Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Entelektüel Etkileşimler | CUL 521 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. MUAMMER İSKENDEROĞLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Kültürel Çalışmalar alanında lisansüstü çalışma yapan öğrencilere İslam kültürü ve çevre kültürler arasındaki entelektüel etkileşimleri tarihsel ve örnek metinler üzerinden sunmak. |
Dersin İçeriği | Düşünce Gelenekleri, Yunan, Yahudi, Hıristiyan ve İslam gelenekleri arasında etkileşimler |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Düşünceler arası etkileşimin mahiyetini tanır | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Farklı düşünce yapıları arasındaki ortak unsurları ayırt eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Farklı kültürler hakkında daha sağlıklı değerlendirme yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | Farklı Tanrı anlayışları hakkında değerlendirme yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | Farklı yaratma modelleri hakkında değerlendirme yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
6 | Farklı ölümsüzlük modelleri hakkında değerlendirme yapar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş: Düşünce Gelenekleri ve Etkileşimler | |
2 | Yunan Düşüncesinden Yahudi Düşüncesine | |
3 | Filon ve Yunan Felsefesi | |
4 | Yunan Düşüncesinden Hıristiyan Düşüncesine | |
5 | Augustinus ve Yeni Platonculuk | |
6 | John Philoponus ve Aristoteles | |
7 | Yunan Düşüncesinden İslam Düşüncesine | |
8 | Arapçaya Çeviri Hareketleri ve Sonuçları | |
9 | Farabi’nin Platon ve Aristoteles Uzlaştırması | |
10 | Gazali ve Yunan Felsefesi | |
11 | İbn Rüşd ve Aristoteles | |
12 | İslam Düşüncesinden Hıristiyan Batı Düşüncesine | |
13 | Latin Düşünürler ve İbn Sina | |
14 | Latin Düşünürler ve İbn Rüşd |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Akyol, O Faruk. Thomas Aquinas, Doktor Angelicus Hayat, Eserleri ve Düüncesi. İstanbul: Homer Kitabevi, 2005. Augustine, İtiraflar, Çotuksöken, B.- S. Babür, ed. 2000. Metinlerle Ortaçağda Felsefe. İstanbul: Kabalcı. s. 96-102. Augustine, The City of God. Chicago: Enc. Britannica, Inc., 1952. Augustine, On Christian Doctrine. Chicago: Enc. Britannica, Inc., 1952. Augustine, ‘Tanrı Devleti’, çev. Mete Tunçay, Batı’da Siyasal Düşünceler Tarihi I, Ankara, Teori y. 1985. Aquinas, 1988. The Summa Theologica. Chicago: Enc. Britannica, Inc. Başdemir, Hasan Yücel. “Thomas Aquinas´ta Tanrı Tasavvuru.” Çorum İlahiyat Fakültesi Dergisi 2, no. 3 (2003): 103-122. Aydınlı, Yaşar, Fârâbî´de Tanrı İnsan İlişkisi. İstanbul: İz y, 2000. Bircan, H. H., İslam Felsefesinde Mutluluk, İstanbul, İz y. 2001. Cevizci, Ahmet. Ortaçağ Felsefesi Tarihi. Bursa: ASA, 1999. Cranston, M. ‘Aquinas’, Batı Düşüncesinde Siyaset Felsefeleri, çev. N. Muallimoğlu, İstanbul, 1995. Çotuksöken, Betül; Babür, Saffet, ed. Metinlerle Ortaçağda Felsefe. İstanbul: Kabalcı, 2000. Farabi. Mutluluğun Kazanılması. çev. Ahmet Arslan. Ankara: Vadi yy, 1999. Farabi, Mutluluk Yoluna Yöneltme, çev. H. Özcan, İzmir, 1993. Farabi. El-Medinetü´l-Fâzıla. Çev. Nafiz Danışman. İstanbul: M.E.B., 1990. Gilson, Etienne. Ortaçağ Felsefesinin Ruhu. çev. Şamil Öçal. İstanbul: Açılımkitap, 2003. İskenderoğlu, M. Thomas ‘Aquinas’ta İman Teoloji Akıl İlişkisi’, Divan, 16 (2004). İskenderoğlu, M. ‘Tomas Aquinas’ta Mutluluk’ SAÜ. İlahiyat Fakültesi Dergisi, 11 (2005). İskenderoğlu, M. “İslam ve Hıristiyan Düşüncesinde Âlemin Ezeliliği Tartışmaları Üzerine”, Marife, 5/2, 2005. İskenderoğlu, M. Bonaventura’da Din Felsefe İlişkisi, İstanbul: Değişim, 2008. Kaya, Cüneyt, İbn Sina Felsefesinde Alemin Mükemmelliği Düşüncesi, İstanbul, MÜSBE, 2002 Küken, A.Gülnihal. Doğu-Batı Felsefi Etkileşiminde İbn Rüşd ve St. Thomas Aquinas felsefelerinin Karşılaştırılması. İstanbul: Alfa, 1996. Libera, Alain de. Ortaçağ Felsefesi. Çev. Ayşe Meral. İstanbul: Litera, 2005. Tarakçı, Muhammet. St. Thomas Aquinas. İstanbul: İz Yyncılık, 2006. Tillich, Paul. A History of Christian Thought From its Judaic and Hellenistic Origins to Existentialism. Ed. C. E. Braaten. New York: Simon and Schuster, 1972. Karlığa, Bekir. İslam Düşüncesinin Batı Düşüncesine Etkileri. İstanbul: Litera y., 2004. Mücahid, Huriye Tevfik. Fârâbî´den Abduh´a Siyasi Düşünce. çev. Vecdi Akyüz. İstanbul: İz yy, 1995. McGrath, Alister E. 1997. Christian Theology, An Introduction. Oxford: Blackwell. Özcan, Zeki. 1999. Agustinus´ta Tanrı ve Yaratma. İstanbul: Alfa. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır. | X | |||||
2 | Disiplinlerarası ve disiplinleraşırı çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları Kültürel Çalışmalar alanına adapte edebilme becerisini kazanır. | X | |||||
3 | Uzmanlık alanı ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanır. | X | |||||
4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanır. | X | |||||
5 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. | X | |||||
6 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında Kültürel Çalışmalar alanına katkı sağlama becerisini kazanır. | X | |||||
8 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslararası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır. | X | |||||
9 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Düşünceler arası etkileşimin mahiyetini tanır | |||||||||
2 | Farklı düşünce yapıları arasındaki ortak unsurları ayırt eder | |||||||||
3 | Farklı kültürler hakkında daha sağlıklı değerlendirme yapar | |||||||||
4 | Farklı Tanrı anlayışları hakkında değerlendirme yapar | |||||||||
5 | Farklı yaratma modelleri hakkında değerlendirme yapar | |||||||||
6 | Farklı ölümsüzlük modelleri hakkında değerlendirme yapar |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 25 |
1. Ödev | 25 |
1. Proje / Tasarım | 25 |
2. Ödev | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Ödev | 2 | 15 | 30 |
Proje / Tasarım | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Toplam İş Yükü | 151 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,04 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |