Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Organik Sentez Dızaynı OGK 587 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. AHMET TUTAR
Dersi Verenler Prof.Dr. AHMET TUTAR,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı Organik kimyadaki bir araştırıcının hedeflediği bir bileşiğin nasıl sentezleneceğini kavraması açısından gerekli olan bir derstir
Dersin İçeriği Parçalanmalara Giriş, Birli Parçalanmalar, İkili parçalanmalar, Perisklik Reaksiyonlar, Heteroatoms ve Heterosiklik Bileşikler, Küçük Halkalar İçin Özel Metotlar, Strateji, İleri Çalışmalar
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Bu ders sonunda, Organik Kimyada araştırma yapacak bir araştırıcının hedeflemeyi düşündüğü bir bileşiği, hangi çıkış bileşiklerle ve hangi reaksiyon şartlarıyla sentezleyebileceğini öğrenir ve ilgili sentezin mekanizmasını yazma kabiliyetine kavuşur. Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma,
2 Çok basamaklı sentezleri dizayn eder Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
3 Sentetik problemleri çözmeyi öğrenir Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
4 Sentez dizaynını analitik yaklaşım önerir Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
5 Basit organik reaksiyonların mekanizmalarını çizer Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
6 C-C, C-N ve C-O bağların nerede ve nasıl kopacağını öğrenir Tartışma, Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Parçalanmalara Giriş
2 Basit alkol ve basit olefinlerin parçalanması
3 Aril Keton ve Basit Ketonların Parçalanması
4 İkili Parçalanmalar, 1,3-dioksijenli Yapılar, 1,5-Dikarbonil Bileşikler
5 1,4-dioksijenli yapılar, 1,6-dikarbonil bileşikler
6 Perisiklik Reaksiyonlar
7 Heteroatomlar: Eterler ve Aminler
8 Heterosiklik Bileşikler, Amino Asitler
9 ARASINAV
10 Küçük Halkalı Bileşikler: Üç Üyeli Halkalar, Dört Üyeli Halkalar
11 Strateji, Odaklanmış Sentezler, Stratejik Araçlar,
12 Mümkün Olan Tüm Parçalanmalar, Alternatif FGI,
13 Fonksiyonel Grup Katılması
14 İleri Çalışma
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları [1]S. Warren, Designing Organic Syntheses, John Wiley&Sons, 1998.
Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır.
2 Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular.
3 Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır.
4 Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir.
5 Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır.
6 Organik kimya programı için gerekli lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar.
7 Organik kimya programı alanındaki temel ve modern cihazlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup, bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir elde ettiği sonuçları analiz edebilir ve değerlendirebilir.
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Bu ders sonunda, Organik Kimyada araştırma yapacak bir araştırıcının hedeflemeyi düşündüğü bir bileşiği, hangi çıkış bileşiklerle ve hangi reaksiyon şartlarıyla sentezleyebileceğini öğrenir ve ilgili sentezin mekanizmasını yazma kabiliyetine kavuşur.
2 Çok basamaklı sentezleri dizayn eder
3 Sentetik problemleri çözmeyi öğrenir
4 Sentez dizaynını analitik yaklaşım önerir
5 Basit organik reaksiyonların mekanizmalarını çizer
6 C-C, C-N ve C-O bağların nerede ve nasıl kopacağını öğrenir
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 70
1. Ödev 15
1. Performans Görevi (Seminer) 15
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 15 15
Ödev 1 10 10
Performans Görevi (Seminer) 1 15 15
Final 1 20 20
Toplam İş Yükü 156
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,24
Dersin AKTS Kredisi 6