Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Sakarya İli ve Çevresinde El Sanatları | SAN 611 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | Doktora |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Prof.Dr. ELA TAŞ |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | Araş.Gör. Erdal Okumuş |
Dersin Kategorisi | Diğer |
Dersin Amacı | Sakarya İli ve çevresinin geleneksel küçük el sanatlarının, türleri ve kullanım alanlarının tespit edilmesi ve Sanat Tarihi alanına kazandırılması |
Dersin İçeriği | Sakarya ili ve çevresinde bu alanda yapılmış veya yapılacak araştırmalarla bölgenin Geleneksel Türk el sanatlarına katkısı, bölgesel üretimlerin tespiti, geleneklerin yaşatılması |
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | Sakarya´nın yerel kültür varlıklarını tespit eder | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
2 | Alanıyla ilgili araştırma projesi önerir | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, Gözlem, | |
3 | Eser kataloğu üretir | Anlatım, Grupla Çalışma, | |
4 | Kronolojik olarak araştırma bölgesinin kültür varlıklarını kavrar | Anlatım, Soru-Cevap, Bireysel Çalışma, | |
5 | Çevre kültür varlıklarıyla karşılaştırır | Anlatım, Bireysel Çalışma, Problem Çözme, | |
6 | Kültür varlığı envanteri yapmayı bilir | Anlatım, Soru-Cevap, Beyin Fırtınası, Grupla Çalışma, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Somut Olmayan Kültürel Miras Kavramı | |
2 | Geleneksel el sanatlarının tarihsel gelişimi ve sınıflandırılması | |
3 | Somut Olmayan Kültürel Miras Kapsamında Sakarya El Sanatları | |
4 | Hammaddesi ahşap olan el sanatları | |
5 | Hammaddesi bitkisel lifler olan el sanatları | |
6 | Hammaddesi hayvansal lifler olan el sanatları | |
7 | Hammaddesi toprak olan el sanatları | |
8 | Sınav | |
9 | Hammaddesi maden olan el sanatları | |
10 | Hammaddesi deri olan el sanatları | |
11 | Sakarya el sanatlarının Anadolu el sanatları arasındaki yeri | |
12 | Sakarya el sanatlarının çevre kültürlerle ilişkisi | |
13 | Sakarya el sanatlarının canlandırılmasına yönelik öneriler | |
14 | Değerlendirme |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | Öğretim üyesi tarafından verilecektir |
Ders Kaynakları | Konuyla ilgili seyahatnameler, tarihi kaynaklar, el yazma eserler ve modern yayınlar.Geleneksel Türk El Sanatları Kültür Bakanlığı Yayınları , Ankara, 1993BARIŞTA, H. Örcün. Türk El Sanatları Kültür Bakanlığı Yayınları, Ankara 1988 ARIŞTA, H. Örcün, Türkiye Cumhuriyeti Dönemi Halk Plastik Sanatları, Ankara, 2005. ÇORUHLU T., “Kocaali Yarımadasında Erken Osmanlı Camilerinden Şeyh Muslihiddin Camisi”,Uluslararası Gazi Akçakoca ve Kocaeli Tarihi Sempozyumu Bildirileri, C. III, Kocaeli Büyükşehir Belediyesi Başkanlığı Yayınları, 2015, s. 1609-1634. ÇORUHLU T.- ALKAN, M., “Sakarya İli Geleneksel Türk Mimarisinde Duvar Resimleri ve Boyalı Nakışlar”, XX. Uluslararası Ortaçağ Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmaları Sempozyumu 02-05 Kasım 2016 Bildiri Kitabı, 2. Cilt, Sakarya, 2017, s. 877-909. ÇORUHLU T.- ALKAN, M., "Sakarya/Kocaali İlçesi Osmanlı Dönemi Mezarlıkları Ve Mezar Taşları", Geleneksel Türk Mezar Taşları I. Ulusal Sempozyumu, 24-26 Mart, 2017, Kuşadası-AYDIN. ÇORUHLU T., ALKAN M. (2017). Nakışlı Örnekleri ile Pamukova Dokumacılığı. 21.Uluslararası Ortaçağ ve Türk Dönemi Kazıları ve Sanat Tarihi Araştırmalar Sempozyumu Bildirileri, 227-227. (Özet Bildiri/Sözlü Sunum)(Yayın No:3828156) ÇORUHLU T., "Sakarya da Türk devri taşınır ve taşınmaz kültür varlıkları Sakarya İlinde Türk El Sanatları" Sakarya İli Tarihi, İstanbul 2005, Sayfa Sayısı 1317, ISBN:975-7988-27-8, Türkçe, (Yayın No: 7198) TAŞ, E., Somut Olmayan Kültürel Miras Kapsamında Sakarya El Sanatları ve Ustaları, İstanbul 2021. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | İleri sürülen bir tezden yola çıkarak, bununla ilgili araştırma ve proje bazında çalışma alışkanlığı kazanımıyla bir sanat tarihi alanında bilimsel bir çalışma gerçekleştirebilme | X | |||||
2 | Sanatın tarihsel süreç içinde gelişimi çizebilme | ||||||
3 | Sanatsal üsluplar ve özelliklerini ayırt edici özelliklerini kavrayabilme | ||||||
4 | Sanatsal varlıklarımızın sanat tarihi içerisindeki yeri ve dünya sanat tarihine katkılarını değerlendirebilme. | ||||||
5 | Anolojik değerlendirme yapabilme, kendi kültürünü ve sanatını referans alabilecek özgüvende ve yaşadığı çağın olgularını kavrayabilecek donanımda, kendi bilimsel problematiklerini, bilimsel bir dil ile ifade edebilen zihinler yetiştirebilme. | ||||||
6 | Bilimsel çalışmalarını ulusal ve uluslar arası toplantılarda bilim çevreleri ile paylaşabilecek bireylerin yetiştirilmesi | ||||||
7 | Kültür ve sanat varlıklarının korunması ve yaşatılması hususunda duyarlı ve çağdaş düşünebilme | ||||||
8 | Modern yada tarih devirlerinde üretilmiş bir sanat yapıtını kendi bütünü içerisinde değerlendirip, yorumlayabilme yeteneğini geliştirme |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 | PÇ 8 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | Sakarya´nın yerel kültür varlıklarını tespit eder | 5 | 5 | ||||||
2 | Alanıyla ilgili araştırma projesi önerir | 5 | 5 | 5 | |||||
3 | Eser kataloğu üretir | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
4 | Kronolojik olarak araştırma bölgesinin kültür varlıklarını kavrar | ||||||||
5 | Çevre kültür varlıklarıyla karşılaştırır | 5 | 5 | 5 | 5 | ||||
6 | Kültür varlığı envanteri yapmayı bilir | 5 | 5 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ara Sınav | 70 |
1. Ödev | 30 |
Toplam | 100 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
1. Final | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 3 | 48 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 15 | 15 |
Kısa Sınav | 1 | 7 | 7 |
Ödev | 1 | 30 | 30 |
Final | 1 | 20 | 20 |
Toplam İş Yükü | 152 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 6,08 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |