Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Stereokimya | OGK 592 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. AHMET TUTAR |
Dersi Verenler | Prof.Dr. AHMET TUTAR, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Moleküllerin 3 boyutlu yapılarını kavratmak. Optikçe aktiflik hakkında bilgi vererek, kiral bileşikleri tanıtmak. Birden fazla kiral merkez taşıyan bileşiklerin izomerleri hakkında bilgi vermek. Enantiyonmerlerin ayrılma metotlarını kavratmak. Optikçe aktif bileşiklerin NMR yorumlarından yapı aydınlatılmasına gitmek. (Not: Bu ders hemen hemen tüm üniversitelerde okutulmaktadır. Birçok üniversitede Stereokimya I ve Stereokimya II şeklinde 2 dönemde verilmektedir. Bazı üniversitelerde haftada 3 ya da 4 saat anlatılmaktadır) |
Dersin İçeriği | Basit Moleküller; Hibritleşme, Konformasyon ve Konfigürasyon; Kiral Moleküller; Bir Stereogenik Merkezli Moleküller, İki ve Daha Fazla Stereogenic Merkezli Moleküller; Karbon-Karbon ve Karbon-Azot Çift Bağların Stereokimyası, Stereogenik Karbon İçermeyen Bileşiklerde Kirallik, Siklik Yapılarda Stereoizomerizm, Doymuş Karbonlarda Sübstitüsyon Reaksiyonları; Prokirallik, Enantiotopik ve Diastreotopik Gruplar ve Yüzeyler; Stereokimyada NMR Spektroskopisinin Kullanımı |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bu ders sonunda, öğrenci organik bileşikleri 3 boyutlu kavrar ve optikçe aktif bileşikler hakkında detaylı bilgilenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
2 | Siklohekzanın sandalye ve kayık konformasyonlarını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Sübstitüe siklohekzanlarda 1,3-diaksiyal etkileşmeleri kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | Erytro ve threo ile syn ve anti terimlerini öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
5 | Rasemik karışımların enantiyomerlere ayrılmasını bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
6 | Asiklik ve siklik aklenlerde konfigürasyonu ve nisbi kararlılığı anlar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
7 | Aklenlerin asit katalizli Markovnikov hidrasyonunun bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Basit Moleküller | |
2 | Hibritleşme, Konformasyon ve Konfigürasyon | |
3 | Kiral Moleküller | |
4 | Bir Stereogenik Merkezli Moleküller | |
5 | İki ve Daha Fazla Stereogenik Merkezli Moleküller | |
6 | Karbon-Karbon ve Karbon-Azot Çift Bağların Stereokimyası | |
7 | Stereogenic Karbon İçermeyen Bileşiklerde Kirallik | |
8 | Siklik Yapılarda Stereoizomerizm | |
9 | ARASINAV | |
10 | Doymuş Karbonlarda Sübstitüsyano Reaksiyonları | |
11 | Prokirallik, Enantiotopik ve Diastreotopik Gruplar ve Yüzeyler | |
12 | Enantiotopik ve Diastreotopik Gruplar ve Yüzeyler | |
13 | Stereokimyada NMR Spektroskopisinin Kullanımı | |
14 | Stereokimyada NMR Spektroskopisinin Kullanımı |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | [1]Stereochemisrty, David G. Morris, David Morris, Royal Society of Chemistry, 2002 [2]Organic Stereochemistry, Michael J. T. Robinson, Oxford Science Publications, 2000 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Organik kimya programı için gerekli lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar. | ||||||
7 | Organik kimya programı alanındaki temel ve modern cihazlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup, bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir elde ettiği sonuçları analiz edebilir ve değerlendirebilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bu ders sonunda, öğrenci organik bileşikleri 3 boyutlu kavrar ve optikçe aktif bileşikler hakkında detaylı bilgilenir. | |||||||
2 | Siklohekzanın sandalye ve kayık konformasyonlarını öğrenir | |||||||
3 | Sübstitüe siklohekzanlarda 1,3-diaksiyal etkileşmeleri kavrar | |||||||
4 | Erytro ve threo ile syn ve anti terimlerini öğrenir | |||||||
5 | Rasemik karışımların enantiyomerlere ayrılmasını bilir | |||||||
6 | Asiklik ve siklik aklenlerde konfigürasyonu ve nisbi kararlılığı anlar | |||||||
7 | Aklenlerin asit katalizli Markovnikov hidrasyonunun bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 15 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 15 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |