Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Televizyon Çalışmaları | CUL 520 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. HASAN HÜSEYİN TAYLAN |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Global televizyon yayıncılığını analiz edebilmek için gerekli teorik kavramları (program formatları ve türler, teknolojik dönüşümler, üretim iktisadı, yayıncılık düzenlemeleri, izlerkitle ve tüketim) kullanarak kültürel anlamını kavrayabilmek, oluşturduğu estetiği, ürettiği kültürel metinlerin nasıl irdelenebileceğini öğrenmek. Türkiye özelinde, Cumhuriyetin kurulmasından itibaren radyo yayıncılığıyla başlayan, 1960’lı yıllarda TRT’nin kurulmasıyla yeni bir kurumsallık kazanan, siyah-beyaz ve renkli televizyon yayımcılığı ve uzun yıllar süren yayıncılık tekelinini 1990’larda kaldırılmasıyla yeniden tarif bulan tarihsel gelişimi içinde incelemek. Global bir teknolojinin siyasal ve iktisadi dinamiklerle, Türkiye de dahil, nasıl öteki toplumlarda yerelleştiğini analiz etmek, üretmeye çalıştığı hayat tarzını kültürel metinler yoluyla yorumlamak, kültürel çalışmalar disiplini ile ilişkilendirmek. |
Dersin İçeriği | Televizyon yayıncılığının global ve yerel tarihi, televizyon çalışmaları kuramları, televizyon ve toplumsal değişim, Erken Cumhuriyet döneminden itibaren kültür siyasetleri tarihi, Türkiye popüler kültür tarihi konularını içerir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, | |
2 | İkinci Dünya Savaşı ertesinden itibaren, habercilikten eğlenceye yönelen anaakım yayıncılığının dönüşümünü çözümlemek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
3 | Program formatları ve türlerini sınıflandırdıktan sonra anaakım ve tematik kanalları ayırabilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
4 | Televizyon yayıncılığının yerel ve global özelliklerini kavrayabilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
5 | “Televizyon kültürleri” kavramını “televizyon çalışmaları” perspektifinden analiz edebilmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, | |
6 | Türkiye’deki radyo ve televizyon yayıncılığı tarihini detaylarıyla öğrenmek ve analiz etmek. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Rol Oynama, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Dersin tanıtımı ve beklentiler | |
2 | Radyodan Televizyona, teknolojik dönüşüm ve yakınsamanın (convergence) tarihi | |
3 | Televizyon yayıncılığının iktisadı, siyaseti ve kültürü | |
4 | Televizyon çalışmalarının başlaması, teorik kavramlar | |
5 | Program formatları, türler, değişim ve dönüşümler | |
6 | Kamu yayıncılığı kavramı | |
7 | Cumhuriyet dönemi kültür siyasetleri ve Radyo | |
8 | Kurumsal dönüşümler ve TRT’nin kurulması | |
9 | Televizyon yayınlarının başlaması, dönüşmesi ve renkli TV | |
10 | Yayın tekelinin kalkması, özel yayıncılık | |
11 | Yeni program formatları, diziler, reality şovlar | |
12 | Türkiye kültürünü, televizyon üzerinden okumak, anlamak | |
13 | Sunuşlar | |
14 | Sunuşlar |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | John Fiske, Popüler Kültürü Anlamak, Parşömen, 2012. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır. | X | |||||
2 | Disiplinlerarası ve disiplinleraşırı çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları Kültürel Çalışmalar alanına adapte edebilme becerisini kazanır. | X | |||||
3 | Uzmanlık alanı ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanır. | X | |||||
4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanır. | X | |||||
5 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. | X | |||||
6 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında Kültürel Çalışmalar alanına katkı sağlama becerisini kazanır. | X | |||||
8 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslararası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır. | X | |||||
9 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | ||||||||||
2 | İkinci Dünya Savaşı ertesinden itibaren, habercilikten eğlenceye yönelen anaakım yayıncılığının dönüşümünü çözümlemek. | |||||||||
3 | Program formatları ve türlerini sınıflandırdıktan sonra anaakım ve tematik kanalları ayırabilmek. | |||||||||
4 | Televizyon yayıncılığının yerel ve global özelliklerini kavrayabilmek. | |||||||||
5 | “Televizyon kültürleri” kavramını “televizyon çalışmaları” perspektifinden analiz edebilmek. | |||||||||
6 | Türkiye’deki radyo ve televizyon yayıncılığı tarihini detaylarıyla öğrenmek ve analiz etmek. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
2. Ödev | 50 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Kısa Sınav | 14 | 2 | 28 |
Ödev | 1 | 40 | 40 |
Proje / Tasarım | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 158 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,32 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |