Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Organik Moleküllerin Yapı Aktivite İlişkisi | OGK 595 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | Yok |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MUSTAFA KÜÇÜKİSLAMOĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Organik moleküllerin biyolojik ortamlardaki davranışları hakkında bilgilerin birikmeye başlamasından bu yana yapı-aktivite ilişkileri kavramı giderek önem kazanmış ve artık bilimsel yayınlarda istenen ve aranan bir çalışma olmuştur. Bu bağlamda, sentezlenen yeni moleküllerin biyolojik olarak ne tür aktivite göstereceği hakkında öngörü sahibi yapmak, organik moleküllerin gösterdiği aktiviteler ile arasındaki ilişkiler hakkında yorum yapabilme kabiliyeti kazandırmak amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Yapı-aktivite ilişkisi kavramı; Biyolojikçe aktif organik moleküllerin taranması ve belirlenmesi; Organik bileşiklerde aktivite gösteren fonksiyonel gruplar ve bu grupların etki mekanizmaları; Biyolojik etki tarama yöntemi; Kimyasal çeşitleme yöntemi; Literatürde son yıllardaki çeşitli yayınların taranması ve bu yayınlardaki yapı-aktivite ilişkilerinin incelenmesi. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Yapı-aktivite ilişkisi kavramını bilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Yapı-aktivite ilişkisine uygun yeni moleküller türevlendirebilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Yapı-aktivite ilişkilerini yorumlayabilmek | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Yapı-aktivite ilişkisi kavramı | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
2 | Biyolojikçe aktif organik moleküllerin taranması ve belirlenmesi | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
3 | Biyolojikçe aktif organik moleküllerin taranması ve belirlenmesi | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
4 | Organik bileşiklerde aktivite gösteren fonksiyonel gruplar ve bu grupların etki mekanizmaları | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
5 | Organik bileşiklerde aktivite gösteren fonksiyonel gruplar ve bu grupların etki mekanizmaları | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
6 | Organik bileşiklerde aktivite gösteren fonksiyonel gruplar ve bu grupların etki mekanizmaları | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
7 | Biyolojik etki tarama yöntemi | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
8 | Biyolojik etki tarama yöntemi | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
9 | Ara sınav | |
10 | Kimyasal çeşitleme yöntemi | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
11 | Kimyasal çeşitleme yöntemi | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
12 | Literatürde son yıllarda çıkan çeşitli yayınların taranması ve yapı-aktivite ilişkilerinin incelenmesi | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
13 | Literatürde son yıllarda çıkan çeşitli yayınların taranması ve yapı-aktivite ilişkilerinin incelenmesi | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
14 | Literatürde son yıllarda çıkan çeşitli yayınların taranması ve yapı-aktivite ilişkilerinin incelenmesi | Kaynakların ve makalelerin derlenmesi ve sunum |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | [1] Şener, E.A., Yalçın, İ., “Kantitatif Yapı-Etki İlişkileri Analizleri”. Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi Yayınları, 2003. |
Ders Kaynakları | [2] Nicolaou, K.C., Montagnon, T., ‘Molecules that changed the world’. Wiley-VCH, 2008. [3] Balcı, M., ‘Organik Kimya Reaksiyon Mekanizmaları’. ODTÜ Yayınları, 2008. [4] Periyodik Yayınlar |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Organik kimya programı için gerekli lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
7 | Organik kimya programı alanındaki temel ve modern cihazlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup, bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir elde ettiği sonuçları analiz edebilir ve değerlendirebilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Yapı-aktivite ilişkisi kavramını bilmek | |||||||
2 | Yapı-aktivite ilişkisine uygun yeni moleküller türevlendirebilmek | |||||||
3 | Yapı-aktivite ilişkilerini yorumlayabilmek |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 156 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,24 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |