Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Katı-Hal Kaynak Yöntemlerı ve Endüstrıyel Uygulama | IMM 586 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi ERDAL KARADENİZ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Dersin amacı, katı-hal kaynak yöntemleri, ergitme kaynak yöntemlerine göre önemli bazı avantajlar sunmaktadır. Bunların başında, malzemelerin kaynak bölgesinde ergimenin olmadan birleşmenin sağlanması ve buna bağlı olarak katılaşma problemlerinin görülmemesi, düşük gerilmeler ve minimum distorsiyon gelmektedir. Ayrıca, katı-hal kaynak yöntemleriyle birleştirmelerde, genel olarak kaynak bölgesinde ilave bir işlem gerekmemektedir. Bununla birlikte, kaynak kabiliyeti zayıf olarak nitelendirilebilen özellikle hafif metallerin kaynağında üstünlükler sağlamaktadır. Özellikle uçak-uzay, otomotiv, taşımacılık, elektrik-elektronik, kimyasal depolama, gıda gibi endüstrilerin düşük ağırlık/mukavemet ve enerji tasarrufu taleplerinin yanı sıra, farklı metal çiftlerinin bir arada kullanılmasına yönelik beklentileri katı-hal kaynak yöntemlerinin önemini her geçen gün arttırmaktadır. Dolayısıyla, çeşitli katı-hal kaynak yöntemlerinin yanı sıra, günden güne gelişme gösteren sürtünme karıştırma kaynağı gibi katı-hal kaynak yöntemlerinin öğrencilerimiz tarafından da takip edilmesi ve bu ders ile edinilen bilgilerin ulusal endüstriye de kazandırılması gerekliliğine inanılmaktadır. |
Dersin İçeriği | Katı-hal kaynak yöntemlerine giriş, önemi, yöntemin uygulanabildiği malzemeler, Katı-hal kaynak yöntemleri ile ergitme kaynak yöntemlerinin karşılaştırılması, avantaj ve dezavantajları, Patlamalı kaynak, Difüzyon kaynağı, Ultrason kaynağı, Sürtünme kaynağı, Sürtünme karıştırma kaynağı (SKK) ve Sürtünme Karıştırma Nokta Kaynağı (SKNK), Katı-hal kaynak teknikleri ile birleştirilen çeşitli malzemelerin mekanik ve mikroyapı özelliklerinin incelenmesi, Katı-hal kaynak yöntemlerinde görülen kaynak hataları. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Kaynak türlerinin tanımlamasını yapar ve kaynaklı birleştirme yöntemlerini sınıflandırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
2 | Katı-hal kaynak yöntemlerini ve önemini bilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, | |
3 | Katı-hal kaynak yöntemleri ile ergitme kaynak yöntemlerini avantaj ve dezavantajları yönünden karşılaştırabilir. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
4 | Malzeme türüne uygun kaynak yöntemi seçer. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Deney ve Laboratuvar, | |
5 | Katı-hal kaynak yöntemlerinde görülen kaynak hatalarını tespit eder. | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Rol Oynama, Deney ve Laboratuvar, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Katı-hal kaynak yöntemlerine giriş, önemi, yöntemin uygulanabildiği malzemeler | |
2 | Katı-hal kaynak yöntemleri ile ergitme kaynak yöntemlerinin karşılaştırılması, avantaj ve dezavantajları | |
3 | Dövme kaynağı | |
4 | Soğuk kaynak | |
5 | Sıcak basınç kaynağı | |
6 | Haddeleme kaynağı | |
7 | Patlamalı kaynak | |
8 | Difüzyon kaynağı | |
9 | Ultrason kaynağı | |
10 | Yıl içi sınavı (Vize) | |
11 | Sürtünme kaynağı | |
12 | Sürtünme karıştırma kaynağı (SKK) | |
13 | SKK ile birleştirilen malzemelerin mekanik ve mikroyapı özellikleri | |
14 | Katı-hal kaynak yöntemlerinde görülen kaynak hataları |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Doç. Dr. Zafer BARLAS, Katı-Hal Kaynak Yöntemleri Ders Notu, Sakarya Üniversitesi, 2018. |
Ders Kaynakları | [1] Nizamettin Kahraman, Behçet Gülenç, Modern Kaynak Teknolojisi, 2016. [2] M. Iordachescu, D. Iordachescu, E. Scutelnicu, J.L. Ocana, Welding in Solid State-An Overview, 2008. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Yaşadığı toplumun bilgi toplumu olmasına katkıda bulunmak, toplumsal, bilimsel, kültürel ve etik sorunlara çözüm sunmak amaçlarıyla alanındaki bilimsel, teknolojik, sosyal veya kültürel ilerlemeleri ulusal ve uluslararası bilimsel ortamlarda (toplantılarda) tanıtır. | ||||||
2 | Alanında bilimsel araştırma yaparak bilgiye genişlemesine ve derinlemesine ulaşır, alanında güncel teknik ve yöntemler ile bunların kısıtları hakkında kapsamlı bilgiye sahip olup ve elde ettiği bilgiyi değerlendirir, yorumlar ve uygular. | ||||||
3 | Alanı ile ilgili problemleri tanımlar ve formüle eder, yeni ve/veya özgün fikir ve yöntemler geliştirir; karmaşık sistem veya süreçleri tasarlar ve tasarımlarında yenilikçi/alternatif çözümler ile gelişmekte olan yenilikçi yöntemleri kullanır. | ||||||
4 | Kuramsal, deneysel ve modelleme esaslı araştırmaları tasarlar ve uygular, belirsiz, sınırlı ya da eksik verileri bilimsel yöntemlerle tamamlar; verilerin toplanması, yorumlanması, duyurulması aşamalarında ve mesleki tüm etkinliklerde toplumsal, bilimsel ve etik değerleri gözetir. | ||||||
5 | Alanındaki uygulamaların sosyal, çevresel, sağlık, güvenlik, hukuki boyutlarını ve iş hayatı uygulamalarını bilir ve bunların getirdiği kısıtların farkındadır. Disiplin içi ve çok disiplinli takımlarda etkin bir biçimde birlikte ve ya bağımsız çalışabilir ve sorumluluk alır. | ||||||
6 | İmalat yöntemleri, İmalat planlama ve kontrol, malzemelerin özellikleri, üretim planlama gibi konularda temel bilgi birikimine sahip olur. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 |
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Kaynak türlerinin tanımlamasını yapar ve kaynaklı birleştirme yöntemlerini sınıflandırabilir. | ||||||
2 | Katı-hal kaynak yöntemlerini ve önemini bilir. | ||||||
3 | Katı-hal kaynak yöntemleri ile ergitme kaynak yöntemlerini avantaj ve dezavantajları yönünden karşılaştırabilir. | ||||||
4 | Malzeme türüne uygun kaynak yöntemi seçer. | ||||||
5 | Katı-hal kaynak yöntemlerinde görülen kaynak hatalarını tespit eder. |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 50 |
1. Ödev | 25 |
1. Performans Görevi (Seminer) | 25 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 60 |
1. Final | 40 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 20 | 20 |
Ödev | 1 | 10 | 10 |
Performans Görevi (Seminer) | 1 | 10 | 10 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 140 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,6 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |