Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kültür Kuramı | CUL 501 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. YUSUF ADIGÜZEL |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bu ders modernliğin başlangıcından günümüze kadar olan dönemde Batı düşüncesinde kültür kuramı bağlamında önemli katkılar yapmış akım ve düşünürleri tartışmayı amaçlamaktadır. |
Dersin İçeriği | Kültür Kuramı dersinde modernliğin başlangıcından günümüze başına kadar olan dönemde kültür kuramı bağlamında ele alınabilecek temel akım ve düşünürler konu edilecektir. Bu çerçevede Descartes, Kant, Hegel, Marx, Romantizm, Nietzsche, Heidegger, Dilthey, Schleiermacher, Gadamer, Frankfurt Okulu, Postyapısalcılık gibi düşünür ve akımların konuya yaklaşım biçimleri tartışılacaktır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Descartes’in Kartezyen özneyi inşasını öğrenir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Kant’ın etik ve estetik öznesinin temel özelliklerinin farkına varır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Romantizmin akıl eleştirisi hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Hermenenutik geleneği hakkında bir farkındalık geliştirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Hegel´in tarih felsefesi hakkında fikir sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
6 | Marx´ın siyasal iktisadı eleştirisini tanımlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
7 | Frankfurt Okulu ile Marksizm arasındaki ilişkileri açıklar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
8 | Frankfurt Okulu´nun faşizm kuramına katkısını yorumlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
9 | Frankfurt Okulu´nun modernizmi kuramlaştırmasını çözümler. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
10 | Benjamin´in tarih anlayışını sınıflandırır. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
11 | Benjamin´in pasajlar projesini formüle eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
12 | Foucault´nun iktidar anlayışını ayırt eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, | |
13 | Deleuze ve Guattari´nin Kapitalizm ve Şizofreni kitabını değerlendirir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Giriş | |
2 | Descartes ve Modern Öznenin Epistemolojik İnşası | |
3 | Kant ve Modern Öznenin Etik ve Estetik İnşası | |
4 | Romantik Eleştiri | |
5 | Hegel ve Tarih Felsefesi | |
6 | Marx ve Siyasal İktisadın Eleştirisi | |
7 | Frankfurt Okulu ve Marksizm | |
8 | Frankfurt Okulu ve Faşizm | |
9 | Frankfurt Okulu ve Modernizm | |
10 | Benjamin ve Tarih | |
11 | Benjamin ve Pasajlar | |
12 | Foucault ve İktidar | |
13 | Deleuze&Guattari: Kapitalizm ve Şizofreni | |
14 | Sonuç: Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | -Dellaloğlu Besim; Romantik Muamma, Ayrıntı. -Dellaloğlu Besim; Benjaminia: Dil, Tarih ve Coğrafya, Ayrıntı. -Dellaloğlu Besim; Frankfurt Okulu´nda Sanat ve Toplum, Say. -Dellaloğlu Besim (der); Benjamin, Say. |
Ders Kaynakları | -FICHTE, Johann Gottlieb; Foundations of Trancendental Philosophy, Cornell University Press, 1992. -FICHTE, Johann Gottlieb; The Vacation of Man, Hackett, 1987. -GADAMER, Hans-Georg; Truth and Method, Stagbooks,1993. -HEGEL, G.W.F; Tinin Görüngübilimi, çev: Aziz Yardımlı, İdea, 1986. -HEIDEGGER, Martin; “Hölderlin ve Şiirin Özü”, Hölderlin, Seçme Şiirler, çev: Turan Oflazoğlu, İz, İstanbul, 1997. -HEIDEGGER, Martin; “Yurdavarış/Hısımlara”, Defter, sayı:25, 1995 -HEIDEGGER, Martin; Özdeşlik ve Ayrım, çev: Necati Aça, Bilim ve Sanat, Ankara, 1997. -HEİDEGGER, Martin; “Günlük İnsan ve “Onlar” Alanı”, Çağdaş Felsefe, Bedia Akarsu, MEB, İstanbul, 1979. -HÖLDERLIN, Friedrich; “Yurda Varış. Hısımlara”, Defter, sayı:25, 1995. -HÖLDERLIN, Friedrich; Seçme Şiirler, çev: Turan Oflazoğlu, İz, İstanbul, 1997. -HÖLDERLIN, Friedrich; Selected Poems and Fragments, Penguin, 1998. -HÖLDERLİN, Friedrich; Empedokles, çev: İsmet Zeki Eyüboğlu, Cumhuriyet, İstanbul, 2000. -HÖLDERLİN, Friedrich; Hyperion I, çev: Melahat Togar, MEB, İstanbul, 1990. -HÖLDERLİN, Friedrich; Hyperion II, çev: Melahat Togar, MEB, İstanbul, 1990. -KANT, Immanuel; Seçilmiş Yazılar, çev: Nejat Bozkurt, Remzi, İstanbul, 1984. -KANT; Immanuel, Critique of Judgement, Oxford, 1952. -NIETZSCHE, Friedrich; Tragedyanın Doğuşu, çev: İsmet Zeki Eyuboğlu, Say, İstanbul, 1994. -NOVALIS, Fragmanlar, çev: Battal İnandı, Kültür ve Turizm Bakanlığı Yayınları, Ankara, 1987 -NOVALIS; “Geceye Övgüler”, çev: Ahmet Cemal, KİTAPLIK, sayı:42, Temmuz-Ağustos 2000. -NOVALIS; Geceye Kasideler, çev: Melahat Togar, Oğlak, İstanbul, 1995. -NOVALIS; Philosophical Writings, SUNY, 1997. -SCHELLING, Friedrich; The Philosophy of Art, University of Minnesota Press, 1989. -SCHILLER, Friedrich; Baladlar ve Şiirler, çev: Burhanettin Batıman, İstanbul Matbaası, tarihsiz. -SCHILLER, Friedrich; İnsanın Estetik Eğitimi Üzerine Bir Dizi Mektup, çev: Melahat Özgü, MEB, Ankara, 1990. -SCHİLLER, Friedrich; Felsefe ve Şiir, çev: Burhanettin Batıman, Yaba, İstanbul, 2001. -SCHLEGEL, Friedrich; Philosophical Fragments, University of Minnesota Press, 1995. -SCHLEIERMACHER, Friedrich; Dialectic, Scholars Press, 1996. -SCHLEIERMACHER, Friedrich; Hermeneutics and Criticism, Cambridge University Press, 1998. -SCHLEIERMACHER, Friedrich; On Religion: Speeches to Its Cultured Despisers, Westminster/John Knox Press, 1994. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bilgi oluşturacak veri toplama, literatür inceleme ve analiz yapma becerisini kazanır. | X | |||||
2 | Disiplinlerarası ve disiplinleraşırı çalışabilme becerisine sahip olmak ve farklı alanlardaki kuram, yöntem ve uygulamaları Kültürel Çalışmalar alanına adapte edebilme becerisini kazanır. | X | |||||
3 | Uzmanlık alanı ile ilgili olarak ulusal ve uluslararası çevrelerle iletişim kurabilme becerisi kazanır. | X | |||||
4 | Eleştirel bir değerlendirme ve sentez yapma yeterliliği kazanır. | X | |||||
5 | Akademik hayatın gerektirdiği düzeyde davranış ve etik duyarlılığa sahip olur. | X | |||||
6 | Yeniliklere ve yeni fikirlere açık olma ve yeni fikirler üretebilme becerisi kazanır. | X | |||||
7 | Bilimsel çalışmalarında kuramsal, yöntemsel ve uygulama bağlamında Kültürel Çalışmalar alanına katkı sağlama becerisini kazanır. | X | |||||
8 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslararası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşır. | X | |||||
9 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla Kültürel Çalışmalar alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirir. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Descartes’in Kartezyen özneyi inşasını öğrenir. | |||||||||
2 | Kant’ın etik ve estetik öznesinin temel özelliklerinin farkına varır. | |||||||||
3 | Romantizmin akıl eleştirisi hakkında bilgi sahibi olur. | |||||||||
4 | Hermenenutik geleneği hakkında bir farkındalık geliştirir. | |||||||||
5 | Hegel´in tarih felsefesi hakkında fikir sahibi olur. | |||||||||
6 | Marx´ın siyasal iktisadı eleştirisini tanımlar. | |||||||||
7 | Frankfurt Okulu ile Marksizm arasındaki ilişkileri açıklar. | |||||||||
8 | Frankfurt Okulu´nun faşizm kuramına katkısını yorumlar. | |||||||||
9 | Frankfurt Okulu´nun modernizmi kuramlaştırmasını çözümler. | |||||||||
10 | Benjamin´in tarih anlayışını sınıflandırır. | |||||||||
11 | Benjamin´in pasajlar projesini formüle eder. | |||||||||
12 | Foucault´nun iktidar anlayışını ayırt eder. | |||||||||
13 | Deleuze ve Guattari´nin Kapitalizm ve Şizofreni kitabını değerlendirir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
1. Ödev | 30 |
1. Performans Görevi (Uygulama) | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Performans Görevi (Uygulama) | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 14 | 14 |
Toplam İş Yükü | 150 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |