Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sistematik Kelam | ILA 365 | 5 | 4 + 0 | 4 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Lisans |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. HÜLYA TERZİOĞLU |
Dersi Verenler | Prof.Dr. SÜLEYMAN AKKUŞ, Prof.Dr. HÜLYA TERZİOĞLU, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Öğrencilere, İslam inanç esaslarını konu alan Kelam problemleri üzerinde, akıl ve nakil çerçevesinde bilimsel metotlarda, yeterlilik kazandırmaktır. |
Dersin İçeriği | Bu derste İslam dininin temel iman ve akaid meseleleri (Nübüvvet, peygamberlerin nitelikleri, ilahî kitaplar, melek, cin, şeytan, kıyamet ve ahirettin gerçekliği, kabir hayatı, cennet, cehennem gibi konular ) dini naslar ve aklî delillerle işlenecektir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Peygamberlere olan ihtiyacı ve onların sıfatlarını tanımlar ve ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Peygamberlerin görevlerini dinî aklî delillerle birlikte tanımlar ve ifade eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Kutsal kitaplara ilişkin temel hususları bilir ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Meleklerin temel niteliklerini, görevlerini ve insanla olan ilişkilerini tanımlar ve ifade eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Cin ve şeytanın niteliklerini, bunların insanla olan ilişkilerini tanır ve değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
6 | Kıyamet, kabir ve âhiret hayatına ilişkin konuları dinî-aklî delilleriyle tanır ve bunları değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | İsbat-ı Vacib | |
2 | Allahın Sıfatları (Tenzihi, Fiili, Haberi) | |
3 | Sübuti Sıfatlar | |
4 | Kelam Mezheplerinin sıfatlara yaklaşımı | |
5 | Kaza ve Kader | |
6 | İnsan İradesi ve Hürriyeti | |
7 | Hüsün-kubuh sorunu ( iyi ve kötünün akliliği) | |
8 | Ecel, Rızık | |
9 | Nübüvvetin İmkanı ve Gerekliliği | |
10 | Peygamberlik ve peygamberlere iman | |
11 | Kutsal kitaplara iman, Kuran ve diğer kutsal kitaplar ve özellikleri | |
12 | Öldükten sonra dirilmenin imkanı, ispatı ve önemi | |
13 | Ahiret hayatının evreleri | |
14 | Cennet ve cehennemin varlığı, gereği ve özellikleri |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | A.Saim Kılavuz, İslam Akaid ve Kelama Giriş, Ensar Yay. , İst.,2004. |
Ders Kaynakları | 1. Mevlut Ozler, İslam Düşüncesinde Tevhid, Nun Yayıncılık, İstanbul 1995. 2. Emrullah Yüksel, Sistematik Kelam, İz Yay.,İst. 2005. 3. Mehmet S. Aydın, Din Felsefesi, Selçuk Yayınları, Ankara 1996 4. Metin Yurdagür, Allahın Sıfatları, İstanbul 1984 5. TDV İslam Ansiklopedisi (ilgili maddeler) 6. Harikulade, DİA, XVI, 181-188; Hatm-i nübüvvet DİA, XVI, 477-479. 7. B. Topaloğlu, Y. Şevki Yavuz, İ. Çelebi, İslamda İnanç Esasları, İstanbul 1991. 8. Reşid Rıza, Muhammedî Vahiy (trc. Salih Özer), Ankara 1991 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kur’an-ı Kerim’i usulüne uygun okuyabilir ve metnin amacına uygun yorum yapabilir. | ||||||
2 | Alanıyla ilgili klasik ve modern metinleri anlayabilecek ve kendisini sözlü ve yazılı olarak ifade edebilecek düzeyde Arapça bilgisine sahiptir. | X | |||||
3 | Hz. Peygamber’in söz, fiil ve takrirleri, fiziksel ve ahlaki özellikleri, hadisin ve hadis ilminin tarihi seyri, usulü, problemleri, yorumlanması ve kültürel değeri hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
4 | Klasik kaynaklarda ve modern araştırmalarda İslam fıkhının temel konularını bilir; mukayeseli hukuk yöntemleri çerçevesinde İslam hukuku ile diğer hukuk sistemleri arasında karşılaştırmalar yapabilir ve İslam hukukunu hukuk tarihi açısından değerlendirebilir. | ||||||
5 | İslam inanç esaslarını akıl ve nakil çerçevesinde bilir ve Kelam problemlerinin bilimsel metotlarla çözümüne dair fikir yürütebilir. | ||||||
6 | İslam dünyasında dini ve siyasi gayelerle vücut bulmuş klasik ve çağdaş akımlar hakkında temel bilgi sahibidir. | X | |||||
7 | Tasavvufun tarihi, kavramları, kurumları, şahsiyetleri ve felsefesi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
8 | Dini eğitim tarihi ile dini ve modern eğitim metotları hakkında bilgi sahibidir. Bu metotları din eğitiminde kullanabilir. Muhakeme gücü ve doğru düşünme yeteneği gelişir, kişisel güveni artar. | X | |||||
9 | Din ve dini konular hakkında felsefi, sosyolojik ve psikolojik olarak düşünebilir. Müslüman düşünürler tarafından ortaya konulan düşünce konuları ve tarihi hakkında bilgi sahibidir. | ||||||
10 | İnsanlığın düşünce seyrinin tarihi hakkında, yaşayan ve mensubu kalmamış dinler konusunda ana hatlarıyla bilgi sahibidir. Dinler arası mukayese yapabilir. | X | |||||
11 | İslam Tarihi’nin çeşitli dönemlerini bilir; İslam medeniyet ve bilimine siyasî, kültürel ve sosyal tarih açısından disiplinler arası, metodolojik, sentezci ve eleştirel bir bakış açısıyla bakabilir. | ||||||
12 | Türk İslam Edebiyatı’nın formlarını tanır ve bu formlara ait örnekleri okuyup anlayabilir. Genel müzik nazariyatı bilgileri yanında Türk Din Musikisi formları hakkında bilgi sahibi olup uygulama yapabilir. Mimarî ve tezyini sanatlarının tarihini, özelliklerini bilir. Estetik düşünce anlayışına sahiptir. | ||||||
13 | Dini Bilimler alanında disiplinler arası araştırma ve inceleme yapar. Bilimsel çalışmalarda bilimsel, kültürel ve etik değerlere uygun hareket eder. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 | PÇ 13 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Peygamberlere olan ihtiyacı ve onların sıfatlarını tanımlar ve ifade eder. | |||||||||||||
2 | Peygamberlerin görevlerini dinî aklî delillerle birlikte tanımlar ve ifade eder. | |||||||||||||
3 | Kutsal kitaplara ilişkin temel hususları bilir ve değerlendirir. | |||||||||||||
4 | Meleklerin temel niteliklerini, görevlerini ve insanla olan ilişkilerini tanımlar ve ifade eder | |||||||||||||
5 | Cin ve şeytanın niteliklerini, bunların insanla olan ilişkilerini tanır ve değerlendirir. | |||||||||||||
6 | Kıyamet, kabir ve âhiret hayatına ilişkin konuları dinî-aklî delilleriyle tanır ve bunları değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Kısa Sınav | 100 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 10 |
1. Final | 90 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 4 | 64 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 4 | 64 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Kısa Sınav | 2 | 2 | 4 |
Ödev | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |