Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Serbest Radikaller ve Antioksidanlar | FZL 518 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. SEVİL ARABACI TAMER |
Dersi Verenler | Doç.Dr. SEVİL ARABACI TAMER, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Serbest radikaller ve antioksidanların çeşitli hastalıkların patogenezindeki etkileri en çok araştırılan konular arasında yer almaktadır. İnflamatuvar hastalıklar, iskemi, diabetes mellitus, kanser, kardiyovasküler hastalıklarda etkileri önem taşımaktadır. Dersin amacı serbest radikallerin tanımı ve kaynakları, antioksidanlar, radikallerin fizyopatolojik etkilerinin incelenmesidir. |
Dersin İçeriği | Serbest radikaller, reaktif oksijen ve nitrojen türleri ve kaynakları, serbest radikallerin organizmada hasar mekanizmaları, antioksidanlar, etki mekanizmaları, inflamatuvar süreçlerde antioksidanlar ve serbest radikallerin rolü hakkında bilgi sahibi olmak. |
Kalkınma Amaçları |
---|
![]() |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Serbest radikaller ve türleri hakkında bilgi sahibi olur. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
2 | Serbest radikallerin organizmada hasar mekanizmalarını açıklayabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
3 | Antioksidanlar ve etki mekanizmalarını kavrayarak anlatabilir. | Anlatım, | Yazılı Sınavlar (Kısa ve Uzun Yanıtlı), |
4 | Antioksidanlar ve serbest radikallerin inflamatuvar hastalıklardaki etkisini değerlendirebilir. | Problem Çözme, Proje, | Ödev / Evde-Çöz Sınavlar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Serbest Radikallere Giriş | |
2 | Serbest Radikallerin Yapısı, Kaynakları ve Reaksiyonlar | |
3 | Reaktif Oksijen ve nitrojen Türleri ve kaynakları | |
4 | Oksidatif Stres ve Serbest Radikallerin Tepkimeleri | |
5 | Serbest Radikal Hasar Mekanizmaları | |
6 | Lipid Peroksidasyonu | |
7 | Mitokondrial DNA Hasarı | |
8 | Serbest Radikallerin Proteinlere ve Karbonhidratlara Etkisi | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Antioksidanlara Giriş | |
11 | Enzimatik ve Nonenzimatik Antioksidanlar | |
12 | Bitkisel Fenoller | |
13 | Antioksidanlar ve Serbest radikallerin İlişkisi | |
14 | İnflamatuvar hastalıklarda Antioksidanlar ve Serbest radikaller |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu |
-Free radicals, antioxidants and functional foods: Impact on human health (Lobo, V., Patil, A., Phatak, A., & Chandra, N. (2010). Free radicals, antioxidants and functional foods: Impact on human health. Pharmacognosy reviews, 4(8), 118–126. https://doi.org/10.4103/0973-7847.70902) -Free radicals, antioxidants and disease (Sharma, N. (2014). Free radicals, antioxidants and disease. Biology and Medicine, 6(3), 1.).
|
Ders Kaynakları | Free Radicals in Biology and Medicine’ 3 rd Ed. ( 3.ncü baskı)
• Authors (yazarlar): Barry Halliwell and John M. C. Gutteridge • Oxford Science publications, Great Clarendon Street, Oxford OX2 6DP • Year (yılı): 2000 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Program alanında çalışmakta olan ya da çalışmak isteyen bireylere ilgili ve gerekli yetkinliklerin (bilgi, beceri ve tutum) kazandırılmasını ve alanında eleştirel okuma, araştırma yapma, yayınlama yetkinliğini hedefler. | X | |||||
2 | Anabilim dalının sahip olduğu olanaklar, laboratuvar ve üniversitemizin alt yapısı gerekli eğitim vermek için yeterli olup bu olanaklarını Tıp fakültesinin diğer Anabilim dalları ile paylaşmak, multidisipliner çalışmalar planlamak ve yapmak, kliniklere yönelik eğitim faaliyetlerini yürütmek önemli hedeflerindendir. | X | |||||
3 | Yüksek Lisans Programının uygulanmasıyla genç ve dinamik insan gücü sağlanacak, araştırma projeleri yürütülerek elde edilen sonuçlar bilim dünyasına ve üniversitemize katkı sağlayacaktır. | X | |||||
4 | Sürekli öğrenmenin önemini bilir, bilimsel ve teknolojik gelişmeleri takip etme. | X | |||||
5 | Mesleki etik ve sorumluluk bilincine sahip olabilme. | X | |||||
6 | Bir deneyi, araştırmayı tasarlama, yürütme, verileri çözümleme ve sonuçları yorumlama becerisi. | X | |||||
7 | Alanlarındaki teknolojik-çağdaş teknikleri ve araç gereçleri kullanabilme. | X | |||||
8 | Sözlü ve yazılı etkin iletişim kabiliyeti | X | |||||
9 | Deneysel bir çalışma istatistiksel analizi de dahil olmak üzere planlama ve yapma. | X | |||||
10 | Ulusal ve uluslararası kongreler için sözlü, yazılı sunu hazırlama. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Serbest radikaller ve türleri hakkında bilgi sahibi olur. | 5 | 4 | 5 | 5 | 2 | 5 | 4 | 5 | 3 | 5 |
2 | Serbest radikallerin organizmada hasar mekanizmalarını açıklayabilir. | 5 | 5 | 5 | 4 | 3 | 4 | 3 | 4 | 5 | 5 |
3 | Antioksidanlar ve etki mekanizmalarını kavrayarak anlatabilir. | ||||||||||
4 | Antioksidanlar ve serbest radikallerin inflamatuvar hastalıklardaki etkisini değerlendirebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 40 |
Toplam | 40 |
1. Final | 60 |
Toplam | 60 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ara Sınav | 1 | 5 | 5 |
Final | 1 | 10 | 10 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 5 | 80 |
Toplam İş Yükü | 143 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,72 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |