Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Seramik ve Kültür İlişkisi I SRM 528 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç. DİCLE ÖNEY ERTÜRK
Dersi Verenler Doç. DİCLE ÖNEY ERTÜRK,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Dünyada, binlerce yıldır köklü bir geçmişe sahip olan seramik üretimi;  Paleolitik dönemden günümüze kadar gelinen süreçte üretildiği toplumun yeme içme alışkanlıkları, sosyal yapısı, ekonomisi, gelenek, görenek ve inanışları gibi bir çok unsurla o toplumun kültürünü tanımlamaktadır. Maddi kültür varlıklarından biri olan seramik nesne bu yönüyle;  arkeoloji, etnoarkeoloji, sosyal antropoloji, kültürel antropoloji ve sosyoloji alanlarının temel çalışma konusuna dönüşmüştür. Uzmanlık alanı seramik olan lisansüstü öğrencilerinin,seramik sanatı tarihi boyunca üretilen nesneleri; biçim, işlev ve dekor özellikleri yönleriyle inceleyerek ait olduğu toplumun kültürüyle olan etkileşimini tanımlama, anlama ve yorumlama becerilerini geliştirmek amaçlanmıştır. 

Dersin İçeriği
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, alan bilgilerini derinleştirerek bilimsel araştırma yöntemleri ile yeni bilgilere ulaşabilir ve değerlendirebilir. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Kültür, gelenek, görenek ve inanç kavramlarının tanımları
2 Çağlar boyunca seramik nesnenin kullanım alanları
3 Geçiş törenlerinde kullanılan seramik nesneler
4 Doğum Ritüel nesneleri : Aztek Uygarlığı seramik çıngırakları
5 Doğum Ritüel nesneleri : Uzakdoğu plasenta kapları
6 Ölüm Ritüel nesneleri: Küp Mezarlar
7 Ara Sınav
8 Ölüm Ritüel nesneleri: Çömlek Mezarlar
9 Ölüm Ritüel nesneleri: Seramik Lahitler, Larnaxlar
10 Ölüm Ritüel nesneleri: Urneler
11 Ölüm Ritüel nesneleri: Kanopik Kaplar
12 Ölüm Ritüel nesneleri: Ölü Kemiği Muhafaza Kapları
13 Seramiğin Savaş Politikalarına Etkileri: Aztek Ölüm Düdükleri
14 Seramiğin Savaş Politikalarına Etkileri: İmjin Savaşı (Çömlek Savaşı) Örneği
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

 -A. T. (2022) Seramiğin Bir Kap Olarak Ölü Gömme Geleneklerinde Rolü, Yedi: Sanat, Tasarım ve Bilim Dergisi, 27, 137-149. doi:10.17484/yedi.1027373

-Aldırmaz, C., Okumuş, H. ve Cengiz, Ş. (2009). Doğum Adetlerinde Kullanılan Çanakkale Testi ve Sürahilerin Sembolik Dili. Zeynep Kâmil Tıp Bülteni, 40(1), 46.

-Çoruhlu, Y. (2019). Orta Asya’da Ölü Kemiği Muhafaza Kapları (Ossuary/Navs) veTürk Sanatı’ndaki Yeri Üzerine Değerlendirmeler, Akdeniz Sanat Dergisi [Özel sayı], 13( 23), 873-896.

-Kırkıl, D. (2019) Anadolu Kalkolatik Dönemi’nde Ölü Gömme Uygulamaları (Tez No 596465)Yüksek lisans tezi, Sivas Cumhuriyet Üniversitesi. Ulusal Tez Merkezi.

-Alper, O. ve Kolağasıoğlu, M. (2018) Amisos’ta Urne Mezar Geleneği. Amisos Dergi, 3(4), 167-200.

- Lavenda, R. H., Schultz E. A. (2018) Kültürel Antropoloji, Doğu Batı Yayınları, 

-Carolyn K. Koh Choo. (2014) Ceramics in Korea. H. Selin (Dü.) Encyclopaedia of 

the History of Science, Technology, and Medicine in Non-Western Cultures (s. 54-64). Springer. 

doi:https://doi.org/10.1007/978-94-007-3934-5_9148-2

-Cooper, E. (2002) 10.000 Years of Pottery, The British Museum Press.

-Hançerlioğlu O. (1989) Felsefe Sözlüğü, Remzi Kitabevi

-Cort, L. A. (1986). Korean Influences in Japanese Ceramics: The Impact of The Teabowl 

Wars of 1592-1598. W. Kingery (Dü.), Ceramics and Civilization: Technology and Style. 

 

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, alan bilgilerini derinleştirerek bilimsel araştırma yöntemleri ile yeni bilgilere ulaşabilir ve değerlendirebilir. X
2 Alanına ilişkin bir projeyi planlayıp tüm süreçlerini yönetebilir. X
3 Alanındaki bir problemi, bağımsız olarak saptayabilir ve çözüm yöntemi geliştirebilir. X
4 Alanındaki güncel gelişmeleri ve kendi çalışmalarını, alanındaki ve dışındaki gruplara, yazılı, sözlü ve görsel olarak sistemli bir şekilde aktarabilir. X
5 Alanındaki uygulamalarda karşılaşacağı öngörülmeyen karmaşık durumlarda, yeni stratejik yaklaşımlar geliştirebilir ve çözüm üretebilir. X
6 En az bir yabancı dilde sözlü ve yazılı iletişim yeteneğine sahip olur. (“European Language Portfolio Global Scale”, Level B2).
7 Alanının gerektirdiği bilgisayar yazılımı ve donanımı bilgisi ile birlikte bilişim ve iletişim teknolojilerini kullanabillir ve geliştirebilir.
8 Alanı ile ilgili verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında bilimsel, sosyal ve etik değerleri gözeterek bu değerlere uygun hareket eder. X
9 Alanında özümsedikleri bilgiyi ve problem çözme yeteneklerini, disiplinler arası çalışmalarda kullanabilir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Lisans derecesi yeterlilikleri üzerine kurulan, alan bilgilerini derinleştirerek bilimsel araştırma yöntemleri ile yeni bilgilere ulaşabilir ve değerlendirebilir. 5 4 4 3 2 0 2 3 3
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 50
2. Ödev 50
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ödev 2 70 140
Toplam İş Yükü 140
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,6
Dersin AKTS Kredisi 6