Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Computer-Aıded Manufacturıng (Cam) | CMM 505 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | İngilizce |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. MEHMET FIRAT |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Bilgisayar ortamında ürün tasarımı ve imalatını destekleyen, dolayısıyla ürün kalitesini yükselten, işleme ve hazırlık zamanını kısaltan, ürüne ait teknik verileri ve detayları muhafaza etme/dönüştürme ve taşımada büyük kolaylıklar sağlayan profesyonel bilgisayar yazılımlarının Imalat sektöründe kullanımı hızla yaygınlaşmaktadır. Bu amaçla, dünyada ve ülkemizde büyük ve orta ölçekli sanayi kuruluşları tarafından özellikle karmaşık geometriye sahip endüstriyel parçaların hızlı ve hassas biçimde imalatına yönelik CAM programlarının temel prensipleri teorik ve uygulamalı olarak gösterilecektir. |
Dersin İçeriği | 1. Bilgisayar destekli tasarım (CAD) ve bilgisayar destekli imalat (CAM) sistemlerine giriş 2. CAD ile katı model tasarımı 3. Üretim işlemleri ve parça işleme tasarımında temel esaslar 4. CAM ile üretim a. Kullanıcı arayüzü b. Takım bankası ve parametreleri c. İşleme parametreleri d. Blok malzeme tanımlama e. Takım yolu tanımlama f. NC kodlarının oluşturulması 5. NC kodlarının tezgaha aktarılması 6. CNC işleme merkezinde örnek uygulama |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Bilgisayar destekli tasarım ve üretimin (CAD/CAM) temel prensiplerini ve önemini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
2 | Bilgisayar destekli üretimine esas teşkil eden temel imalat bilgilerini ve önemli işlem parametrelerini tanır. | Beyin Fırtınası, Anlatım, Soru-Cevap, | |
3 | Tezgah, kesici takım ve işlem parametrelerinin ürün özelliklerine etkisini kavrar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
4 | İstenen kriterlere uygun takım tezgahı, işleme yöntemi ve kesici seçimlerini yapar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, | |
5 | Kullanılacak imalat yöntemi ve tasarımının çevre ve insan sağlığı üzerindeki olumsuz etkilerini, iş kazası risklerini ve alınabilecek karşı tedbirleri bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Tartışma, Bireysel Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Introduction to CAD-CAM processes | |
2 | 3D modelling through CAD | |
3 | Principles of manufacturing processes | |
4 | Process design with CAM | |
5 | Tooling principles, Tool selection and database | |
6 | Process parameters selection | |
7 | Machine selection and work stock/billet definition | |
8 | Tool path strategies, generation and simulation | |
9 | NC code generation | |
10 | Mid-term exam | |
11 | Transfer of NC codes to the machine tool | |
12 | CNC machine tool pre-operation setup | |
13 | CAM exercise and CAM/CNC applications | |
14 | Project presentation |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | 1. P. Radhakrishnan, S. Subramanyam, V. Raju, CAD, CAM, CIM, 3rd Ed., 2008 2. Ibrahim Zeid, Mastering CAD/CAM,: McGraw-Hill, 2004 3. Smid, Peter, NC programming handbook : a comprehensive guide to practical CNC programming, 2nd ed., New York, Industrial Press , 2003 4. Cornelius T. Leondes, Computer aided design / Computer aided manufacturing (CAD/CAM), 2003 5. Groover, M.P., Automation, Production Systems and Computer-Integrated Manufacturing, 2nd Ed., Prentice-Hall, 2001 |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 |
---|---|---|---|---|---|---|
1 | Bilgisayar destekli tasarım ve üretimin (CAD/CAM) temel prensiplerini ve önemini kavrar. | |||||
2 | Bilgisayar destekli üretimine esas teşkil eden temel imalat bilgilerini ve önemli işlem parametrelerini tanır. | |||||
3 | Tezgah, kesici takım ve işlem parametrelerinin ürün özelliklerine etkisini kavrar. | |||||
4 | İstenen kriterlere uygun takım tezgahı, işleme yöntemi ve kesici seçimlerini yapar. | |||||
5 | Kullanılacak imalat yöntemi ve tasarımının çevre ve insan sağlığı üzerindeki olumsuz etkilerini, iş kazası risklerini ve alınabilecek karşı tedbirleri bilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 60 |
1. Ödev | 40 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Ödev | 1 | 15 | 15 |
Final | 1 | 15 | 15 |
Toplam İş Yükü | 141 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,64 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |