Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Minyatür Sanatı Tasarım İlkeleri I GTS 509 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç. MESUDE HÜLYA DOĞRU
Dersi Verenler Doç. MESUDE HÜLYA DOĞRU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı Minyatür Sanatı içinde, Uygurlardan başlayarak günümüze kadar geçen sürede bu sanatın en önemli sanatçılarının, ekollerinin, oluşturdukları eserlerinin tanıtılmasıyla öğrencinin Minyatür Sanatını tanıması ve uygulamalar yapması için alt yapısının oluşturulması amaç edinilmiştir.
Dersin İçeriği Türk minyatür sanatında farklı dönmelerde kullanılmış farklı üslupların öğretilmesinin sağlanması için gerekli olan uygulama ve araştırmalara yönelik çalışmalar yaptırılacaktır.
Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Uygurlardan günümüze minyatür sanatını teorik olarak bilmek. Anlatım, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
2 Uygurlardan günümüze minyatür sanatını uygulayan sanatçıları ve eserlerini bilmek. Anlatım, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
3 Uygurlardan günümüze minyatür sanatında kullanılan renk ve tasarımlar hakkında yorum yapmak. Anlatım, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
4 Uygurlardan günümüze minyatür sanatı ile ilgili unsurlar ışığında tasarım yapmak ve uygulamak. Anlatım, Grupla Çalışma, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Minyatür Sanatı ve kaynakçalarla ilgili genel bilgilendirme. Minyatür sanatı ile ilgili konular içinden seçilen ödev konularının dağıtılması.
2 Uygur Bezeklik Resimleri hakkında ön araştırma yaparak, dönemine uygun bir minyatürün eskiz çalışmalarına başlanması.
3 Eskiz çalışmalarının kontrolü ve murakka üzerinde uygulamaya başlama.
4 Uygulamaya devam.
5 Uygulamanın teslimi.
6 Anadolu Selçuklu minyatür sanatı hakkında ön araştırma yaparak, dönemine uygun bir minyatürün eskiz çalışmalarına başlanması.
7 Eskiz çalışmalarının kontrolü ve murakka üzerinde uygulamaya başlama.
8 Uygulamaya devam.
9 Uygulamanın teslimi.
10 Mehmet Siyah Kalem minyatürleri ile ilgili ön araştırmanın yapılması ve dönemine uygun bir minyatürün eskiz çalışmalarına başlanması.
11 Eskiz çalışmalarının kontrolü ve murakka üzerinde uygulamaya başlama.
12 Uygulamaya devam.
13 Uygulamanın teslimi.
14 Verilen ödevlerin sunumu ve teslimi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları Filiz Çağman, Zeren Tanındı, İslam Minyatürleri Tercüman Sanat ve Kültür Yayınları I, İstanbul,1979.
M.Ş. İpşiroğlu, İslamda Resim, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları-137, İstanbul 1973.
Başlangıcından Bugüne Türk Sanatı, Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları-342,İstanbul 1993.
Beyhan Karamağaralı, Muhammed Siyah Kalem?e Atfedilen Minyatürler, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları-573,Ankara, 1984.
Ben Mehmed Siyah Kalem, İnsanlar ve Cinlerin Ustası,Yapı Kredi Yayınları-2096, İstanbul, 2004.
Mazhar Ş. Ipşiroğlu, Bozkır Rüzgarı, Ada Yayınları, İstanbul 1985.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve konusuna yetkin olarak uyarlayabilmek. X
2 Üç boyutlu yüzeyleri iki boyutlu yüzeylerde çözümleyebilmek konusunda yetkin olmak. X
3 Geleneksel sanatların uygulanmasında kullanılan tüm yüzey ve uygulama malzemelerini bilmek, kullanabilmek konusunda yetkin olmak. X
4 Geleneksel sanatlarda konusu ile ilgili tüm alanlarda, farklı yüzyıllarda kullanılan renkleri bilmek, hazırlayabilmek; tasarlanan uygulamada doğru şekilde kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları bilmek, kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan kavramları, konuları, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini bilmek; her türlü bilgi ve donanımla klasik ve özgün tasarımlar ortaya koyabilme konularında yetkinliğe sahip olmak. X
5 Tasarımı uygulamak veya araştırılan konuyu sunmak için gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını bilmek, kullanabilmek ve bu konudaki yenilikleri takip edebilmek konularında yetkin olmak. X
6 Konusuyla ilgili kaynak taraması yaptığı araştırmayı yetkin olarak akademik kriterlerin gerektirdiği şekilde tamamlamak. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapabilme yetkinliğinde olmak.
8 Mesleki ve etik sorumluluğa sahip olmak. X
9 Öğrenmeyi öğrenme yetkinliğine sahip olmak. Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri sürekli takip edip, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme yetkinliğine sahip olmak. X
10 Disiplin içi ve disiplinler arası gruplarla takım çalışması yapacak yetkinlikte olmak. X
11 Konusu ile ilgili çalışmaların, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini değerlendirebilmek için gerekli kapsamlı bilgiye sahip olmak. X
12 Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak.
13 Eleştirel bakışa ve yaratıcı düşünme yetkinliğine sahip olmak. Sahip olunan bilgi, beceri ve fikirlerini bilimsel yöntemlerle analiz etmek, değerlendirmek için kullanabilmek yetkinliğine sahip olmak.
14 Yaşam boyu öğrenmenin sürdürülmesi gerektiği bilinci ve bunu gerçekleştirme yetkinliğine sahip olmak.
15 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp kavrayabilmek ve bunları karşılaştırıp sentezleyebilmek yetkinliğine sahip olmak.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 Uygurlardan günümüze minyatür sanatını teorik olarak bilmek. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
2 Uygurlardan günümüze minyatür sanatını uygulayan sanatçıları ve eserlerini bilmek. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
3 Uygurlardan günümüze minyatür sanatında kullanılan renk ve tasarımlar hakkında yorum yapmak.
4 Uygurlardan günümüze minyatür sanatı ile ilgili unsurlar ışığında tasarım yapmak ve uygulamak. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 20
1. Proje / Tasarım 40
2. Proje / Tasarım 40
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 40
1. Final 60
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 4 64
Ödev 1 3 3
Proje / Tasarım 3 10 30
Final 1 3 3
Toplam İş Yükü 148
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,92
Dersin AKTS Kredisi 6