Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Öğretim Ortamlarının Tasarımı UBT 508 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları Arş. Gör. Nazire Burçin HAMUTOĞLU
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Bu dersin amacı öğretim oramlarını tanımlayabilmek ve tasarlayabilmek.
Dersin İçeriği Öğretim tasarımı, öğretim tasarım modelleri ve öğretimde sistem yaklaşımı
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 1) Öğrenme kuraları ile Öğrenme ortamlarını tasarlar. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Örnek Olay, Problem Çözme,
2 2) İhtiyaç ve problem Analizi yapar. Problem Çözme, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Anlatım,
3 3) Eğitsel gereksinimleri tanımlar. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme,
4 4) Öğretim amaçları ve hedeflerini belirler ve yazar. Problem Çözme, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Anlatım,
5 5) Eğitim ve öğretim ortamı değerlendirme ölçütlerini belirler. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Problem Çözme,
6 6) Öğretim Strateji ve yöntemlerini belirler. Örnek Olay, Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Anlatım,
7 7) Öğretim tasarımı süreci ve proje ekiplerini oluşturur. Anlatım, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
8 8) Öğretim sistem tasarımı modelinde içerik oluşturur. Problem Çözme, Beyin Fırtınası, Örnek Olay, Eğitsel Oyun, Gösterip Yaptırma, Soru-Cevap, Rol Oynama, Anlatım,
9 9) Öğretim modeli oluşturur. Anlatım, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Eğitsel Oyun, Soru-Cevap, Örnek Olay, Beyin Fırtınası, Problem Çözme,
10 10) Özgün öğretim ortamı projesi hazırlar. Problem Çözme, Örnek Olay, Eğitsel Oyun, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Temel kavramlar ve Öğrenme kuraları ile Öğrenme ortamları
2 Öğretim tasarımı süreci---proje ekiplerinin oluşturulması İhtiyaç ve problem Analizi
3 Ulusal ve Yöresel Gereksinim ve hedef kitle çözümlemesi
4 Öğretim Gereksinimleri ve türleri-Eğitsel gereksinimler
5 Bireysel Gereksinim belirleme yöntemleri
6 Öğretim amaçlarının belirlenmesi ve Hedeflerinin yazılması
7 Eğitim Programı, Eğitim ve öğretim ortamı Değerlendirme ölçütlerinin belirlenmesi
8 Ders Disiplinleri ortamına göre Öğretim Strateji ve yöntemlerin belirlenmesi
9 Öğretim ortamları ve Öğretim tasarımı süreci---proje ekiplerinin oluşturulması
10 Öğretici ve öğrenci yardımcı materyallerinin hazırlanması Öğretim sistem Tasarımı Modeli ve içerik olulturma
11 Değerlendirme-ara değerlendirme- son değerlendirme---Ekiplerin hazırladığı projelerin değerlendirilmesi Öğretim modelleri ve Öğretim deki yeni okul modellemeleri
12 Değerlendirme---Ekiplerin hazırladığı projelerin değerlendirilmesi Özgün öğretim ortamı projesi hazırlama
13 Değerlendirme---Ekiplerin hazırladığı projelerin değerlendirilmesi Anaokul, ilköğretim ve yüksek öğretimde Öğretim modelleri
14 Hazırlanan projelerin sınıfa sunulması ve değerlendirme
Kaynaklar
Ders Notu Morrison, G.R., Ross, S. M., Kemp, J.E. (2004). Designing effective instruction. NewJersey: Wily/Jossey Bass Education.
Dick, W., Carey, L. , Carey, J.O. (2005). The Systematic Design of Instruction. Boston: Pearson.
Smith, P.L. & Ragan, T.J. (1999). Instructional design. New York: Wiley.
Ders Kaynakları
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Uzaktan Eğitim genel kültür ve temel bilimlerle ilgili, en güncel bilgileri içeren ders kitapları, uygulama araç - gereçleri ve diğer bilimsel kaynaklarla desteklenen üst düzey bilgilere sahiptir; bu bilgileri mesleğinde ve günlük yaşantısında kullanır.
2 Uzaktan eğitim ile ilgili kavramları, fikirleri bilimsel yöntemlerle inceler ve değerlendirir, problem ve konuları tanılar, analiz eder ve tartışır, bilimsel bulgular ve kanıtlara dayalı öneriler geliştirir
3 Uzaktan eğitim ile ilgili konularda uzman ya da bilgisi olmayan dinleyicileri bilgilendirir, onlara problemlerle ve çözüm yöntemleriyle ilgili düşüncelerini açık bir biçimde yazılı ve sözlü ifade eder.
4 Öğrenmeyi öğrenme, öz-düzenleme, eleştirel düşünme, yaratıcı düşünme becerilerine sahiptir ve alanıyla ilgili çalışmaları bağımsız olarak yürütebilir
5 Uzaktan eğitim ile ilgili uygulamalarda öngörülemeyen karmaşık durumlarla karşılaştığında sorumluluk alır ve çözüm üretmeye çalışır
6 Sorumluluğundaki kişiler ve özellikle öğrencilerin ilgi, istek ve ihtiyaçlarını bilir, ailelerinin ve çevrenin sosyo-kültürel ve ekonomik özelliklerini tanır; bu özelliklere uygun öğretme ve öğrenme süreçlerini planlar, uygular ve yönetir. Öğrencilerin öğrenme sürecine etkin katılımını sağlar
7 Öğretmenlik mesleği ve eğitim teknolojisi ile ilgili bilgileri izleyip yeterli düzeyde anlayabilir ve meslektaşları ile iletişim kurabilecek düzeyde yabancı dil bilgisine sahiptir (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2).
8 Uzaktan eğitim ile ilgili araştırma yapar.
9 Mesleğini yürütürken, araştırmacı ya da veri kaynağı olma durumunda verilerin toplanması, analiz edilmesi, yorumlanması, duyurulması aşamalarında toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
10 Özdeğerlendirme yaparak sürekli gelişim için çaba harcar. Yeniliğe açıktır, kendisini ve kurumunu geliştirmede etkin rol oynar. Toplumun değerleri ve çevreyi koruma konularında yeterli bilgiye ve bilince sahiptir.
11 Alanıyla ilgili öğrendiği kuramsal ve uygulamalı bilgi ve becereileri karşı karşıya kaldığı problemlere çözüm üretmede kullanır.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11
1 1) Öğrenme kuraları ile Öğrenme ortamlarını tasarlar.
2 2) İhtiyaç ve problem Analizi yapar.
3 3) Eğitsel gereksinimleri tanımlar.
4 4) Öğretim amaçları ve hedeflerini belirler ve yazar.
5 5) Eğitim ve öğretim ortamı değerlendirme ölçütlerini belirler.
6 6) Öğretim Strateji ve yöntemlerini belirler.
7 7) Öğretim tasarımı süreci ve proje ekiplerini oluşturur.
8 8) Öğretim sistem tasarımı modelinde içerik oluşturur.
9 9) Öğretim modeli oluşturur.
10 10) Özgün öğretim ortamı projesi hazırlar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 40
1. Kısa Sınav 10
1. Performans Görevi (Laboratuvar) 40
2. Kısa Sınav 10
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 20
1. Final 80
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 6 96
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 174
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,96
Dersin AKTS Kredisi 6