Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kültürel Çalışmalarda Temel Kuramlar | CUL 525 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. TUĞBA AYAS ÖNOL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kültürel çalışmalar interdisipliner programına kabul edilen öğrencileri alana dair temel kuramlarla tanıştırmak |
Dersin İçeriği | Bu ders öğrencileri kültürel çalışmalar alanının belli başlı kuramlarıyla, konularıyla ve tartışmalarıyla tanıştırmayı amaçlar. Kültürel çalışmaların kısa bir tarihini verdikten sonra, göstergebilim, etnografi, kültür tarihi, eleştirel kuram ve psikanaliz gibi temel kuramları ve yöntemleri gösterir ve bunu yaparken metin ve okuyucu, hegemonya ve direniş, kültürel yeniden üretim ve kültürel değişim, cinsiyet, ırk, sınıf ve alt-kültürler gibi önemli konuları ve tartışmaları gündeme getirir. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kültürel Çalışmalalar alanının temel teorilerinden Frankfurt Okulunun yaklaşımını öğrenir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | Kültür endüstrisi nosyonunun medya ve popüler kültür ile olan ilişkisini bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
3 | Görsel kültür ve görsel teknolojiler arasındaki ilişkiye eleştirel bir yaklaşım geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Film, sanat ve edebiyat arasındaki ilişkiyi kültürel çalışmalar disiplini açısından irdeler | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | Doğru Yanlış Testleri, Boşluk Doldurma Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
5 | Küreselleşme fenomenini küresel ve yerel kültürler bağlamında inceleyebilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: | |
2 | Kültürel Çalışmalar: Tanımlar ve Metodoloji | |
3 | Eleştirel Teori: Frankfurt Okulu I | |
4 | Kültür Endüstrisi: Theodor Adorno ve Max Horkheimer | |
5 | Tarih Tezleri ve Walter Benjamin | |
6 | Kamusal alan tartışması ve Jürgen Habermas | |
7 | ARA SINAV | |
8 | Gösteri Toplumu ve Guy DeBord | |
9 | Göstergebilim ve Roland Barthes | |
10 | Kodlama ve Kodaçım Modeli ve Stuart Hall | |
11 | Yeni medya ve postmodernizm, Jean Baudrillard | |
12 | Postmodernizm ve Televizyon, John Fiske | |
13 | Televizyon, Teknoloji ve Kültürel Biçim, Raymond Williams | |
14 | Tartışma |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Adorno, Theodor W. (2005). “Kültür Endüstrisini Yeniden Düşünmek.” Kitle İletişim Kuramları içinde. Der. ve Çev. Erol Mutlu. Ankara: Ütopya Yayınevi. sf. 240-249. Inglis, Fred (2005). “Frankfurt Okulu.” Kitle İletişim Kuramları içinde. Der. ve Çev. Erol Mutlu. Ankara: Ütopya Yayınevi. sf. 221-226. Williams, R. 1993. Kültür, Ankara: İmge Kitabevi. Williams, R. 2012. Anahtar Sözcükler: Kültür ve Toplumun Sözvarlığı (5.basım). çev. Savaş Kılıç. İstanbul: İletişim Yayınları. Williams, R. 2003. Televizyon, Teknoloji ve Kültürel Biçim. Çev. Ahmet Ulvi Türkbeğ. Ankara: Dost Kitabevi. Zipes, Jack. “Frankfurt Okulu ve Kültür Eleştirisi.” Kitle İletişim Kuramları içinde. Der. ve Çev. Erol Mutlu. Ankara: Ütopya Yayınevi. sf. 227-232. Benjamin, Walter (1995). “Hikâye Anlatıcısı: Nikolay Leskov’un Eserleri Üzerine Düşünceler.” Son Bakışta Aşk: Walter Benjamin’den Seçme Yazılar içinde. 2. basım. İstanbul: Metis Yayınları. sf. 77-100. Gürbilek, Nurdan (1995). “Sunuş.” Son Bakışta Aşk: Walter Benjamin’den Seçme Yazılar içinde. Yay. Haz. Nurdan Gürbilek. 2. basım. İstanbul: Metis Yayınları. sf. 7-38. Habermas, Jurgen (2004). “Kamusal Alan.” Kamusal Alan içinde. Der. Meral Özbek. İstanbul: Hil Yayın. sf. 95-102. Barthes, Roland (2003). Çağdaş Söylenler. Çev. Tahsin Yücel. İstanbul: Metis Yayınları. Hall, Stuart (2003). “Kodlama ve Kodaçım.” Söylem ve İdeoloji içinde. Çev. Barış Çoban. Haz. Barış Çoban ve Zeynep Özarslan. İstanbul: Su Yayınları. sf. 309-326. Fiske, John (2002). “Postmodernizm ve Televizyon.” Medya Kültür Siyaset içinde. Der. Süleyman İrvan. Genişletilmiş ikinci baskı. Ankara: Alp Yayınevi. sf. 29-58. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır. | X | |||||
2 | Disiplinlerarası ve disiplinleraşırı çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları Kültürel Çalışmalar alanına adapte edebilme becerisini kazanır. | X | |||||
3 | Uzmanlık alanı ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanır. | ||||||
4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanır. | X | |||||
5 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. | X | |||||
6 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında Kültürel Çalışmalar alanına katkı sağlama becerisini kazanır. | X | |||||
8 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslararası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır. | X | |||||
9 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kültürel Çalışmalalar alanının temel teorilerinden Frankfurt Okulunun yaklaşımını öğrenir | |||||||||
2 | Kültür endüstrisi nosyonunun medya ve popüler kültür ile olan ilişkisini bilir | |||||||||
3 | Görsel kültür ve görsel teknolojiler arasındaki ilişkiye eleştirel bir yaklaşım geliştirir. | |||||||||
4 | Film, sanat ve edebiyat arasındaki ilişkiyi kültürel çalışmalar disiplini açısından irdeler | |||||||||
5 | Küreselleşme fenomenini küresel ve yerel kültürler bağlamında inceleyebilir | |||||||||
6 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 30 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 30 |
1. Sözlü Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sözlü Sınav | 1 | 5 | 5 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |