Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Analitik Kimyada Farmasotik Uygulamalar | ANK 612 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. CAN SERKAN KESKİN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Bölüm araştırma görevlileri |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders, özellikle Analitik Kimya bilim dalındaki Yüksek Lisans ve Doktora programlarında, Farmasötik Kimya alanına yönelik akademik kariyer yapmak isteyenler, araştırma enstitüleri, kamu kuruluşları ve ilaç endüstrisi gibi alanlara yönelmeyi hedefleyip ya da zaten buraların çalışanı olarak görev yapan ve konuyla ilgili ileri düzeyde eğitim almak, araştırma yapmak ve uygulama yapmayı öğrenmek isteyenlere eğitim vermeyi hedeflemektedir. |
Dersin İçeriği | Kısaca ilaç etken madde bilimi ya da ilaç ve eczacılık kimyası olarak da tanımlanabilecek olan Farmasötik Kimya, tıbbi, biyolojik ve farmasötik bilimlerin ortak araştırma alanını oluşturan önemli bir eczacılık bilim dalıdır. Ayrıca ilaç etken maddelerinin farmasötik ürünlerde ve biyolojik sıvılarda spektroskopik ve kromatografik olarak gerçekleştirilen kalitatif ve kantitatif analizleri için yöntem geliştirme ve uygulama çalışmaları da farmasötik kimya konusunda yapılan çalışmalar arasındadır. Analitik Kimyada Farmasötik Uygulamalar dersi ile bütün bu uygulama çalışmaları, farmasötik kimya konusunda eğitimlerine devam etmek isteyen kimya bölümü öğrencilere katkı sağlayabilir. Farmasötik kimyaya giriş, ilaç bilimi ve onunla ilgili genel kavramlar, kalitatif farmasötik analizler, kantitatif farmasötik analizler, enstrümental ilaç analizi yöntemleri, ultraviyole ve görünür alan spektroskopisi (UV-Vis.) yöntemleri, infrared spektroskopisi (IR) yöntemleri, nükleer manyetik rezonans spektroskopisi (NMR) yöntemleri, kütle spektrometrisi (mass) yöntemleri, uygulamalar, ilaç etken maddelerinde safsızlıklar ve analiz yöntemleri, biyolojik sıvılardaki kantitatif analizler, kromatografik teknikler ve yöntem geliştirme, ilaç etken madde analizleri için HPLC ve GC yöntemleri |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Farmakoloji hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Preparatlarda ve biyolojik örneklerde ilaç analizlerinin nasıl yapıldığını öğrenir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | İlaç analizleri için HPLC ve termal yöntemleri öğrenir. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
4 | İlaç analizlerinde validasyon hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Anlatım, | |
5 | Güncel ilaç analizleri hakkında bilgi sahibi olur. | Beyin Fırtınası, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İlaç bilimi | |
2 | İlaç bilimi | |
3 | Preparatlarda ilaç analizleri | |
4 | Preparatlarda ilaç analizleri | |
5 | Biyolojik örneklerde ilaç analizleri | |
6 | Biyolojik örneklerde ilaç analizleri | |
7 | İlaç analizlerinde HPLC | |
8 | Ara sınav | |
9 | İlaç analizlerinde HPLC | |
10 | Termal yöntemler | |
11 | Termal yöntemler | |
12 | Validasyon | |
13 | Validasyon | |
14 | Literatür çalışmalarının incelenmesi |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Haftalık hazırlanmış ders sunuları sisteme eklenecektir. |
Ders Kaynakları | Farmasötik Kimya Pratikleri, Ankara Üniversitesi Eczacılık Fakültesi, Seçkin ÖZDEN, Rahmiye ERTAN, Ankara, Eylül 2004. İlaçların Tanınması ve Kantitatif Tayini, ERGENÇ, N., GÜRSOY, A., ATEŞ, Ö., İstanbul Üniversitesi Yayınları, 1989. Farmasötik ve Medisinal Kimya Ders Kitabı (Yapı-Etki İlişkileri), Ankara Üniversitesi, Eczacılık Fakültesi Yayınları No: 49, Ningur Noyanalpan, Ankara, 1978. Farmasötik Kimya Ders Kitabı. I. Medisinal Kimya, N. Ergenç, A. Gürsoy, O. Ateş, İstanbul Üniversitesi Basım ve Film Merkezi, İstanbul, 1997. Tıbbi Farmakoloji, Oğuz Kayaalp, 10.Baskı, Hacettepe-TAŞ., 2002. Tıbbi Terminoloji, T.C. Anadolu Üniversitesi Yayını No: 2525, Didem Arslantaş, 1. Baskı, Eskişehir, Haziran 2012. Nicel İlaç Analizleri Ders Notları, TOZKOPARAN, B.,Hacettepe Üniv. Eczacılık Fak., 2005. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | X | |||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | X | |||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | X | |||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | X | |||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | X | |||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. | X | |||||
7 | Analitik Kimya alanındaki lisans ve yüksek lisans düzeyindeki yeterliliklerini temel alarak, iş ve laboratuvar güvenliği yanında çevre koruma bilincine sahip olur. Aynı ya da farklı bir alanda bilgilerini uzmanlık düzeyinde geliştirir, derinleştirir, analiz eder ve yorumlar. | X | |||||
8 | Analitik Kimya Bilim dalı için gerekli modern cihazlar ve metotlar hakkında uygulamalı ve teorik bilgilere sahip olup bu yöntemlerle akademik düzeyde kimya deneyleri gerçekleştirir. Elde edilen sonuçları ve karşılaşılan sorunları gözlemleyip, çözüm yolları bulabilme yeteneğini kazanmış kimya doktoru unvanına sahip uzman kimyager ve akademisyen olur. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Farmakoloji hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 |
2 | Preparatlarda ve biyolojik örneklerde ilaç analizlerinin nasıl yapıldığını öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 |
3 | İlaç analizleri için HPLC ve termal yöntemleri öğrenir. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 |
4 | İlaç analizlerinde validasyon hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 |
5 | Güncel ilaç analizleri hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |