Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Türk Hat Sanatı Tasarım İlkeleri II | GTS 508 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET MEMİŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Farklı yazı çeşitlerinde uygulamalar yaparak bu yazıların tasarımı konusunda ek deneyim kazanmak. |
Dersin İçeriği | Hat sanatında uygulama alanlarının tanıtımı. Çeşitli uygulamalar ve araştırmalarla tasarım çalışmaları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Celi yazıların özelliklerini açıklar | Anlatım, Beyin Fırtınası, Tartışma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Celi yazıların kullanım alanlarını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Celi sülüs kalıp taslağı hazırlar | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
4 | Celi sülüs kompozisyon uygulaması yapar | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
5 | Yazıda tashih usullerini uygular | Tartışma, Deney ve Laboratuvar, Gözlem, | |
6 | İstifli yazıların özelliklerini açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Türk hat sanatının klasik formlarını tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Celi yazılar ve özellikleri | |
2 | Celi yazıların kullanım alanları | |
3 | Celi yazılarda harekeleme ve tamamlayıcı unsurlar | |
4 | Ünlü celi hattatları ve eserlerinden örnekler | |
5 | Hat eserlerinin taklidi ve nakil usülleri | |
6 | Seçilmiş örneklerden nakil çalışması | |
7 | Seçilmiş örneklerden nakil çalışması | |
8 | Hat sanatında tashih ve tashih usülleri | |
9 | Hat sanatında istif ve celi kompozisyonlar | |
10 | İstif çalışmalarında dikkat edilecek hususlar | |
11 | Kalıp hazırlama ve iğneleme usülleri | |
12 | Celi sülüs istif çalışması. | |
13 | Celi sülüs istif çalışması. | |
14 | Celi sülüs istif çalışması. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | M.Bedrettin Yazır, Yazı ve Kalem Güzeli, Muhittin Serin, Hat Sanatı ve Meşhur Hattatlar, Ali Alpaslan, Osmanlı hat Sanatı Tarihi, M.Şevki Efendi, Sülüs-Nesih Meşk Murakkaı |
Ders Kaynakları |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Temel Sanat ilkelerini bilmek, anlamak ve konusuna yetkin olarak uyarlayabilmek. | X | |||||
2 | Üç boyutlu yüzeyleri iki boyutlu yüzeylerde çözümleyebilmek konusunda yetkin olmak. | X | |||||
3 | Geleneksel sanatların uygulanmasında kullanılan tüm yüzey ve uygulama malzemelerini bilmek, kullanabilmek konusunda yetkin olmak. | X | |||||
4 | Geleneksel sanatlarda konusu ile ilgili tüm alanlarda, farklı yüzyıllarda kullanılan renkleri bilmek, hazırlayabilmek; tasarlanan uygulamada doğru şekilde kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan süsleme unsurlarını motiflerin, tasarımların üslupsal farklılıkları bilmek, kullanabilmek; farklı yüzyıllarda kullanılan kavramları, konuları, ekolleri, sanatçılarını, tekniklerini bilmek; her türlü bilgi ve donanımla klasik ve özgün tasarımlar ortaya koyabilme konularında yetkinliğe sahip olmak. | X | |||||
5 | Tasarımı uygulamak veya araştırılan konuyu sunmak için gerekli bütün teorik bilgi, çizim sistemleri ve bilgisayar programlarını bilmek, kullanabilmek ve bu konudaki yenilikleri takip edebilmek konularında yetkin olmak. | X | |||||
6 | Konusuyla ilgili kaynak taraması yaptığı araştırmayı yetkin olarak akademik kriterlerin gerektirdiği şekilde tamamlamak. | X | |||||
7 | Konusuyla ilgili restorasyon ve konservasyon yapabilme yetkinliğinde olmak. | X | |||||
8 | Mesleki ve etik sorumluluğa sahip olmak. | X | |||||
9 | Öğrenmeyi öğrenme yetkinliğine sahip olmak. Konusu ile ilgili yeni çalışma, bilgi ve fikirlere açık olarak gelişmeleri sürekli takip edip, araştırma, analiz yapma, yorumlama ve uygulama yeterliliğiyle bunları kendisine kazanım olarak dönüştürme yetkinliğine sahip olmak. | ||||||
10 | Disiplin içi ve disiplinler arası gruplarla takım çalışması yapacak yetkinlikte olmak. | X | |||||
11 | Konusu ile ilgili çalışmaların, evrensel ve toplumsal boyutlarda etkilerini değerlendirebilmek için gerekli kapsamlı bilgiye sahip olmak. | X | |||||
12 | Alanındaki bilgileri takip edip kullanabilecek ve meslektaşlarıyla iletişim kurabilecek düzeyde en az bir yabancı dil bilgisine sahip olmak. | ||||||
13 | Eleştirel bakışa ve yaratıcı düşünme yetkinliğine sahip olmak. Sahip olunan bilgi, beceri ve fikirlerini bilimsel yöntemlerle analiz etmek, değerlendirmek için kullanabilmek yetkinliğine sahip olmak. | ||||||
14 | Yaşam boyu öğrenmenin sürdürülmesi gerektiği bilinci ve bunu gerçekleştirme yetkinliğine sahip olmak. | ||||||
15 | Geçmiş ve günümüz sanat anlayışlarını objektif olarak algılayıp kavrayabilmek ve bunları karşılaştırıp sentezleyebilmek yetkinliğine sahip olmak. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 | PÇ 14 | PÇ 15 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Celi yazıların özelliklerini açıklar | |||||||||||||||
2 | Celi yazıların kullanım alanlarını tanır | |||||||||||||||
3 | Celi sülüs kalıp taslağı hazırlar | |||||||||||||||
4 | Celi sülüs kompozisyon uygulaması yapar | |||||||||||||||
5 | Yazıda tashih usullerini uygular | |||||||||||||||
6 | İstifli yazıların özelliklerini açıklar | |||||||||||||||
7 | Türk hat sanatının klasik formlarını tanır |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Kısa Sınav | 20 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 6 | 96 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 6 | 6 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 1 | 6 | 6 |
Final | 1 | 6 | 6 |
Toplam İş Yükü | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |