Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Tıp ve Biyoloji İçin Fizik | BIF 510 | 0 | 2 + 0 | 2 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. BİRSEN AYDEMİR |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Prof.Dr. BİRSEN AYDEMİR |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Biyolojik olaylara fiziksel çözümlemelerde bulunarak tıp alanında uygulamaya geçirmek |
Dersin İçeriği | Mutlak ortamlarda taşınım, Boltzmann sabiti, Fick yasası, nötral zarlarda taşıma, ozmotik ve onkotik basınç, yapay organ, sinir ve kas hücrelerinde uyarılar, Coulomb yasası, Gauss yasası, Tate yasası, Ohm yasası, dış potansiyeller, EKG, EEG ve EMG incelenmesi ve uygulamaları. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Taşınım prensiplerinin öğrenilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | Boltzman sabitinin kavranması | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
3 | Fick yasası, Nerst denkleminin öğrenilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, | |
4 | İyonik akımlar ve ilgili kavramların öğrenilmesi | Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
5 | Ozmotik ve onkotik basıncın öğrenilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
6 | Coulomb yasasının kavranması | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
7 | Ohm yasasının öğrenilmesi | Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, | |
8 | Elektrikle ilgili kavramlar ve yasaların öğrenilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
9 | Elektrikle ilgili kavramlar ve yasaların öğrenilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | Doğru Yanlış Testleri, Kısa Cevaplı Testler, |
10 | Tate yasasının öğrenilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
11 | Gauss Yasasının öğrenilmesi | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Grupla Çalışma, Gezi / Gözlem, | |
12 | EKG | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, | |
13 | EEG | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Bireysel Çalışma, Eğitsel Oyun, Gezi / Gözlem, | |
14 | EMG | Beyin Fırtınası, Gezi / Gözlem, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Mutlak ortamlarda taşınım prensıpleri incelenir | |
2 | Boltzman sabıtının türetilmesi ve geçerliliğinın incelenmesi | |
3 | Akışkanlık ile ilgili kavramlar, Pousell yasasıi, Bernuelli yasası | |
4 | Fick yasası, Nerst denklemi | |
5 | Membranda iyonik akımlar, direnç, akım, kapasitans, iletkenlik, geçirgenlik kavramları | |
6 | Ozmotik ve onkotik basınç | |
7 | Coulomb Yasası | |
8 | Ohm yasası | |
9 | Elektrik ile ilgili kanunlar | |
10 | Tate Yasası | |
11 | Gauss yasası | |
12 | EKG | |
13 | EEG | |
14 | EMG |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Pehlivan F, Biyofizik, Hacettepe Taş Yayınevi, Ankara, 2. Baskı, 2004. |
Ders Kaynakları | Konular ile ilgili internet siteleri |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Program kapsamında öğrenci aldığı derslere göre biyofiziğin temel ilkelerini ve molekül biyofiziğini temel kavramlarını anlayabilme | ||||||
2 | Biyoenerjetiği, hücredeki biyofiziksel olayları, aksiyon potansiyelini, sinaptik iletimi, hücre içindeki sinyal iletim mekanizmalarını, temel informasyon kavramlarını, biyoinformatiğin temel kavramlarını, biyoelektriğin temel ilkelerini, kalp ve kas sistemindeki elektriksel mekanizmaları, elektroansefalografi (EEG) ve elektromiyografi nin (EMG) temel ilkelerini, kas-sinir sisteminin fiziksel ilkelerini kavrayabilme. | ||||||
3 | Dolaşım ve solunum sisteminin dinamiğini anlabilme. | ||||||
4 | Duyu sistemi biyofiziğini kavrayabilme. | ||||||
5 | Radyasyon biyofiziğini öğrenme. | ||||||
6 | Moleküler biyofizik yöntemlerini ve tıbbi görüntüleme yöntemlerinin temel ilkelerini öğrenme ve uygulayabilme. | ||||||
7 | Tez aşamasında proje veya projeler kapsamında araştırma tekniklerini öğrenme,kongre sunusu ve makale yazabilme. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Taşınım prensiplerinin öğrenilmesi | |||||||
2 | Boltzman sabitinin kavranması | |||||||
3 | Fick yasası, Nerst denkleminin öğrenilmesi | |||||||
4 | İyonik akımlar ve ilgili kavramların öğrenilmesi | |||||||
5 | Ozmotik ve onkotik basıncın öğrenilmesi | |||||||
6 | Coulomb yasasının kavranması | |||||||
7 | Ohm yasasının öğrenilmesi | |||||||
8 | Elektrikle ilgili kavramlar ve yasaların öğrenilmesi | |||||||
9 | Elektrikle ilgili kavramlar ve yasaların öğrenilmesi | |||||||
10 | Tate yasasının öğrenilmesi | |||||||
11 | Gauss Yasasının öğrenilmesi | |||||||
12 | EKG | |||||||
13 | EEG | |||||||
14 | EMG |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 80 |
1. Ödev | 20 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 30 |
1. Final | 70 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 7 | 112 |
Ara Sınav | 1 | 1 | 1 |
Ödev | 1 | 1 | 1 |
Final | 1 | 1 | 1 |
Toplam İş Yükü | 147 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,88 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |