Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
İslam Toplumunun Sosyo-Kültürel Yapısı | TIE 519 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | Yok |
Önerilen Seçmeli Dersler | -- |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Doç.Dr. ABDULLAH İNCE |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Arş. Gör. Onur Türkölmez |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı |
İslam´ın doğuşundan modernleşmeye kadar olan süreci kapsayan klasik dönem Müslüman toplumların sosyal, siyasal, ekonomik ve kültürel yönlerinin analizi. |
Dersin İçeriği | Bu derste, İslam´ın başlangıcından modernleşmeye kadar olan süreçte ortaya çıkan ve değişen şartlara bağlı olarak İslam toplumunun farklılaşan biçimleri ele alınmaktadır. |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | İslam toplumunun siyasal yapılanmasını tarihi süreç içerisinde açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
2 | İslam toplumunun ideal toplum, ekonomi ve birey anlayışını açıklar | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
3 | İslam toplumu ile liberal toplum modelini mukayeseli analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
4 | İslam toplumu ile sosyal demokrat toplum modelini mukayeseli analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, | |
5 | İslam toplumu ile komuniteryen toplum modelini mukayeseli analiz eder | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kavramsal çerçeve (Kültür, maddi kültür-manevi kültür, medeniyet, sosyal yapı, toplum, toplumsal değişme, gelişme, ilerleme) | Genel sosyoloji, Din Sosyolojisi kitapları |
2 | Dinin toplum ve diğer kurumlarla ilişkisi: Aile, ekonomi, siyaset, eğitim | Açık Öğretim Din Sosyolojisi sh 112 vd., Din ve toplum sh. 88-109.) |
3 | İslami Sosyokültürel yapının temel kaynakları; Kelam, felsefe, tasavvuf | Kitap 1 İslam Düşüncesinin Yapısı, Süleyman Uludağ, Makale 1 DİA Fıkıh maddesi |
4 | ||
5 |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | İslam’ın serüveni Marshall Hodgson İslam Kültür Atlası, Raci Faruki İslam Düşünce Atlası |
Ders Kaynakları | Mustafa Aydın, İlk dönem İslâm toplumunun şekillenişi, Pınar Yayınları, İstanbul, 1991. Bilal Eryılmaz, Osmanlı Devleti’nde Millet Sistemi, Ağaç Yayıncılık, İstanbul, 1992. Süleyman Uludağ, İslam Siyaset İlişkileri, Dergah Yayınları, İstanbul, 1998. Türk Modernleşmesi ve Din, Mehmet Akgül, Çizgi Kitabevi İslam Toplumunun Ekonomik Strüktürü, Sezai Karakoç Çağdaş İslami Akımlar, Mehmet Ali Büyükkara. Said Halim Paşa, Buhranlarımız İslam ve Batı, İbrahim Kalın |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İslam İktisadı ve Finans alanında güncel bilgileri içeren ders kitapları, makaleler ve araştırmalarla desteklenen ileri düzeyde kurumsal ve uygulamalı bilgilere sahip olma. | ||||||
2 | Konvansiyonel İktisat ve Finans disiplinlerine dair teorilere hâkim olup karşılaştırmalı analiz yapma. | ||||||
3 | Ekonomik aktörlerin karşılaştıkları problemleri kritik ederek İslam İktisadı ve Finans temelinde çözümler üretebilme. | ||||||
4 | Uygulamaya yönelik edindiği bilgileri iş hayatında kullanabilme. | ||||||
5 | Alana dair öğrendikleri ile çalıştığı kuruma yeni bir vizyon sunarak verimli ve etkin stratejiler geliştirebilme. | ||||||
6 | Ekonomik verileri toplama, düzenleme ve analiz etmede gereken istatistik ve ekonometrik yöntemleri bilme ve bilgisayar programlarını kullanabilme. | ||||||
7 | Öğrenilen cebirsel ve istatistik yöntemleriyle kamu ve iş dünyasının karşılaştığı sorunları çözme yeteneğine sahip olma. | ||||||
8 | İslam İktisat Teorisi, İslam İktisat Tarihi, İslam İktisat Düşüncesi, Muamelat Fıkhı, Katılım Bankacılığı, Katılım Sigortacılığı ve İslami Sermaye Piyasaları gibi İslam İktisadı ve Finansın seçmiş olduğu alt dallarında uzmanlaşma hedefine sahip olma. | ||||||
9 | Gerek kamunun gerekse de özel kesimin gereksinim duyduğu yüksek becerili elemanlarda olması gereken yeterli düzeyde hukuk ve muhasebe bilgisine sahip olma. | ||||||
10 | Türkçe’nin yanı sıra en az bir yabancı dilde daha (tercihen Arapça veya İngilizce) yüksek iletişim becerisine sahip olma. | ||||||
11 | Yapacağı çalışmalarda toplumsal, bilimsel ve mesleki ahlâk kurallarının bilincinde olma. | ||||||
12 | Yerel ve uluslararası platformlarda İslam İktisadı ve Finans alanına dair bilgi aktarımlarında bulunma. |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 | PÇ 9 | PÇ 10 | PÇ 11 | PÇ 12 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | İslam toplumunun siyasal yapılanmasını tarihi süreç içerisinde açıklar | ||||||||||||
2 | İslam toplumunun ideal toplum, ekonomi ve birey anlayışını açıklar | ||||||||||||
3 | İslam toplumu ile liberal toplum modelini mukayeseli analiz eder | ||||||||||||
4 | İslam toplumu ile sosyal demokrat toplum modelini mukayeseli analiz eder | ||||||||||||
5 | İslam toplumu ile komuniteryen toplum modelini mukayeseli analiz eder |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 50 |
Toplam | 50 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 3 | 48 |
Ara Sınav | 1 | 3 | 3 |
Kısa Sınav | 2 | 6 | 12 |
Ödev | 5 | 3 | 15 |
Performans Görevi (Seminer) | 16 | 3 | 48 |
Final | 1 | 3 | 3 |
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Toplam İş Yükü | 177 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 7,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |