Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
(İslamiyetten Sonra) Türk Sanatı | GTS 516 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ABDULLAH MEHMET AVUNDUK |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilerin İslamiyetten sonra; Anadolu’ya yerleşme ve Osmanlı Dönemindeki Türk Sanatı ile ilgili bilgilendirilmesi amacıyla bu dersi almaları öngörülmüştür. |
Dersin İçeriği | Türklerin Anadolu yolculuğunda geçen zaman içinde, Anadolu Selçuklu, Beylikler ve Osmanlı Dönemini kapsayan ve farklı sanat alanlarında (el sanatları, mimari) verdikleri örnekler, farklı kültürlerle etkileşimleri dia destekli teorik bilgilerle anlatılır. Ders içeriğine uygun olarak öğrencilere alan araştırması çalışmaları yaptırılır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslamiyet sonrası Türk Sanatının çeşitleri ile ilgili örnekleri tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Türk devletlerini kaydeder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | İslamın Türk topluluklarına etkisini açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | İslamın Türk devletlerinin sanatına etkisini ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 | İslamın Türk mezar mimarisine etkisini tanır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Türk sanatında kubbe ve süsleme konularını analiz eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Türk Sanatına Giriş (İslamiyetten sonra): Dersin içeriği, konuları, kaynak kitapları, sınavlar ve ödevler tanıtılır. | |
2 | Türk Sanatına İslamın Etkisi: Kavramı:Türk Sanatına İslamın Etkisi ele alınır. | |
3 | Türk Sanatının Sınıflandırılması: Türk Sanatı türlerine ayrılır. | |
4 | Kısa sınav (1) ödev hakkında görüşme | |
5 | Karahanlı Sanatı:Karahanlı Sanatı tanıtılır. | |
6 | Harzemşahlı Sanatı: Harzemşahlı Sanatı tanıtılır. | |
7 | Gazneli Sanatı: Gazneli sanatı tanıtılır. | |
8 | Yarıyıl İçi Sınavı | |
9 | Büyük Selçuklu Sanatı : Büyük Selçuklu Sanatı tanıtılır. | |
10 | Anadolu Selçuklu Sanatı: Anadolu Selçuklu Sanatı tanıtılır. | |
11 | Osmanlı Sanatı: Osmanlı Sanatı tanıtılır. | |
12 | Türkiye Cumhuriyeti Sanatı: Türkiye Cumhuriyeti Sanatı tanıtılır. | |
13 | Kısa Sınav (2); ödevin toplanması ve görüşülmesi. | |
14 | Genel Tekrar: Üniteler genel olarak ele alınır. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Oktay ASLANAPA; Türk Sanatı, C.II, İstanbul 1973. Celal Esad ARSEVEN; Türk Sanatı, (Cem Yayınevi), İstanbul 1984. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve konusuna yetkin olarak uyarlayabilmek. | X | |||||
2 | Üç boyutlu yüzeyleri iki boyutlu yüzeylerde çözümleyebilmek konusunda yetkin olmak. | X | |||||
3 | Geleneksel sanatların uygulanmasında kullanılan tüm yüzey ve uygulama malzemelerini bilmek, kullanabilmek konusunda yetkin olmak. | ||||||
4 | Geleneksel sanatlarda konusu ile ilgili tüm alanlarda, farklı yüzyıllarda kullanılan renkleri bilmek, hazırlayabilmek; tasarlanan uygulamada doğru şekilde kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları bilmek, kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan kavramları, konuları, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini bilmek; her türlü bilgi ve donanımla klasik ve özgün tasarımlar ortaya koyabilme konularında yetkinliğe sahip olmak. | ||||||
5 | Tasarımı uygulamak veya araştırılan konuyu sunmak için gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını bilmek, kullanabilmek ve bu konudaki yenilikleri takip edebilmek konularında yetkin olmak. | ||||||
6 | Konusuyla ilgili kaynak taraması yaptığı araştırmayı yetkin olarak akademik kriterlerin gerektirdiği şekilde tamamlamak. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapabilme yetkinliğinde olmak. | ||||||
8 | Mesleki ve etik sorumluluğa sahip olmak. | X | |||||
9 | Öğrenmeyi öğrenme yetkinliğine sahip olmak. Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri sürekli takip edip, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme yetkinliğine sahip olmak. | ||||||
10 | Disiplin içi ve disiplinler arası gruplarla takım çalışması yapacak yetkinlikte olmak. | X | |||||
11 | Konusu ile ilgili çalışmaların, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini değerlendirebilmek için gerekli kapsamlı bilgiye sahip olmak. | X | |||||
12 | Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | X | |||||
13 | Eleştirel bakışa ve yaratıcı düşünme yetkinliğine sahip olmak. Sahip olunan bilgi, beceri ve fikirlerini bilimsel yöntemlerle analiz etmek, değerlendirmek için kullanabilmek yetkinliğine sahip olmak. | X | |||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin sürdürülmesi gerektiği bilinci ve bunu gerçekleştirme yetkinliğine sahip olmak. | X | |||||
15 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp kavrayabilmek ve bunları karşılaştırıp sentezleyebilmek yetkinliğine sahip olmak. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İslamiyet sonrası Türk Sanatının çeşitleri ile ilgili örnekleri tanımlar. | |||||||||||||||
2 | Türk devletlerini kaydeder. | |||||||||||||||
3 | İslamın Türk topluluklarına etkisini açıklar. | |||||||||||||||
4 | İslamın Türk devletlerinin sanatına etkisini ifade eder. | |||||||||||||||
5 | İslamın Türk mezar mimarisine etkisini tanır. | |||||||||||||||
6 | Türk sanatında kubbe ve süsleme konularını analiz eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 25 |
1. Kısa Sınav | 25 |
1. Ödev | 25 |
2. Kısa Sınav | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 8 | 8 |
Kısa Sınav | 2 | 16 | 32 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 8 | 8 |
Toplam İş Yükü | 154 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,16 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |