Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Hormonlar | BYK 511 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ALİ KURU |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ALİ KURU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu dersin amacı, hormonların biyolojik sistemlerdeki rolünü ve etkilerini anlamak ve hormonların düzenleyici işlevlerini kavramaktır. Öğrenciler, endokrin sistemin yapısını, hormonların sentezini ve salınımını, hedef organlarla olan etkileşimlerini ve fizyolojik süreçlerdeki rollerini öğrenerek, hormonların vücut homeostazı üzerindeki etkilerini inceleyeceklerdir. Ayrıca, hormonların metabolizması, bozuklukları ve tedavi stratejileri hakkında bilgi sahibi olacaklar ve hormonların klinik uygulamalardaki önemini değerlendireceklerdir. |
Dersin İçeriği | Ders içeriği, endokrin sistemin temel yapısını ve işleyişini inceleyerek, hormonların sentezi, salınımı ve hedef organlar üzerindeki etkilerini açıklayacaktır. Öğrenciler, çeşitli hormon gruplarının (peptid, steroid, amin) fonksiyonlarını, düzenleyici mekanizmalarını ve fizyolojik süreçlerdeki rollerini öğreneceklerdir. Ayrıca, hormon bozukluklarının nedenleri, belirtileri ve tedavi yaklaşımları hakkında bilgi sahibi olacaklar. Ders, hormonların klinik uygulamalarını ve sağlık üzerindeki etkilerini de kapsayarak, öğrencilerin endokrin sistemle ilgili teorik ve pratik bilgilerini geliştirmeyi amaçlamaktadır. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Hormonların Temel Özelliklerini Tanımlama | Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, |
2 | Endokrin Sistemin Yapısını ve İşleyişini Açıklama | Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, |
3 | Hormonların Sentez ve Salınım Süreçlerini Anlama | Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Hormon-Hedef Organ Etkileşimlerini Analiz Etme | Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, |
5 | Hormon Bozukluklarının Belirtilerini ve Tedavi Yöntemlerini Tanıma | Soru-Cevap, | Sözlü Sınavlar, Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
6 | Hormonların Metabolizma Üzerindeki Etkilerini İnceleme | Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, |
7 | Hormonların Klinik Uygulamalarını ve Tedavi Stratejilerini Değerlendirme | Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), Sözlü Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Hormonlara Giriş ve Endokrin Sistem | |
2 | Hormon Sınıflandırması ve Kimyasal Yapıları | |
3 | Hormon Sentezi ve Salınımı | |
4 | Hormonların Hedef Organlarla Etkileşimleri | |
5 | Hipotalamus ve Hipofiz Bezi | |
6 | Tiroid ve Paratiroid Hormonları | |
7 | Adrenal Hormonlar ve Üreme Hormonları | |
8 | Metabolik Hormonlar ve Enerji Dengelemesi | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Hormon Bozuklukları: Diyabet ve Hipoglisemi | |
11 | Hormon Bozuklukları: Hipotiroidizm ve Hipertiroidizm | |
12 | Hormonların Klinik Uygulamaları ve Tedavi Yöntemleri | |
13 | Hormonların Egzersiz ve Diyetle İlişkisi | |
14 | Proje Sunumları ve Genel Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Basılmamış ders notları |
Ders Kaynakları | 1. Basic and Clinical Endocrinology, Yazar: Francis S. Greenspan 2. Endokrinoloji ve Metabolizma, Yazar: Prof. Dr. Ayhan Yüksel 3. Endokrin Sistem ve Hormonlar, Yazar: Prof. Dr. Füsun Bilgütay
|
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Biyokimya programı için gerekli lisans düzeyi yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
7 | Biyokimya programı alanındaki temel ve modern cihazlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup, bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir elde ettiği sonuçları analiz edebilir ve değerlendirebilir. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Hormonların Temel Özelliklerini Tanımlama | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 |
2 | Endokrin Sistemin Yapısını ve İşleyişini Açıklama | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 |
3 | Hormonların Sentez ve Salınım Süreçlerini Anlama | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 |
4 | Hormon-Hedef Organ Etkileşimlerini Analiz Etme | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 |
5 | Hormon Bozukluklarının Belirtilerini ve Tedavi Yöntemlerini Tanıma | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 |
6 | Hormonların Metabolizma Üzerindeki Etkilerini İnceleme | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 |
7 | Hormonların Klinik Uygulamalarını ve Tedavi Stratejilerini Değerlendirme | 5 | 5 | 3 | 3 | 3 | 3 | 0 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 60 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|