Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Mechanıcal Behavıor Of Materıals | CMM 623 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi SUNAL AHMET PARASIZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Tasarım ve imalat aşamalarında ve bu aşamalarda gerçekleştirilecek hesaplamalarda, seçilen/kullanılan malzemelerin mekanik davranışlarının iyi bir şekilde bilinmesi çok önemlidir. Bu ders kapsamında dersi alan öğrencilerin, malzemelerin görmüş olduğu işlemler, yapıları, mekanik özellikleri ve performansları arasındaki ilişkiyi, malzeme yapılarında bulunan mekanik özelliklerini etkileyen unsurları ve mekanik özellikleri iyileştirme yöntemlerini kavramaları amaçlanmaktadır. Ayrıca, öğrencilerin günümüz mühendislik uygulamalarında, giderek önem kazanan, malzemelerin mikro ve nano boyutlardaki davranışları hakkında genel bir bilgi edinmeleri de bu dersin amaçları arasındadır. Bu sayede bu dersi başarı ile geçen öğrencilerin, malzemelerin mekanik özelliklerini kullanma konusunda yeterli bilgi seviyesine ulaşmaları sonucu yapacakları hesaplamalı çalışmalarda malzeme konusunda daha güvenli olmaları amaçlanmaktadır. |
Dersin İçeriği | Gerilme-birim şekildeğişimi ilişkisi, malzemelerin elastik ve plastik deformasyon davranışları, kristal yapılar ve kusurları, kristallere kayma olayı, dislokasyonların özelliği ve mekaniği, dayanım arttırma yöntemleri, hasar türleri ve mekanizmaları, malzemelerin mikro ve nano boyuttaki davranışları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | ||
2 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | ||
3 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | ||
4 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | ||
5 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | ||
6 | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | General concepts of strain and stress. Elastic and inelastic deformation of materials | |
2 | Concept of thermodynamic stability in materials. Crystalline structure, defects and microstructure in solids. | |
3 | Slip in crystals. Schmid´s law. Lattice rotations during slip. Deformation textures. | |
4 | Properties of dislocations. Partial dislocations and stacking faults. | |
5 | Dislocation Mechanics. | |
6 | Strain hardening and strain gradient hardening. | |
7 | Grain refinement hardening and thermo-mechanical processes of metals. | |
8 | Solid solution and dispersion hardening. | |
9 | Age hardening. | |
10 | Mid-term exam | |
11 | Simple fracture and basics of fracture mechanics, Ductile to brittle transition temperature behavior of metals | |
12 | Fatigue of Metals: Parameters and S-N curves, fatigue crack propagation and prevention of fatigue. | |
13 | Materials behavior at elevated temperature. Prevention of creep failure. | |
14 | Mechanical behavior of materials at micro scale. |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Mechanical Behavior of Materials, Thomas H. Courtney, 2005 |
Ders Kaynakları | 1. Mechanical Behavior of Materials, William F. Hosford, University of Michigan, Ann Arbor, 20052. 2. Deformation and Fracture Mechanics of Engineering Materials,, R.W.Hertzberg, John Wiley, 1989 3. Mechanical Metallurgy, G. Dieter, McGraw Hill,1988 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri içeren bilimsel projeler geliştirir ve bu projeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında sahip olduğu kapsamlı bilgiyi elde ettiği bilgi ile karşılaştırarak değerlendirir ve sentezleyerek yeni sonuçlar ortaya koyar. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ve/veya yöntemler geliştirir. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması ile yeni modellemelerin oluşturulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ile proje yönetimi ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin biçimde çalışabilir, bu tür takımlarda liderlik yapabilir ve karmaşık durumlarda çözüm yaklaşımları geliştirebilir; bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | Çalışmalarının süreç ve sonuçlarını, alanında veya alan dışındaki ulusal ve uluslararası ortamlarda bir yabancı dili en az Avrupa Dil Portföyü C1 Genel Düzeyinde kullanarak, yazılı ya da sözlü olarak aktararak sözlü ve yazılı iletişim kurar. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | |||||||
2 | |||||||
3 | |||||||
4 | |||||||
5 | |||||||
6 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 12 |
2. Ödev | 12 |
3. Ödev | 12 |
4. Ödev | 14 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 4 | 5 | 20 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 146 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,84 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |