Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Hadis Metinleri II ILA 404 8 4 + 0 4 5
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi Lisans
Dersin Türü Zorunlu
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi ZÜBEYDE ÖZBEN DOKAK
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları

Prof. Dr. Abdullah AYDINLI, Prof. Dr. Erdinç AHATLI, Doç. Dr. Hayati YILMAZ, Dr. Öğr. Üyesi Şule Yüksel UYSAL

Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Ahlâkî öğretiler, toplumsal ilişkiler ve erdemli insan olmanın yolları konusundaki hadislerin bir kısmını öğrencilere tanıtmak

Dersin İçeriği

Bu derste, Buharinin Sahîh'inin Kitabu'l-Edeb bölümü çerçevesinde ahlak, edeb, görgü kurallarıyla ilgili bazı hadislerin metinleri verilip tercüme edilerek söz konusu hadislerin günümüzde nasıl anlaşılması gerektiği ve açıklamaları yapılmaktadır.

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Hadisi şekil özellikleriyle tanır. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
2 Temel hadis kitaplarını rivayet özellikleri açısından karşılaştırır. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
3 Sened-metin ilişkisini analiz eder. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
4 Hadis metninin Türkçeye çevirisi konusunda tecrübe kazanır. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
5 Metin anlama metodlarını uygular. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
6 Hadisin klasik ve güncel yorumlarının sentezini yapar. Anlatım, Soru-Cevap, Deney ve Laboratuvar,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Edeb hadisleri kavramı ve ilgili edebiyat
2 Ana babaya saygı göstermekle ilgili hadisler
3 Akraba haklarına riayetle ilgili hadisler
4 Komşu haklarını ilgilendiren hadisler
5 Çocuklara, yetimlere ve dullara ilgi göstermeye dair hadisler
6 Hayvanlara iyi muamele ve çevreyi korumakla ilgili hadisler
7 Konuşma adabına dair hadisler
8 Kötü ahlakı ve insanların fiziksel kusurlarıyla alay etmeyi kınayan hadisler
9 İnsanlara iyi davranmak ve güler yüz göstermekle ilgili hadisler
10 Misafire ikram etmek ve güzel ağırlamakla ilgili hadisler
11 Söz taşımanın ve yalan söylemenin kötülüğüne dair hadisler
12 Çocuklara güzel isim verme konusundaki hadisler
13 Öfkelenmemeyi ve sabretmeyi öven hadisler
14 Dil terbiyesi ve anlatımda üslup çeşitliliği
Kaynaklar
Ders Notu

Buhârî, Sahîhu'l-Buhârî (el-Câmius-Sahîh) Kitâbü'l-edeb anabölümü, İstanbul 1981

Ders Kaynakları

1. Ürkmez, Ahmet, Ahlâk Ekseninde Hadis, İstanbul 2010
2. İbn Hacer, Fethul-bârî Şerhu Sahîhil-Buhârî
3. Aynî, Umdetül-kârî Şerhu Sahîhil-Buhârî

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir.
2 Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. X
3 Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. X
4 Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir.
5 İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir.
6 İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. X
7 Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir.
8 Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar.
9 Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. X
10 İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir.
11 İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. X
12 Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir.
13 Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9 PÇ 10 PÇ 11 PÇ 12 PÇ 13
1 Hadisi şekil özellikleriyle tanır.
2 Temel hadis kitaplarını rivayet özellikleri açısından karşılaştırır.
3 Sened-metin ilişkisini analiz eder.
4 Hadis metninin Türkçeye çevirisi konusunda tecrübe kazanır.
5 Metin anlama metodlarını uygular.
6 Hadisin klasik ve güncel yorumlarının sentezini yapar.
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Kısa Sınav 100
Toplam 100
1. Yıl İçinin Başarıya 10
1. Final 90
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 4 64
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Kısa Sınav 3 3 9
Final 1 2 2
Toplam İş Yükü 123
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 4,92
Dersin AKTS Kredisi 5