Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Türk Sinemasına Kültürel Yaklaşımlar CUL 540 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Arş.Gör.Dr. MUZAFFER MUSAB YILMAZ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Genel Eğitim
Dersin Amacı

Türk sinemasının  estetik, ekonomik ve politik niteliklerini kültür teorileri ile ilişkili olarak ele almayı ve analiz etmeyi amaçlamaktadır. 

Dersin İçeriği

Ders, (1) modernleşme ve modernizm ekseninde (1.1) Türkiye'deki sinema deneyimini ve (1.2) ulusal kimlik-ulusal sinema tartışmalarını,  (2)  post kolanyal teori bağlamında (2.1) üçüncü dünya sineması (2.2.) üçüncü sinema kavramları ile Türk sineması arasındaki ilişkiyi, (3.) küreselleşme, post modernizm ve dijital kültür ile bağlantılı olarak (3.1) ulus ötesi sinemalarla kurulan bağlantıyı, bu bağlamlarda (3.2) Yeni Türk sinemasında görülen dönüşümü estetik ve ideolojik olarak değerlendirir. 

# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Türk sinemasını modernleşme ve modernizm ekseninde değerlendirir Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma,
2 Post kolonyal teori ekseninde Türk sinemasının konumunu tartışır, üretilen filmleri yorumlar Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
3 Türk sinemasındaki güncel eğilimleri kültürel ve estetik bağlamları içinde kavrar Anlatım, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Sinema nedir? Sinema ve temsil ilişkisi çerçevesinde sinemanın ontolojisi üzerine düşünmek
2 Türkiye'de sinema deneyimi: sinema - seyirci ilişkisi ve modernleşme süreçeleri Türk modernleşmesi ekseninde ulusal sinema ve ulusal kimlik tartışmaları: ilk dönemler
3 Türk modernleşmesi ekseninde ulusal sinema ve ulusal kimlik tartışmaları: ilk dönemler
4 Modernleşme ve modernizm bağlamında ulusal sinema 1 : Lütfi Akad
5 Modernleşme ve modernizm bağlamında ulusal sinema 2 : Metin Erksan
6 Post-kolonyal teori ve üçüncü dünya sineması perspektifinde Türk sineması: ayrımlar, kesişmeler
7 Popüler bir sinema olarak Yeşilçam : film üretimi, türler, star sistemi (kültür endüstrisi kavramları ile Yeşilçam'a bakmak)
8 1970'ler ve 80'lerde toplumsal gelişmeler ekseninde Türk sineması: eğilimler, dönüşümler, yeni fırsatlar
9 Küreselleşme ekseninde Türkiye'de iletişim politikaları ve sinema
10 1990 sonrası Yeni Türk sineması: Üretim koşulları ve yeni sinema anlayışı; autuer sinemanın yeniden doğuşu: Nuri Bilge Ceylan, Zeki Demirkubuz
11 Yeni Türk sinemasında yeni bağımlılıklar ve oryantalizm üzerine düşünmek: üçüncü sinema kavramı ve film festivalleri
12 Post-yapısalcılık perspektifinde Auteur sinemanın krizi ve Türk sinemasının auterleri
13 Dijital sinema teroisi bağlamında Türk sineması ve genç yönetmenler: postmodernizmin yeni olanakları özgünlük tartışmaları
14 Genç yönetmenler, güncel eğilimler ve tartışma: kültürel ve estetik bağlam
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Seçil Buker, Gürhan Topçu, Sinema: Tarih, Kuram, Eleştiri. İstanbul: İthaki, 2019
Serpil Kırel, Kültürel Çalışmalar ve Sinema, İstanbul: İthaki, 2018
Türk Sinemasında Modernist Estetik, Ali Karadoğan, 2018 
Nezih Erdoğan, Sinemamızın İstanbul’da İlk Yılları, İstanbul: İletişim, 2017.
Öztürk, S. Sinema Felsefesine Giriş, Film-Yapımı Felsefe. Ankara, Ütopya, 2017
Hasan Akbulut, Melodramatik İmgelem, İstanbul: Hayalperest, 2012
Umut Tümay Arslan, Mazi Kabrinin Hortlakları, İstanbul: Metis, 2010
Pay Ayşe, Yönetmen sineması Zeki Demirkubuz, İstanbul: Küre Yayınları, 2009
Pay Ayşe, Yönetmen sineması Derviş Zaim, İstanbul: Küre Yayınları, 2009
Deniz Bayrakdar (hzl.). Türk Film Araştırmalarında Yeni Yönelimler 7. İstanbul: Bağlam Yayınları, 2009.
Ali Özuyar, Sinemanın Osmanlıca Serüveni, Ankara: Deki, 2008 
Rıza Kıraç, Film İcabı, Türk sinemasına İdeolojik Bir Bakış. Ankara: De Ki Yayınları, 2008.                   Ulusay, Nejat. Melez İmgeler, Sinema ve Ulusötesi Oluşumlar. Ankara: Dost Yayınları, 2008.
Esra Biryıldız ve Zeynep Çetin Erus (drl.). Üçüncü Sinema ve Üçüncü Dünya Sineması. İstanbul: Es Yayınları, 2007Hristidis, Şengün Kılıç. Sinemada Ulusal Tavır, “Halit Refiğ Kitabı”. İstanbul: İş Bankası Yayınları, 2007.
Ali Özuyar, Devlet-i Aliye’de Sinema, Ankara: Deki, 2007
Ayça Atikoğlu, “Romanı Dışlayan Film”, ‘Rejisör’ Atıf Yılmaz. Müjde Arslan (drl.). İstanbul: Agora, 2007.
Dilek Tunalı, Batı’dan Doğu’ya Hollywood’dan Yeşilçam’a Melodram, Ankara: Aşina kitap, 2006
Asuman Suner, Hayalet Ev, Yeni Türk Sinemasında Aidiyet Kimlik ve Bellek. İstanbul: Metis Yayınları, 2005. 
Abisel, Nilgün. Türk Sineması Üzerine Düşünceler. Ankara: Phoenix Yayınları, 2005.
Ertekin Akpınar(hzl). 10 Yönetmen ve Türk Sineması. İstanbul: Agora Kitaplığı, 2005.
Elsaesser, Thomas. “Film Festival Networks: The New Topographies of Cinema in Europe”, European Cinema, Face to Face with Hollywood. Amsterdam: Amsterdam University Press, 2005
İletişim Politikaları: Pazarın Düzenlenmesi, Erişim ve Çeşitlilik. Mine Gencel Bek ve Deirdre Kevin (drl.). Ankara: Ankara Üniversitesi Basımevi, 2005. ss.291-332.
Nigar Pösteki, 1990 Sonrası Türk Sineması. 2. Basım. İstanbul: Es Yayınları, 2005.
Hasan Akbulut, Nuri Bilge Ceylan Sinemasını Okumak, Anlatı, Zaman, Mekan. İstanbul: Bağlam Yayınları, 2005.
Lütfi Akad, Işıkla Karanlık Arasında. İstanbul: Türkiye İş Bankası Kültür Yayınları, 2004.
Şükran Kuyucak Esen, Sinemamızda Bir ‘Auteur’ Ömer Kavur. İstanbul: Alfa Yayınları, 2002.
Şükran Kuyucak Esen, 80’ler Türkiyesi’nde Sinema. 2.Basım. İstanbul: Beta Yayınları, 2000.
Engin Ayça, “Yeşilçam’a Bakış”, Türk Sineması Üzerine Düşünceler. Süleymâ Murat Dinçer (hzl.). Ankara: Doruk Yayınları, 1999.
Burçak Evren, Değişim Döneminde Türk Sineması. İstanbul: Antrakt Sinema Kitapları, 1997.
Giovanni Scognamillo, Türk Sinema Tarihi. İstanbul: Kabalcı Yayınevi,1998.
Süleymâ Murat Dinçer (drl.) Türk Sineması Üzerine Düşünceler Ankara: Doruk Yayınları, 1996, 
Özön, Nijat. Karagözden Sinemaya, Türk Sineması ve Sorunları. C.1. Ankara: Kitle Yayıncılık,1995.
Özön, Nijat. Karagözden Sinemaya, Türk Sineması ve Sorunları. C.2. Ankara : Kitle Yayıncılık, 1995.
Ayşe Saşa, Yeşilçam Günlüğü, İstanbul: Dergah, 1993

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır. X
2 Disiplinlerarası ve disiplinleraşırı çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları Kültürel Çalışmalar alanına adapte edebilme becerisini kazanır. X
3 Uzmanlık alanı ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanır. X
4 Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanır. X
5 Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. X
6 Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır. X
7 Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında Kültürel Çalışmalar alanına katkı sağlama becerisini kazanır. X
8 Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslararası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır. X
9 İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7 PÇ 8 PÇ 9
1 Türk sinemasını modernleşme ve modernizm ekseninde değerlendirir
2 Post kolonyal teori ekseninde Türk sinemasının konumunu tartışır, üretilen filmleri yorumlar
3 Türk sinemasındaki güncel eğilimleri kültürel ve estetik bağlamları içinde kavrar
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ara Sınav 100
Toplam 100
1. Final 60
1. Yıl İçinin Başarıya 40
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 3 48
Ara Sınav 1 25 25
Final 1 30 30
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6