Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Banach Uzaylarına Giriş TPL 517 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MAHPEYKER ÖZTÜRK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Temel fonksiyonel analiz bilgilerini kullanarak,normlu uzay, topolojik uzay arasındaki bağlantıları anlamak.Hanh-Banach genişletme teoremini anlamak, kompakt dönüşümler hakkında bilgi sahibi olmak.

Dersin İçeriği

Ön bilgiler. Normlar. Normlu uzayların özellikleri. Normlu uzaylarda doğrusal dönüşümler. Baire kategori teoremi. Hahn-Banach genişletme teoremi. Dual uzaylar. Zayıf topolojiler. Zayıf kompaktlık. Uç noktalar. Doğrusal dönüşümler.
Eşlenik dönüşümler. Kompakt dönüşümler. Schauder bazı. Sabit noktalar.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Fonksiyonel analiz bilgilerini kullanarak ilgili teoremleri yorumlar Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
2 Normlu uzay ve topolojik uzaylar kavramlarını açıklar Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
3 Normlu uzay ve topolojik uzaylar arasında bağlantıları kavrar Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
4 Hahn-Banach Banach genişletme teoremini yorumlar Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
5 Banach genişletme teoremini kullanarak diğer teoremleri yorumlar Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem,
6 Kompakt dönüşümleri kavrar Anlatım, Tartışma, Gezi / Gözlem, Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ön bilgiler
2 Normlar
3 Normlu uzayların özellikleri
4 Normlu uzaylar arasında doğrusal dönüşümler
5 Baire kategori teoremi
6 Hahn-Banach genişletme teoremleri
7 Dual uzaylar
8 Zayıf topolojiler
9 Zayıf kompaktlık
10 Uç noktalar
11 Doğrusal dönüşümler
12 Eşlenik dönüşümler
13 Kompakt dönüşümler
14 Schauder bazı, sabit noktalar
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

1-Robert E. Megginson, An Introduction to Banach space theory, Springer, 1998
2-Carl L. Devito, Functional Analysis and Linear operator theory, Addison-Wesley, 1990.

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. X
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. X
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. X
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. X
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. X
6 Sürekli deformasyonlar, değişmez kalan yapılar ve genelleştirilmiş formları ile ilgili kavramları bilir, kavramlar arası ilişkileri kavrar. Topolojik uzaylar ile ilgili ileri düzeyde kuramsal ve uygulamalı bilgilere sahip olur. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6
1 Fonksiyonel analiz bilgilerini kullanarak ilgili teoremleri yorumlar 4 4 4 4 4 4
2 Normlu uzay ve topolojik uzaylar kavramlarını açıklar 4 4 4 4 4 4
3 Normlu uzay ve topolojik uzaylar arasında bağlantıları kavrar 4 4 4 4 4 4
4 Hahn-Banach Banach genişletme teoremini yorumlar 4 4 4 4 4 4
5 Banach genişletme teoremini kullanarak diğer teoremleri yorumlar 4 4 4 4 4 4
6 Kompakt dönüşümleri kavrar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 10
1. Ara Sınav 70
1. Performans Görevi (Seminer) 20
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 60
1. Final 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 20 20
Performans Görevi (Seminer) 1 20 20
Final 1 25 25
Toplam İş Yükü 161
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,44
Dersin AKTS Kredisi 6