Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Serbest Desen Tasarımı II ECO 510 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Doç. MESUDE HÜLYA DOĞRU
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Öğrencilerin Türk Çini sanatında kullanılan motiflerle farklı ve özgün tasarımlar yapmayı öğrenerek uzmanlaşmalarının sağlanması amacıyla bu dersi almaları öngörülmüştür.

Dersin İçeriği

Türk Çini Sanatında farklı dönemlerde gelişmiş olan motiflerle özgün ve çeşitli uygulamalar ve araştırmalarla uzmanlaşmayı sağlayacak çalışmalar yapılacaktır.Değişik ülkelerde yüzyıllar içinde gelişmiş olan çini tasarımlarının karşılaştırılmasıyla benzerlikler ve farklılıklar irdelenecektir.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 XV. ve XVI. yüzyıl Türk Çini sanatını bilir. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
2 XV. ve XVI. yüzyıl Türk Çini sanatında kullanılan motiflerle özgün tasarımlar yapar. Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, Anlatım,
3 Sıraltı tekniğini bilir ve çini tasarımları bu teknikle uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
4 Farklı devirlerde kullanılmış motifleri ve tasarımları karşılaştırır; yorumlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
5 Çini altyapısını bilir ve bu altyapıyla farklı formlar oluşturur. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
6 Kalıbını hazırladığı objeleri üretir ve üzerlerini bezeyerek fırınlar. Anlatım, Soru-Cevap, Tartışma, Grupla Çalışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 XV- XVI.yy. Osmanlı dönemi İznik çini sanatına ve tekniklerine genel bir bakış.
2 Sır altı tekniği kullanılarak günümüz yemek takımı tasarımlarından esinlenerek XVI.yy. çini motifleriyle yapılacak olan bir yemek takımı tasarımına başlanması.
3 Sır altı tekniği kullanılarak günümüz yemek takımı tasarımlarından esinlenerek XVI.yy. çini motifleriyle yapılacak olan bir yemek takımı tasarımının eskiz çizimlerine devam edilmesi.
4 Sır altı tekniği kullanılarak günümüz yemek takımı tasarımlarından esinlenerek XVI.yy. çini motifleriyle yapılacak olan bir yemek takımının eskiz çizimlerinin onaylanması.
5 Sır altı tekniği kullanılarak günümüz yemek takımı tasarımlarından esinlenerek XVI.yy. çini motifleriyle yapılacak olan bir yemek takımı tasarımının uygulama aşamasına geçilmesi.
6 Sır altı tekniği kullanılarak günümüz yemek takımı tasarımlarından esinlenerek XVI.yy. çini motifleriyle yapılacak olan bir yemek takımı tasarımının uygulama aşamasına devam edilmesi.
7 Sır altı tekniği kullanılarak günümüz yemek takımı tasarımlarından esinlenerek XVI.yy. çini motifleriyle yapılacak olan bir yemek takımı tasarımının uygulama aşamasına devam edilmesi.
8 Sır altı tekniği kullanılarak günümüz yemek takımı tasarımlarından esinlenerek XVI.yy. çini motifleriyle yapılacak olan bir yemek takımı tasarımının uygulama aşamasının tamamlanması.
9 Fırınlama. (Ara sınav)
10 Klasik çini formlarının dışında üretilmiş farklı formlarda ki vazolar üzerinde bu güne kadar öğrendikleri tekniklerden yola çıkarak klasik kökenli modern tasarımlar oluşturulması.
11 Klasik çini formlarının dışında üretilmiş farklı formlarda ki vazolar üzerinde bu güne kadar öğrendikleri tekniklerden yola çıkarak klasik kökenli modern tasarımların eskiz çalışmalarına başlanması.
12 Klasik çini formlarının dışında üretilmiş farklı formlarda ki vazolar üzerinde bu güne kadar öğrendikleri tekniklerden yola çıkarak klasik kökenli modern tasarımların eskiz çalışmalarının sonlanması.
13 Klasik çini formlarının dışında üretilmiş farklı formlarda ki vazolar üzerinde bu güne kadar öğrendikleri tekniklerden yola çıkarak klasik kökenli modern tasarımların uygulanmaya başlanması.
14 Vazo tasarımlarının fırınlanacak şekilde bitişi.
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Olıver WATSON,Ceramıcs From Islamıc Lands,
İstanbul 2005-Ottoman Tiles and Ceramics. İ.M.K.B Basımı İstanbul 1999-Yıldız Demiriz,İslam Sanatlarında Geometrik Süsleme, Lebib yayın evi-İstanbul.2000-Doğan Kuban, Divriği Mucizesi.Yapı Kredi yayınları- İstanbul 2003-Gönül Öney, İslam Sanatı.- Emel Esin, Türk Sanatında İkonografik Motifler.Kabalcı yayın evi.-Julian Raby-Nurhan Atasoy.İznik.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Temel Sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve konusuna yetkin olarak uyarlayabilmek. X
2 Üç boyutlu yüzeyleri iki boyutlu yüzeylerde çözümleyebilmek konusunda yetkin olmak. X
3 Geleneksel sanatların uygulanmasında kullanılan tüm yüzey ve uygulama malzemelerini bilmek, kullanabilmek konusunda yetkin olmak. X
4 Geleneksel sanatlarda konusu ile ilgili tüm alanlarda, farklı yüzyıllarda kullanılan renkleri bilmek, hazırlayabilmek; tasarlanan uygulamada doğru şekilde kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları bilmek, kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan kavramları, konuları, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini bilmek; her türlü bilgi ve donanımla klasik ve özgün tasarımlar ortaya koyabilme konularında yetkinliğe sahip olmak. X
5 Tasarımı uygulamak veya araştırılan konuyu sunmak için gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını bilmek, kullanabilmek ve bu konudaki yenilikleri takip edebilmek konularında yetkin olmak. X
6 Konusuyla ilgili kaynak taraması yaptığı araştırmayı yetkin olarak akademik kriterlerin gerektirdiği şekilde tamamlamak. X
7 Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapabilme yetkinliğinde olmak. X
8 Mesleki ve etik sorumluluğa sahip olmak. X
9 Öğrenmeyi öğrenme yetkinliğine sahip olmak. Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri sürekli takip edip, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme yetkinliğine sahip olmak. X
10 Disiplin içi ve disiplinler arası gruplarla takım çalışması yapacak yetkinlikte olmak. X
11 Konusu ile ilgili çalışmaların, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini değerlendirebilmek için gerekli kapsamlı bilgiye sahip olmak. X
12 Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. X
13 Eleştirel bakışa ve yaratıcı düşünme yetkinliğine sahip olmak. Sahip olunan bilgi, beceri ve fikirlerini bilimsel yöntemlerle analiz etmek, değerlendirmek için kullanabilmek yetkinliğine sahip olmak. X
14 Yaşam boyu öğrenmenin sürdürülmesi gerektiği bilinci ve bunu gerçekleştirme yetkinliğine sahip olmak. X
15 Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp kavrayabilmek ve bunları karşılaştırıp sentezleyebilmek yetkinliğine sahip olmak. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13 PÇ 14 PÇ 15
1 XV. ve XVI. yüzyıl Türk Çini sanatını bilir. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
2 XV. ve XVI. yüzyıl Türk Çini sanatında kullanılan motiflerle özgün tasarımlar yapar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
3 Sıraltı tekniğini bilir ve çini tasarımları bu teknikle uygular. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
4 Farklı devirlerde kullanılmış motifleri ve tasarımları karşılaştırır; yorumlar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
5 Çini altyapısını bilir ve bu altyapıyla farklı formlar oluşturur.
6 Kalıbını hazırladığı objeleri üretir ve üzerlerini bezeyerek fırınlar. 5 5 5 5 5 5 5 5 5 5
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 20
1. Proje / Tasarım 40
2. Proje / Tasarım 40
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ödev 1 10 10
Proje / Tasarım 3 15 45
Final 1 10 10
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6