Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Öğretim Tasarımı Modelleri | EPT 525 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖMER FARUK VURAL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı |
|
Dersin İçeriği | Bu ders kapsamında ilk olarak öğretme ve öğrenme ile ilgili temel kavramlar, öğretim tasarımının temel özellikleri ve öğretme-öğrenme ilişkisi incelenmektedir. Ardından Gagné, Briggs ve Wager’in öğretim tasarımı modeli, Dick, Carey ve Carey’in sistematik öğretim tasarımı modeli, Morrison, Ross ve Kemp’in etkili öğretim tasarımı modeli, Smith ve Ragan öğretim tasarımı modeli, Assure ve Addie gibi güncel ve etkili öğretim tasarım modelleri ayrıntılı olarak ele alınmaktadır. Dersin ilerleyen haftalarında, öğretim tasarım modellerinin karşılaştırmalı analizi yapılmakta, güçlü ve zayıf yönleri tartışılmaktadır. Son olarak, öğretim tasarım modellerinin uygulamasına yönelik örnek çalışmalar incelenerek öğrencilere uygulamalı deneyimler kazandırılmakta, kendi öğretim tasarımlarını geliştirme ve değerlendirme imkânı sunulmaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Öğretim tasarımlarının öğretme-öğrenme sürecindeki yerini ve işlevini açıklayabilme. | ||
2 | Öğretim tasarımı modellerinin temel özelliklerini açıklayabilme. | ||
3 | Öğretim tasarımı modellerinin üstünlüklerini ve sınırlılıklarını açıklayabilme. | ||
4 | Öğretim tasarımı modeli seçiminde göz önüne alınması gereken ilkeleri açıklayabilme | ||
5 | Öğretim tasarımı modellerinin uygulanmasında izlenen aşamaları sıralayabilme. | ||
6 | Öğretim tasarımı modellerini karşılaştırabilme. | ||
7 | Amacına uygun öğretim tasarımı modelini seçebilme. |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Öğretme ile ilgili Temel Kavramlar ve Öğrenme-Öğretme İlişkisi | |
2 | Öğretme Tasarımının Temel Özellikleri | |
3 | Gagne, Briggs ve Wager’in Öğretim Tasarımı | |
4 | Dick, Carey ve Carey’in Sistemli Öğretim Tasarımı Modeli | |
5 | Morrison, Ross ve Kemp’in Etkili Öğretim Tasarımı Modeli | |
6 | Smith ve Ragan Öğretim Tasarımı Modeli | |
7 | Assure Öğretim Tasarımı Modeli | |
8 | Addie Öğretim Tasarımı Modeli | |
9 | Öğretim Tasarımı Modellerinin Karşılaştırılması | |
10 | Öğretim Tasarımı Modellerinin Karşılaştırılması | |
11 | Öğretim Tasarımı Modellerinin Karşılaştırılması | |
12 | Öğretim Tasarımı Modellerinin Uygulamasına Dönük Örnekler | |
13 | Öğretim Tasarımı Modellerinin Uygulamasına Dönük Örnekler | |
14 | Öğretim Tasarımı Modellerinin Uygulamasına Dönük Örnekler |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Dick, W., Carey, L., & Carey, J. O. (2015). The systematic design of instruction (8th ed.). Pearson Education. Gagné, R. M., Briggs, L. J., & Wager, W. W. (1992). Principles of instructional design (4th ed.). Harcourt Brace Jovanovich College Publishers. Morrison, G. R., Ross, S. M., Kalman, H. K., & Kemp, J. E. (2019). Designing effective instruction (8th ed.). Wiley. Seels, B., & Richey, R. C. (1994). Instructional technology: The definition and domains of the field. Association for Educational Communications and Technology. Smith, P. L., & Ragan, T. J. (2005). Instructional design (3rd ed.). Wiley. Smaldino, S. E., Lowther, D. L., Mims, C., & Russell, J. D. (2019). Instructional technology and media for learning (12th ed.). Pearson Education. Şimşek, A. (2021). Öğretim tasarımı (2. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık. Yalın, H. İ. (2021). Öğretim teknolojileri ve materyal geliştirme (32. Baskı). Nobel Akademik Yayıncılık. Branch, R. M. (2009). Instructional design: The ADDIE approach. Springer. Reiser, R. A., & Dempsey, J. V. (Eds.). (2018). Trends and issues in instructional design and technology (4th ed.). Pearson Education. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama | X | |||||
2 | Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma | X | |||||
3 | Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma | X | |||||
4 | İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme | X | |||||
5 | Program tasarısı hazırlama | ||||||
6 | Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma | X | |||||
7 | Farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme | ||||||
8 | Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme | ||||||
9 | Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme | ||||||
10 | Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma | ||||||
11 | Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme | ||||||
12 | Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma | ||||||
13 | Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Öğretim tasarımlarının öğretme-öğrenme sürecindeki yerini ve işlevini açıklayabilme. | |||||||||||||
2 | Öğretim tasarımı modellerinin temel özelliklerini açıklayabilme. | |||||||||||||
3 | Öğretim tasarımı modellerinin üstünlüklerini ve sınırlılıklarını açıklayabilme. | |||||||||||||
4 | Öğretim tasarımı modeli seçiminde göz önüne alınması gereken ilkeleri açıklayabilme | |||||||||||||
5 | Öğretim tasarımı modellerinin uygulanmasında izlenen aşamaları sıralayabilme. | |||||||||||||
6 | Öğretim tasarımı modellerini karşılaştırabilme. | |||||||||||||
7 | Amacına uygun öğretim tasarımı modelini seçebilme. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
Toplam | 0 |
Toplam | 0 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 14 | 3 | 42 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Proje / Tasarım | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |