Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Metal Şekillendirme Teknikleri | IMM 540 | 1 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Zorunlu |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ERDAL KARADENİZ |
Dersi Verenler | Dr.Öğr.Üyesi ERDAL KARADENİZ, |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | Haddeleme, dövme, ekstrüzyon, çekme, kesme, bükme ve derin çekme plastik şekil verme yöntemlerinin, üretim aşamaları, teçhizat, kuvvet ve enerji hesaplamaları, kalıplar, ara yüzey koşulları, malzeme davranışları, uygulamada karşılaşılan hasarlar ve çözüm yolları hakkında bir makine mühendisliği öğrencisini gerekli bilgi düzeyine ulaştırmaktır. |
Dersin İçeriği | Mekanik esaslar, Metalürjik esaslar, Plastik deformasyonu etkileyen faktörler, Dövme, Haddeleme, Ekstrüzyon, Tel – Çubuk – Boru Çekme, Kesme, Bükme, Derin Çekme ve diğer sac biçimlendirme yöntemleri. |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | PŞV için kuvvet / güç hesaplamaları yapabilir ve şekillendirilecek malzemenin gerekli özelliklerini tayin edebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | İmalat için malzeme yapısı, sıcaklık ve şekil değişimi hızı gibi uygun bağımsız değişkenleri seçebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | Yöntemlerin işlem aşamalarını ve hasarsız imalat koşullarını tasarlar. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | PŞV imalat kusurlarını tespit edebilir ve çözüm yollarını önerebilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Metal şekillendirme yöntemlerine giriş | |
2 | Mekanik Esaslar | |
3 | Metalürjik esaslar ve Plastik deformasyonu etkileyen faktörler, | |
4 | Haddeleme | |
5 | Dövme | |
6 | Dövme | |
7 | Ekstrüzyon | |
8 | Tel Çekme | |
9 | Ara Sınav | |
10 | Kesme | |
11 | Bükme | |
12 | Derin Çekme | |
13 | Örnek uygulama | |
14 | Örnek Uygulama |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Levon ÇAPAN, Metallere Plastik Şekil Verme, Çağlayan Kitabevi, İstanbul, 2010 E. Sabri KAYALI, Cahit ENSARİ, Metallere Plastik Şekil Verme İlke ve Uygulamaları, İ.T.Ü. Kimya – Metalurji Fakültesi Ofset Atölyesi, İstanbul, 1991. |
Ders Kaynakları | 1. Metals Handbook ASM, Metals Park , Ohio10th Ed. Vol.14, 15-58, 1988. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | İmalat yöntemleri, İmalat planlama ve kontrol, malzemelerin özellikleri, üretim planlama gibi konularda temel bilgi birikimine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | PŞV için kuvvet / güç hesaplamaları yapabilir ve şekillendirilecek malzemenin gerekli özelliklerini tayin edebilir. | ||||||
2 | İmalat için malzeme yapısı, sıcaklık ve şekil değişimi hızı gibi uygun bağımsız değişkenleri seçebilir. | ||||||
3 | Yöntemlerin işlem aşamalarını ve hasarsız imalat koşullarını tasarlar. | ||||||
4 | PŞV imalat kusurlarını tespit edebilir ve çözüm yollarını önerebilir. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 40 |
1. Kısa Sınav | 10 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 10 | 10 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 12 | 12 |
Kısa Sınav | 1 | 4 | 4 |
Toplam İş Yükü | 142 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,68 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |