Ders Adı Kodu Yarıyıl T+U Saat Kredi AKTS
Sanatla Sosyal Hizmet SHB 521 0 3 + 0 3 6
Ön Koşul Dersleri
Önerilen Seçmeli Dersler

Grup ve Toplumla Sosyal Hizmet

Dersin Dili Türkçe
Dersin Seviyesi YUKSEK_LISANS
Dersin Türü Seçmeli
Dersin Koordinatörü Prof.Dr. MEHMET ZAFER DANIŞ
Dersi Verenler
Dersin Yardımcıları
Dersin Kategorisi Diğer
Dersin Amacı

Sanat ve sosyal hizmet dersi öğrencinin sanat ve sanat terapisinin sosyal sorunların çözümündeki iyileştirici rolü konusunda mesleki bilgi ve beceri kazanmasını amaçlamaktadır. Yaratıcı düşünce, problem çözme, eleştirel düşünce, farkındalık geliştirme gibi sosyal hizmet uygulamasına doğrudan katkı sağlayacak, olay ve olguları analiz ve senteze dayalı eklektik bilginin geliştirilmesine katkı sağlanması hedeflenmektedir.

Dersin İçeriği

Sanat ve sanat kollarının tanımlanması, sanatın insan yaşamındaki rolü ve önemi, sanatın sosyal hizmet uygulamalarında yeri ve önemi, sosyal hizmet uygulamalarında geliştirici, değiştirici ve tedavi edici çalışmalarda sanat terapisinin kullanılması

Kalkınma Amaçları
# Ders Öğrenme Çıktıları Öğretim Yöntemleri Ölçme Yöntemleri
1 Sanatı tanımlar Anlatım, Soru-Cevap,
2 Sanat türlerini bilir Anlatım, Soru-Cevap,
3 Sanatı rehabilite amaçlı kullanma teknikleri hakkında bilgi sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap,
4 Yaratıcı dramayı bilir Anlatım, Soru-Cevap,
5 Fototerapi, sinematerapiyi bilir Anlatım, Soru-Cevap,
6 Estetik değerleri tanımlar ve mesleki ilişki sürecinde uygular Anlatım, Soru-Cevap,
7 Sanat etiği konusunda bilgi sahibi olur Anlatım, Soru-Cevap,
Hafta Ders Konuları Ön Hazırlık
1 Tanışma, ders içeriği ve beklentiler konusunda anlaşma okuma
2 Sanat ve estetiğe kavramsal bakış okuma
3 Sanatın kökeni ve sanatın yapısı okuma
4 Sanatsal içerik, sanatsal biçim, yaratıcılık okuma
5 Toplumsal bir olgu olarak sanat okuma
6 Sanatın geliştirici, değiştirici, tedavi edici işlevleri okuma
7 Ara Sınav okuma
8 Sanat terapisi okuma
9 Resim terapisi, müzik terapisi, sinema terapi, foto terapi okuma
10 Yaratıcı drama okuma
11 Uygulamalı sanat terapisi atölye çalışması okuma
12 Sosyal hizmette farklı müracaatçı gruplarıyla sanatla terapi uygulamaları okuma
13 Ders dönem değerlendirmesi okuma
14 Final okuma
Kaynaklar
Ders Notu

1) Pincus, A., Minahan, A. (1973). Social Work Practice: Model and Method, USA: Fe Peacook Publisher.
2) Kagan, M. (1982). Güzellik Bilimi Olarak Estetik ve Sanat, Türkçesi: Aziz Çalışlar, Altın kitaplar Yayınevi.
3) England, H. (1986). Social Work as Art: Making Sense for Good Practice. London: HarperCollins Publishers.
4) Malchiodi, C., A. (1988). The Art Therapy Sourcebook, USA: McGraw-Hill Books.

5) Henderson, D. A, Gladding, S.T. (1998). “The Creative Arts in Counseling: A Multicultural Perspevtive, The Arts in Psychotherapy, 25(3): 183-187.
6) Compton B.R, Galaway, B., Cournoyer, B. (2004). Social Work Processes, USA: Wadswarth Pub. Co.
7) Thompson, N. (2005). Understanding Social Work. Second Edition. Newyork: Palgrave Macmillian.
8) Zastrow, C. (2013). Sosyal Hizmete Giriş. Ankara: Nika Yayınevi.
9) Yolcuoğlu, İ. G. (2014). Sosyal Hizmete Giriş, İstanbul: Nar Yayınevi.

Ders Kaynakları

1) Danış, M. Z., Kirbaç, A. (2013). "The historical development of social work practice with individual" ,Middle East Journal of Scientific Research ,Vol. 14 ,pp. 703-711 - ,ISSN:19909233 ,DOI: 10.5829/idosi.mejsr.2013.14.5.2128.
2) Danış, M. Z. (2006). "“Davranış Bilimlerinde Ekolojik Sistem Yaklaşımı”" ,Aile ve Toplum Dergisi, T.C. Başbakanlık Aile ve Sosyal Araştırmalar Genel Müdürlüğü Yayını, ,Cilt. 39 ,pp. 45 - 54 .

Sıra Program Çıktıları Katkı Düzeyi
1 2 3 4 5
1 Mesleki bilgiye sahip, teorik bilgiyi çalışma ortamlarında kullanabilir, insan ilişkileri ve iletişim yeteneğine sahip, ekip çalışması yapabilir. X
2 Dünya ve Türkiye´deki risk gruplarını tanır ve bilir. X
3 Risk gruplarının (çocuk, genç, yaşlı, engelli, aile, kadın) sebepleri konusunda bilgi sahibidir X
4 Korunmaya muhtaç çocuk, genç, yaşlı, engelli, kadın ve aile konusunda müdahale tekniklerini bilir. X
5 Sosyal hizmet konularında bilimsel çalışma yapabilme bilgisine sahiptir. X
6 Araştırma tasarlar, veri toplar, verileri analiz eder ve elde edilen bulguları yorumlar. X
7 Sosyal hizmetle ilgili bilimsel yaklaşımları öğrenir, alanla ilgili yenilikleri takip eder. X
# Ders Öğrenme Çıktılarının Program Çıktılarına Katkısı PÇ 1 PÇ 2 PÇ 3 PÇ 4 PÇ 5 PÇ 6 PÇ 7
1 Sanatı tanımlar
2 Sanat türlerini bilir
3 Sanatı rehabilite amaçlı kullanma teknikleri hakkında bilgi sahibi olur
4 Yaratıcı dramayı bilir
5 Fototerapi, sinematerapiyi bilir
6 Estetik değerleri tanımlar ve mesleki ilişki sürecinde uygular
7 Sanat etiği konusunda bilgi sahibi olur
Değerlendirme Sistemi
Yarıyıl Çalışmaları Katkı Oranı
1. Ödev 40
Toplam 40
1. Yıl İçinin Başarıya 50
1. Final 50
Toplam 100
AKTS - İş Yükü Etkinlik Sayı Süre (Saat) Toplam İş Yükü (Saat)
Ders Süresi (Sınav haftası dahildir: 16x toplam ders saati) 16 3 48
Sınıf Dışı Ders Çalışma Süresi(Ön çalışma, pekiştirme) 16 1 16
Ara Sınav 1 8 8
Kısa Sınav 1 6 6
Ödev 1 16 16
Sözlü Sınav 1 8 8
Performans Görevi (Seminer) 1 32 32
Final 1 16 16
Performans Görevi (Uygulama) 1 1 1
Toplam İş Yükü 151
Toplam İş Yükü / 25 (Saat) 6,04
Dersin AKTS Kredisi 6