Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Dezavantajlı Gruplarda Sağlık SHB 525 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler
Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Dr.Öğr.Üyesi İHSAN KUTLU
Dersi Verenler Dr.Öğr.Üyesi İHSAN KUTLU,
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Alanına Uygun Öğretim
Dersin Amacı

Sosyal hizmet multidisipliner bir alandır ve bu alanın en önemli paydaşlarından biri sağlıktır. Bu ders dezavantajlı grupların sağlık durumu ve sağlık/hastalıklarla ilgili özelliklerini öğretmeyi amaçlamaktadır.   

Dersin İçeriği

Dezavantajlılık durumunda bulunan engelli, göçmen, bağımlı, kadın, çocuk gibi grupların sağlık durumları, sağlık hizmetlerine erişimi, sağlık-hastalık özellikleri, sağlık bilgi düzeyleri, sağlık eşitsizliklerine maruz kalma vb. yönlerden değerlendirilmesini içermektedir.   

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Ders hakkında bilgilendirme - Sağlıkla ilgili temel kavramlar
2 Dezavantajlı Gruplar – Sosyal Eşitsizlikler
3 Sağlığın Ölçümü - Sağlık Araştırmaları - Sistemleri - Sağlık Eşitsizlikleri
4 Sağlığı etkileyen faktörler – Tıbbi Sosyal Hizmet
5 Engellilerde Sağlık
6 Yoksullarda Sağlık
7 Yaşlılarda Sağlık Korunmaya İhtiyacı Olan Çocuklarda Sağlık Afetzedelerde Sağlık Bakım Yükü Olanlarda Sağlık Hasta Gruplarında Sağlık Yas – Kayıp Durumlarında Sağlık İntihar Durumlarında Sağlık Bağımlılarda Sağlık Mevsimlik İşçilerde Sağlık Çoklu Dezavantajlılık ve Sağlık
8 Evsizlerde Sağlık
9 Göçmenlerde Sağlık
10 Suç Mağdurlarında Sağlık Suç Faillerinde Sağlık
11
12
13
14
Kaynaklar
Ders Notu
Ders Kaynakları

Sağlığın Sosyal Belirleyicileri, Marmot - Wilkinson

Sağlığın ve Hastalığın Toplumsal Nedenleri, Cockerham

Kliniğin Doğuşu, Foucault

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleki bilgiye sahip, teorik bilgiyi çalışma ortamlarında kullanabilir, insan ilişkileri ve iletişim yeteneğine sahip, ekip çalışması yapabilir. X
2 Dünya ve Türkiye´deki risk gruplarını tanır ve bilir. X
3 Risk gruplarının (çocuk, genç, yaşlı, engelli, aile, kadın) sebepleri konusunda bilgi sahibidir X
4 Korunmaya muhtaç çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve aile konusunda müdahale tekniklerini bilir. X
5 Sosyal hizmet konularında bilimsel çalışma yapabilme bilgisine sahiptir. X
6 Araştırma tasarlar, veri toplar, verileri analiz eder ve elde edilen bulguları yorumlar. X
7 Sosyal hizmetle ilgili bilimsel yaklaşımları öğrenir, alanla ilgili yenilikleri takip eder. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 100
Toplam 100
1. Final 50
1. Yıl İçinin Başarıya 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Ödev 1 50 50
Final 1 40 40
Toplam İş Yükü 138
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 5,52
Dersin AKTS Kredisi 6