Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Seramik ve Kültür İlişkisi I | SRM 528 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç. DİCLE ÖNEY ERTÜRK |
Dersi Verenler | Doç. DİCLE ÖNEY ERTÜRK, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Dünyada, binlerce yıldır köklü bir geçmişe sahip olan seramik üretimi; Paleolitik dönemden günümüze kadar gelinen süreçte üretildiği toplumun yeme içme alışkanlıkları, sosyal yapısı, ekonomisi, gelenek, görenek ve inanışları gibi bir çok unsurla o toplumun kültürünü tanımlamaktadır. Maddi kültür varlıklarından biri olan seramik nesne bu yönüyle; arkeoloji, etnoarkeoloji, sosyal antropoloji, kültürel antropoloji ve sosyoloji alanlarının temel çalışma konusuna dönüşmüştür. Uzmanlık alanı seramik olan lisansüstü öğrencilerinin,seramik sanatı tarihi boyunca üretilen nesneleri; biçim, işlev ve dekor özellikleri yönleriyle inceleyerek ait olduğu toplumun kültürüyle olan etkileşimini tanımlama, anlama ve yorumlama becerilerini geliştirmek amaçlanmıştır. |
Dersin İçeriği |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, alan bilgilerini derinleştirerek bilimsel araştırma yöntemleri ile yeni bilgilere ulaşabilir ve değerlendirebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kültür, gelenek, görenek ve inanç kavramlarının tanımları | |
2 | Çağlar boyunca seramik nesnenin kullanım alanları | |
3 | Geçiş törenlerinde kullanılan seramik nesneler | |
4 | Doğum Ritüel nesneleri : Aztek Uygarlığı seramik çıngırakları | |
5 | Doğum Ritüel nesneleri : Uzakdoğu plasenta kapları | |
6 | Ölüm Ritüel nesneleri: Küp Mezarlar | |
7 | Ara Sınav | |
8 | Ölüm Ritüel nesneleri: Çömlek Mezarlar | |
9 | Ölüm Ritüel nesneleri: Seramik Lahitler, Larnaxlar | |
10 | Ölüm Ritüel nesneleri: Urneler | |
11 | Ölüm Ritüel nesneleri: Kanopik Kaplar | |
12 | Ölüm Ritüel nesneleri: Ölü Kemiği Muhafaza Kapları | |
13 | Seramiğin Savaş Politikalarına Etkileri: Aztek Ölüm Düdükleri | |
14 | Seramiğin Savaş Politikalarına Etkileri: İmjin Savaşı (Çömlek Savaşı) Örneği |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | -A. T. (2022) Seramiğin Bir Kap Olarak Ölü Gömme Geleneklerinde Rolü, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 27, 137-149. doi:10.17484/yedi.1027373 -Aldırmaz, C., Okumuş, H. ve Cengiz, Ş. (2009). Doğum Adetlerinde Kullanılan Çanakkale Testi ve Sürahilerin Sembolik Dili. Zeynep Kâmil Tıp Bülteni, 40(1), 46. -Çoruhlu, Y. (2019). Orta Asya’da Ölü Kemiği Muhafaza Kapları (Ossuary/Navs) veTürk Sanatı’ndaki Yeri Üzerine Değerlendirmeler, Akdeniz Sanat Dergisi [Özel sayı], 13( 23), 873-896. -Kırkıl, D. (2019) Anadolu Kalkolatik Dönemi’nde Ölü Gömme Uygulamaları (Tez No 596465)Yüksek lisans tezi, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi. Ulusal Tez Merkezi. -Alper, O. ve Kolağasıoğlu, M. (2018) Amisos’ta Urne Mezar Geleneği. Amisos Dergi, 3(4), 167-200. - Lavenda, R. H., Schultz E. A. (2018) Kültürel Antropoloji, Doğu Batı Yayınları, -Carolyn K. Koh Choo. (2014) Ceramics in Korea. H. Selin (Dü.) Encyclopaedia of the History of Science, Technology, and Medicine in Non-Western Cultures (s. 54-64). Springer. doi:https://doi.org/10.1007/978-94-007-3934-5_9148-2 -Cooper, E. (2002) 10.000 Years of Pottery, The British Museum Press. -Hançerlioğlu O. (1989) Felsefe Sözlüğü, Remzi Kitabevi -Cort, L. A. (1986). Korean Influences in Japanese Ceramics: The Impact of The Teabowl Wars of 1592-1598. W. Kingery (Dü.), Ceramics and Civilization: Technology and Style.
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, alan bilgilerini derinleştirerek bilimsel araştırma yöntemleri ile yeni bilgilere ulaşabilir ve değerlendirebilir. | X | |||||
2 | Alanına ilişkin bir projeyi planlayıp tüm süreçlerini yönetebilir. | X | |||||
3 | Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak saptayabilir ve çözüm yöntemi geliştirebilir. | X | |||||
4 | Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve çözüm üretebilir. | X | |||||
6 | En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olur. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2). | ||||||
7 | Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabillir ve geliştirebilir. | ||||||
8 | Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerlere uygun hareket eder. | X | |||||
9 | Alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, alan bilgilerini derinleştirerek bilimsel araştırma yöntemleri ile yeni bilgilere ulaşabilir ve değerlendirebilir. | 5 | 4 | 4 | 3 | 2 | 0 | 2 | 3 | 3 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
2. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ödev | 2 | 70 | 140 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |