Ders Adı | Kodu | Yarıyıl | T+U Saat | Kredi | AKTS |
---|---|---|---|---|---|
Kayıp ve Travma Geçirmiş Çocuklarla Sosyal Hizmet | SHB 522 | 0 | 3 + 0 | 3 | 6 |
Ön Koşul Dersleri | |
Önerilen Seçmeli Dersler | |
Dersin Dili | Türkçe |
Dersin Seviyesi | YUKSEK_LISANS |
Dersin Türü | Seçmeli |
Dersin Koordinatörü | Dr.Öğr.Üyesi İHSAN KUTLU |
Dersi Verenler | |
Dersin Yardımcıları | |
Dersin Kategorisi | Alanına Uygun Öğretim |
Dersin Amacı | |
Dersin İçeriği |
Kalkınma Amaçları |
---|
# | Ders Öğrenme Çıktıları | Öğretim Yöntemleri | Ölçme Yöntemleri |
---|---|---|---|
1 | psikolojik travma ve travmatik stres hakkında bilgi sahibidir etkisinin incelenmesi ve farklı değişkenlerle ilişkisini | Beyin Fırtınası, Gösterip Yaptırma, | |
2 | psikolojik travma ve travmatik stresin sebep ve etkisini farklı değişkenlerle inceleyebilir | Problem Çözme, Soru-Cevap, Anlatım, | |
3 | Çocuklarda psikolojik travma ve travmatik stresin sebep ve etkisini farklı değişkenlerle inceleyebilir ve çözüm önerileri sunabilir | Problem Çözme, Anlatım, |
Hafta | Ders Konuları | Ön Hazırlık |
---|---|---|
1 | Kavram ve Tanımlar | |
2 | Kavram ve Tanımlar | |
3 | Travma Çeşitleri | |
4 | Ebeveynini kaybeden çocuk ve travma | |
5 | İkincil travmatik stres belirtileri ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Belirtileri | |
6 | İkincil travmatik stres belirtileri ve Travma Sonrası Stres Bozukluğu Belirtileri | |
7 | Travmatik stres ve psikolojik dayanıklılığın çocuğun sosyalleşmesine etkisi | |
8 | Travmatik stres ve psikolojik dayanıklılığın çocuk psikolojisine etkisi | |
9 | Vize | |
10 | Travma Sonrası Stres Bozukluğu Belirtileri Ölçeği | |
11 | Travmatik stres ve psikolojik dayanıklılığın eğitim düzeyine etkisi | |
12 | Kayıp ve travma yaşayan çocuğun güçlendirilmesi | |
13 | Kayıp ve travma yaşayan çocuğun güçlendirilmesi | |
14 | Final |
Kaynaklar | |
---|---|
Ders Notu | |
Ders Kaynakları | Briere, J. ve Scott, C. (2006). Principles of trauma therapy: A guide to symptoms, evaluation and treatment. CA: Sage Publications. (Önerilen Kaynaklar) Van Der Kolk, B. A., McFarlane, A. C. ve Weisaeth, L. (2006). Traumatic stress: The effects of overwhelming experience on mind, body and society. NY: Guilford Press. Herman, J. (2011). Travma ve İyileşme. İstanbul: Literatür Yayıncılık Solmuş, T. (2015). Travma Psikolojisi. Ankara: Nobel Yaşam Yayınları Psikolojik Travma, S. Bayraktar, Nobel Tıp Kitabevi, İstanbul, 2012 Kanel,Kristi(2003),A Guide to crisis intervention. CA: Wadworth Group, Brooks /Cole. Roberts,A.R.&Yeager,K.R.(2009).Crisis intervention. Oxford:Oxford University Press. Başoğlu, M. (1992). Psikolojik travma sonrası stres hastalığı: Psikolojik kuramlar, tedavide yeni gelişmeler ve güncel konular. Türk Psikiyatri Dergisi, 3, 9–21. Dyregrov, A. (2000). Çocuk, kayıplar ve yas: Yetişkinler için el kitabı. Ankara: Türk Psikologlar Derneği Yayınları. Ekşi, A. (2000). Travma sonrası stres bozukluğu; depremi yeniden yaşama, yenileyen davranışlar, aşırı uyarılma ve kaçınma örnekleri. Türk Psikiyatri Dergisi, 11 (4), 309–317. Herbert, C. & Sungur, M. Z. (1999). Travmayı ve deprem travması sonrası ortaya çıkan psikolojik tepkileri anlamak. Ankara. Hisli, N. (1999). Yıkıcı stresi yönetmek: Yıkıcı olaylar ve felaketlerden sonra ayakta kalabilmek için ipuçları. Ankara: Türk Psikoloji Bülteni Yayınları. Hogrefe Yayınevi. (1999) Travma sonrası stres bozukluğu: Anormal yaşantılara normal bir tepki. [Broşür]. Ehlers, A.: Yazar. Kılıç, E. Z., Uslu, R. İ., Erden, G. ve Kerimoğlu, E. (1999). Çocuklarda travma sonrası stres belirtilerini sürdüren ailesel etmenler. Kriz Dergisi, 7 (2), 1-8. Öztan, N., Aydın, G., Eroğlu, Ç. ve Stuvland, R. (2001). Travma sonrası normal tepkiler psikoeğitim el kitabı (2. Baskı). Ankara: MEB Yayınları. Yarbık, Ö., Türkbay, T., Ekmen, M., Demirkan, S. Ve Söhmen, T. (1999). Çocuk ve ergenlerde travma sonrası stres bozukluğu belirtilerinin araştırılması. Çocuk ve Gençlik Ruh Sağlığı Dergisi, 6, 158–164.
Aker, T. ve Önder, M. (2003). Psikolojik Travma Ve Sonuçlar. Epsilon Reklamcılık, Ankara. McCann, I. L., Pearlman, L. A. (1990). Psychological trauma and the adult survivor: Theory, therapy, and transformation. New York: Brunner/Mazel. Sungur M.Z. (1999). İkincil Travma Ve Sosyal Destek. Klinik Psikiyatri Sayı, 2. |
Sıra | Program Çıktıları | Katkı Düzeyi | |||||
---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | 2 | 3 | 4 | 5 | |||
1 | Mesleki bilgiye sahip, teorik bilgiyi çalışma ortamlarında kullanabilir, insan ilişkileri ve iletişim yeteneğine sahip, ekip çalışması yapabilir. | X | |||||
2 | Dünya ve Türkiye´deki risk gruplarını tanır ve bilir. | X | |||||
3 | Risk gruplarının (çocuk, genç, yaşlı, engelli, aile, kadın) sebepleri konusunda bilgi sahibidir | X | |||||
4 | Korunmaya muhtaç çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve aile konusunda müdahale tekniklerini bilir. | X | |||||
5 | Sosyal hizmet konularında bilimsel çalışma yapabilme bilgisine sahiptir. | X | |||||
6 | Araştırma tasarlar, veri toplar, verileri analiz eder ve elde edilen bulguları yorumlar. | X | |||||
7 | Sosyal hizmetle ilgili bilimsel yaklaşımları öğrenir, alanla ilgili yenilikleri takip eder. | X |
# | Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı | PÇ 1 | PÇ 2 | PÇ 3 | PÇ 4 | PÇ 5 | PÇ 6 | PÇ 7 |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|
1 | psikolojik travma ve travmatik stres hakkında bilgi sahibidir etkisinin incelenmesi ve farklı değişkenlerle ilişkisini | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 |
2 | psikolojik travma ve travmatik stresin sebep ve etkisini farklı değişkenlerle inceleyebilir | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 |
3 | Çocuklarda psikolojik travma ve travmatik stresin sebep ve etkisini farklı değişkenlerle inceleyebilir ve çözüm önerileri sunabilir | 4 | 5 | 5 | 5 | 4 | 4 | 4 |
Değerlendirme Sistemi | |
---|---|
Yarıyıl Çalışmaları | Katkı Oranı |
1. Ödev | 100 |
Toplam | 100 |
1. Final | 50 |
1. Yıl İçinin Başarıya | 50 |
Toplam | 100 |
AKTS - İş Yükü Etkinlik | Sayı | Süre (Saat) | Toplam İş Yükü (Saat) |
---|---|---|---|
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) | 16 | 2 | 32 |
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) | 16 | 2 | 32 |
Ara Sınav | 1 | 12 | 12 |
Ödev | 1 | 19 | 19 |
Proje / Tasarım | 1 | 25 | 25 |
Final | 1 | 18 | 18 |
Toplam İş Yükü | 138 | ||
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) | 5,52 | ||
Dersin AKTS Kredisi | 6 |