğitim Müdürlüğü.

Senemoğlu, N. (1997). Gelişim Öğrenme ve Öğretim- Kuramdan Uygulamaya. Ankara: Spot Matbacılık.

Şimşek, A. (2006). “Bilişsel Stratejilerin Öğretimi”, İçerik Türlerine Dayalı Öğretim. Ed.: Ali Şimşek. Ankara: Nobel Yayınları.

Weinstein, C.E. Ve R.E. Mayer. (1986). “The Teaching of Learning Strategies”, Handbook Of Research On Teaching. 3nd Edition. New York: Macmillan Company, 315-327.

Yıldırım, A., A. Doğanay ve A. Türkoğlu. (2000). Okulda Başarı İçin Ders Çalışma ve Öğrenme Yöntemleri. Ankara: Seçkin Yayınevi.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama
2 Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma X
3 Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma
4 İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme X
5 Program tasarısı hazırlama
6 Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma
7 Farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme X
8 Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme
9 Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme X
10 Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma X
11 Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme
12 Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma X
13 Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Öğretme ve öğrenme ile ilgili temel kavramları açıklayabilecek
2 Düşünme becerilerinin öğretimi ile ilgili etkinlikleri açıklayabilecek
3 Öğrenme stillerinin kapsamını açıklayabilecek
4 Öğrenme stratejilerini temel özellikleri ile kavrayabilecek
5 Probleme dayalı öğrenme etkinlikleri gerçekleştirebilecek
6 İşbirlikli öğrenmeyi açıklayabilecek
7 Çoklu zekaya dayalı öğretimin özelliklerini açıklayabilecek
8 Değerlendirme ile ilgili etkinlikleri gerçekleştirebilecek
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
Toplam 0
Toplam 0
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 14 3 42
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 2 15 30
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 155
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,2
dersAKTSKredisi 6