Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Nitel Araştırma Yöntemleri | EPT 504 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ÖMER FARUK VURAL |
Dersi Verenler | Prof.Dr. ÖMER FARUK VURAL, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Genel Eğitim |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, eğitim alanında nitel araştırmalar yapabilmek için gerekli temel düzeyde bilgi ve becerileri kazandırmaktır. Nitel Araştırma Yöntemleri dersinin amacı, öğrencilere nitel araştırma yöntemlerinin epistemolojik temellerini ve uygulama süreçlerini derinlemesine kavratmak, bu yöntemleri akademik çalışmalarda etkili biçimde kullanma becerisi kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Dersin içeriğinde; nitel araştırmanın felsefi, epistemolojik ve metodolojik temelleri; nitel araştırmanın desenleri (fenomenoloji, durum çalışması, etnografi, gömülü teori, anlatı araştırmaları); veri toplama yöntemleri (görüşme, gözlem, doküman analizi, odak grup görüşmeleri); verilerin analizi ve yorumlanması (içerik analizi, tematik analiz, söylem analizi, anlatı analizi); nitel araştırmada örneklem seçimi ve örnekleme yöntemleri; geçerlik, güvenirlik ve inanılırlık stratejileri; nitel verilerin raporlaştırılması; etik ilkeler ve araştırmacı rolü; nitel araştırma bulgularının sunumu ve değerlendirilmesi yer almaktadır. Ders kapsamında öğrencilerin, teorik bilgileri uygulamalı etkinliklerle pekiştirerek kendi nitel araştırma projelerini tasarlamaları, yürütmeleri ve sonuçlarını raporlaştırmaları sağlanacaktır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() ![]() ![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilimsel bilginin tanımını yapar ve özelliklerini açıklar. | Anlatım, | |
2 | Bilimsel araştırma yöntemlerini sınıflandırır. | Anlatım, | |
3 | Araştırma amacına uygun nitel araştırma yöntemini seçer. | Problem Çözme, Deney ve Laboratuvar, Gösterip Yaptırma, | |
4 | Araştırma amacına uygun evren ve örneklemi belirler. | Anlatım, | |
5 | Araştırma amacına uygun veri toplama aracını planlar. | Anlatım, | |
6 | Bilimsel raporlaştırma kurallarına uyar. | Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Bilgi, Araştırma, Bilimsel Bilgi ve Bilimsel Araştırmanın Tartışılması | |
2 | Nitel Araştırmanın Bilimsel Araştırma Geleneği İçindeki Yeri | |
3 | Nitel Araştırma Desenleri | |
4 | Nitel Araştırma Süreci | |
5 | Nitel Araştırmada Örneklem | |
6 | Görüşme ve Odak Grup Görüşmesi | |
7 | Ara Sınav | |
8 | Gözlem ve Doküman İncelemesi | |
9 | Mecazlar Yoluyla Nitel Veri Toplama | |
10 | Nitel Veri Analizi | |
11 | Nitel Araştırmada Geçerlik ve Güvenlik | |
12 | Durum (Örnek Olay) Çalışması ve Eylem Araştırması | |
13 | Nitel Araştırma Sonuçlarının Bilime ve Uygulamaya Katkısı | |
14 | Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Temel Kaynaklar: Creswell, J. W. (2021). Nitel araştırma yöntemleri: Beş yaklaşıma göre nitel araştırma ve araştırma deseni (4. baskı). (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Siyasal Kitabevi. (Orijinal eser 2018'de yayımlandı). Merriam, S. B. (2018). Nitel araştırma: Desen ve uygulama için bir rehber (S. Turan, Çev.). Nobel Akademik Yayıncılık. Yıldırım, A. ve Şimşek, H. (2021). Sosyal bilimlerde nitel araştırma yöntemleri (12. Baskı). Seçkin Yayıncılık. Yardımcı Kaynaklar: Patton, M. Q. (2018). Nitel araştırma ve değerlendirme yöntemleri (M. Bütün & S. B. Demir, Çev.). Pegem Akademi. Miles, M. B., Huberman, A. M. & Saldaña, J. (2020). Nitel veri analizi: Genişletilmiş bir kaynak kitap (A. Akbaba Altun & A. Ersoy, Çev.). Pegem Akademi. Silverman, D. (2022). Nitel araştırma yapmak (H. Ekiz, Çev.). Pegem Akademi. Glesne, C. (2015). Nitel araştırmaya giriş (A. Ersoy & P. Yalçınoğlu, Çev.). Anı Yayıncılık. Makale ve Diğer Kaynaklar: Öğrencilerle paylaşılan güncel uluslararası ve ulusal dergi makaleleri (Qualitative Inquiry, Qualitative Research, Qualitative Health Research, Kuram ve Uygulamada Eğitim Bilimleri, Eğitim ve Bilim, Eğitimde Nitel Araştırmalar Dergisi vb.). Yükseköğretim Kurulu (YÖK) Tez Merkezi’nden erişilen güncel yüksek lisans ve doktora tezleri. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Eğitim programları ve öğretimle ilgili temel kavramları tanımlama | ||||||
2 | Program geliştirmenin kuramsal temelleri (tarihi, felsefi, psikolojik, toplumsal, ekonomik, bireysel, konu alanı) arasında ilişki kurma | ||||||
3 | Program tasarım yaklaşımlarını karşılaştırma | X | |||||
4 | İhtiyaca uygun program geliştirme modellerini seçme | X | |||||
5 | Program tasarısı hazırlama | X | |||||
6 | Bir eğitim programının bütün boyutlarını değerlendirme yeterliklerini kazanma | X | |||||
7 | Farklı ülkelerdeki eğitim sistemlerini eleştirel bir bakış açısıyla değerlendirme | ||||||
8 | Eğitim programları ve öğretim alanında gelişmeleri izleme | X | |||||
9 | Toplumda sosyal ekonomik ve kültürel boyutlarda gerçekleşen değişmelerin eğitim programlarına etkisini değerlendirme | X | |||||
10 | Öğretim yöntem teknik ve stratejilerini alanının öğretiminde kullanma | ||||||
11 | Eğitim programları ve öğretime ilişkin kavramları ve kuramları eleştirel bakış açısıyla değerlendirme | X | |||||
12 | Kendi çalışmalarında uygun bilimsel araştırma yöntemlerini seçme ve kullanma | X | |||||
13 | Eğitim programları ve öğretim alanında bağımsız, özgün ve yayınlanabilecek araştırmalar yapma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilimsel bilginin tanımını yapar ve özelliklerini açıklar. | |||||||||||||
2 | Bilimsel araştırma yöntemlerini sınıflandırır. | |||||||||||||
3 | Araştırma amacına uygun nitel araştırma yöntemini seçer. | |||||||||||||
4 | Araştırma amacına uygun evren ve örneklemi belirler. | |||||||||||||
5 | Araştırma amacına uygun veri toplama aracını planlar. | |||||||||||||
6 | Bilimsel raporlaştırma kurallarına uyar. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
dersAKTSKredisi | 6 |