Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Ekonomi ve Ahlak | IEF 512 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi KENAN GÖÇER |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | İslam ekonomisi ve finansı yüksek lisans programındaki öğrencilerin ana akım iktisadi literatürün dışındaki ekonomi literatürüne ve ekonominin ahlakla olan ilişkisini kavramayı sağlamak. |
Dersin İçeriği | Derste, Tomas Sedlacek'in İyi, Kötü Ekonomi ve David Graeber'in Borç İlk 5000 Yıl kitapları üzerinden İktisadi Anlam Arayışı, Takas Efsanesi, Ahlaki meselelerin iktisadi temelleri, kefaret, ekonomik ilişkilerin ahlaki temelleri, kredi ve kökenleri, paranın tarihine alternatif bir bakış, homoeconomicus ve görünmez elin derinlemesine incelemeleri gerçekleştirilecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Gösterip Yaptırma, | ||
2 | Anlatım, | ||
3 | Mikro Öğretim, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Ahlaki Tartışma Deneyimi, Takas Efsanesi | |
2 | İlksel Borçlar, Zulüm ve Kefaret | |
3 | Ekonomik İlişkilerin Ahlaki Temelleri üzerine, Savaş Oyunları | |
4 | Şeref ve Aşağılanma, Kredi Karşı Altın Külçesi ve Devirleri | |
5 | Eksen Çağında Ekonomi (MÖ 800 - MS 600), Orta Çağda Ekonomi (MS 600 - 1450) | |
6 | Büyük Kapitalist İmparatorluklar devrinde ekonomi (MS 1450- 1971), Yeni Dönem (1971 - Günümüz) | |
7 | Verimlilik, Ölümsüzlük ve Dostluğun Ekonomisi, Eski Ahit ve Ekonomi | |
8 | Antik Yunan, Hristiyan Ekonomisi | |
9 | Descartes, Mandeville'in Ahlaksız Arı Kovanı | |
10 | Adam Smith, Açgözlülük İhtiyacı: İstemenin Tarihi | |
11 | İlerleme, Yeni Adem ve Şabat Ekonomisi, İyi ve Kötü Ekseni ve Ekonominin Kutsal Kitapları | |
12 | Piyasanın Görünmez Elinin Tarihi ve Homo Economicus | |
13 | Metamatematik, Bilim Mitler ve İnanç'ın Ekonomik Etkisi | |
14 | Ekonomi ve Ahlak İlişkisini Yeniden Düşünmek |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Eisenstein, Charles (2012), Kutsal Ekonomi, Geçiş Çağında Para, Armağan ve Toplum, Okuyan Us Yayınları, İstanbul. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İslam İktisadı ve Finans alanında güncel bilgileri içeren ders kitapları, makaleler ve araştırmalarla desteklenen ileri düzeyde kurumsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | X | |||||
2 | Konvansiyonel İktisat ve Finans disiplinlerine dair teorilere hâkim olup karşılaştırmalı analiz yapma. | X | |||||
3 | Ekonomik aktörlerin karşılaştıkları problemleri kritik ederek İslam İktisadı ve Finans temelinde çözümler üretebilme. | X | |||||
4 | Uygulamaya yönelik edindiği bilgileri iş hayatında kullanabilme. | X | |||||
5 | Alana dair öğrendikleri ile çalıştığı kuruma yeni bir vizyon sunarak verimli ve etkin stratejiler geliştirebilme. | X | |||||
6 | Ekonomik verileri toplama, düzenleme ve analiz etmede gereken istatistik ve ekonometrik yöntemleri bilme ve bilgisayar programlarını kullanabilme. | X | |||||
7 | Öğrenilen cebirsel ve istatistik yöntemleriyle kamu ve iş dünyasının karşılaştığı sorunları çözme yeteneğine sahip olma. | X | |||||
8 | İslam İktisat Teorisi, İslam İktisat Tarihi, İslam İktisat Düşüncesi, Muamelat Fıkhı, Katılım Bankacılığı, Katılım Sigortacılığı ve İslami Sermaye Piyasaları gibi İslam İktisadı ve Finansın seçmiş olduğu alt dallarında uzmanlaşma hedefine sahip olma. | X | |||||
9 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk ve muhasebe bilgisine sahip olma. | X | |||||
10 | Türkçe’nin yanı sıra en az bir yabancı dilde daha (tercihen Arapça veya İngilizce) yüksek iletişim becerisine sahip olma. | X | |||||
11 | Yapacağı çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve mesleki ahlâk kurallarının bilincinde olma. | X | |||||
12 | Yerel ve uluslararası platformlarda İslam İktisadı ve Finans alanına dair bilgi aktarımlarında bulunma. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | |||||||||||||
2 | |||||||||||||
3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 20 | 2 | 40 |
Final | 1 | 2 | 2 |
Ara Sınav | 1 | 2 | 2 |
Ödev | 5 | 10 | 50 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |